Problem med överbefolkning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Problem med överbefolkning?

    Hej
    Har nu kombinerat ett flertal Guppy-sorter och verkar ha fått fram en lite livskraftigare variant. Detta och också att jag blivit bättre på att mata de minsta (mat i små korn som sjunker ner genom vattnet) har lett till att alltfler av dom överlever och växer till sej.
    Problemet är ju att akvariet blir alltmer överbefolkat, vet inte vad man ska göra. Är ju inte kul att behöva leka bödel och vet inte om man kan börja skänka bort fiskar. Måste ju isåfall hitta nån som vill ha, och vill ta emot fiskar från en.
    Hur gör man, dra ner på maten så att de svagaste dör av? Låter ju inte heller så kul.

    Har en brorsa som också börjat med akvarium och han övermatar till den milda grad att det bildas som ett brunt fluffigt sediment ovanför sanden. När han byter vatten så luktar det som pruttlukt om det gamla vattnet. Nån som hört om nåt liknande?
    Min fråga är egentligen, hur begränsa populationen i akvariet?
    /Lars
    Senast redigerad av lekman; 17 January 2017, 15:58.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Vad jag vet så finns det bara två sätt!
    1. Bara befolka karet med fiskar som inte förökar sig så lätt i ett akvarium
    2. Ha en art som äter upp de yngel som blir
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • lekman
      • November 2015
      • 41

      #3
      Ja, nu har jag ju redan Guppy, och snygga och häftiga är dom. Sist jag köpte hem honor så var de väldigt glupska och åt upp stor del av de yngre i beståndet. Nu när det bara är kvar av deras avkomma är alla betydligt snällare och inte lika kannibalistiska av sej.
      Får fundera på vad som ska göras, lite, på gränsen till svältkost är ju inte fel, så länge det är rimligt ändå

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Guppys brukar reglera sig själva. Blir det för många i akvariet brukar reproduktionen minska.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...