Bra fiskar att kombinera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björna5
    • November 2016
    • 2

    Bra fiskar att kombinera

    Jag är på gång att skaffa ett akvarium. Av utrymmesskäl kommer det att bli omkring 125 liter. Funderar på dvärgciklider i allmänhet och fjärilsciklider i synnerhet då jag tycker att de är mycket vackra. Kan man ha 4-6 ihop, eller kanske ännu fler? Bra fiskar att kombinera med? Har sett t ex gul fjärilsciklid och regnbågsciklid. Hur många kan man ha på den volymen vatten? Har läst både om 1 cm fisk per liter vatten och 1 st fisk per liter vatten - blir inte klok på vad som är bäst. Behöver man ha med några malar och/eller algätare för renhållning också? Förslag och kommentarer emottages tacksamt.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Börja försiktigt med en fisksort du läser på om och själv tycker om, utgå från deras behov och välj några kompisar till dessa. Bra att tänka på att välja fiskar som trivs på olika nivåer i akvariet så inte alla är revirhävdande bottenfiskar t ex. Men fyll inte akvariet på en gång. Läs på ordentligt under avdelningar och artiklar. Låna bok på bibblan kan man också göra. En cm fullvuxen fisk per liter är nog bättre än en fisk per liter om du tänker efter..
    // Annicka

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av Björna5
      Jag är på gång att skaffa ett akvarium. Av utrymmesskäl kommer det att bli omkring 125 liter. Funderar på dvärgciklider i allmänhet och fjärilsciklider i synnerhet då jag tycker att de är mycket vackra. Kan man ha 4-6 ihop, eller kanske ännu fler? Bra fiskar att kombinera med? Har sett t ex gul fjärilsciklid och regnbågsciklid. Hur många kan man ha på den volymen vatten? Har läst både om 1 cm fisk per liter vatten och 1 st fisk per liter vatten - blir inte klok på vad som är bäst. Behöver man ha med några malar och/eller algätare för renhållning också? Förslag och kommentarer emottages tacksamt.
      4-6 Fjärilsciklider går bra ihop, jag har 4 i mitt akvarium och dom verkar vara nöjda med tillvaron Gör som Annicka säger och nöj dig med en eller ett par arter
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Steg 1, följ Rufus råd. KJE´s svar är också bra.
        När akvariet är uppstartat, så kan du försiktigt börja med lite guppy eller några tetror. Fyll sedan på med några ciklider som du fattat tycke och skaffat kunskap om efter någon/några veckor. Och efter ytterligare några veckor kan du stoppa i någon algätare, liten L-mal och några pansarmalar.

        Kommentar

        • Bettysara
          • January 2017
          • 9

          #5
          Jag är också precis nystartad och har snöat in på kakaduaciklider! Började dock försiktigt med att slänga i 10 neontetror och två skäggmalar idag. Har låtit akvariet stå sen i söndags och det var nog bra för det var lite skakigt med temperatur och annat har ett 126 liters så ska öka fiskmängden efterhand och försöka få till ett trevligt sällskapsakvarium med kakaduacikliderna som "huvudnummer".

          Kommentar

          • Björna5
            • November 2016
            • 2

            #6
            Tack för svar allihop, jag lyssnar och lär.
            Bettysara, det låter ungefär som jag tänker. Att ha någon tetraart men, i mitt fall, med fjärilsciklider som huvudnummer.

            Kommentar

            • Bettysara
              • January 2017
              • 9

              #7
              Lycka till! Känns lite som om vi är i samma sits så om du stöter på något smart tips så får du gärna hojta till Jag har lärt mig av min akvarieaffär att Aquasafe är bra att hälla i vattnet om du inte gjort det än

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ett litet stim tetror (10 eller något fler) tillsammans med Fjärilscikliderna blir nog en riktigt bra kombination, fast börja i såna fall med tetrorna om akvariet är nystartat, Fjärilscikliderna är ofta rätt känsliga och det är bra att ge dom en så bra start som möjligt.
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                Arbetssätt...