Några frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas Krut
    • December 2016
    • 15

    Några frågor!

    Hej! Ni verkar så duktiga och trevliga här så jag tänkte ställa ett par frågor inför mitt premiärkar.

    Jag har inte plats för mer än ca 110 liter, eller rättare sagt så är bänken där burken ska stå 80 cm bred. Jag har kikat lite på ett 112liters aquael som nytt verkar prisvärt och bra att börja med. Det är något mindre än bänken. Dock såg jag ett juwel rio 125l som var väldigt snyggt som jag blev sugen på. Det är dock 81cm brett. Tror inte jag skulle störa mig på om det stack ut en halv cm på varje sida, men är det ett problem ur stabilitetssynpunkt?

    Jag är primärt intresserad av god biologisk balans med en hel del växter och färre djur. Av vad jag kunnat läsa mig till handlar växternas välmående till stor del om rätt mängd ljus. Är det några konstigheter med att uppgradera den ljusramp som följer med något av ovan nämnda kar med andra och/eller starkare rör? Går det att hitta bra rör som passar?

    Tycker räkor verkar intressanta och nyttiga att hålla. Har sett många hänvisningar till "räksäkring" av kar men inte riktigt fattat vad som menas - handlar det bara om att de inte ska sugas in i pump/filter? Hur löser man det smidigast?

    Vad gäller filter börjar jag nog med innerfilter eftersom det verkar vara sådana som oftast följer med. Men jag gillar tanken på att inte behöva rengöra så ofta samt att ytterfilter verkar mer effektiva som biofilter? Stämmer det? Verkar vanligt att man byter till lite grövre filtermatta i både inner- och ytterfilter, antar att det sätter igen snabbare annars? Finns det andra fördelar med grovpipigt? Hur går förresten rengöringen till, sköljning i handfat eller vad?

    Är det stor skillnad i ljudvolym mellan inner och ytter?

    En fråga eller två om vattenbyten. Kan man använda pumpen till att pumpa ut vatten ur karet? Det nya kan man väl använda en hävert till, gör man det samtidigt som det gamla tas ut? Går det bra att det nya vattnet är rumstempererat eller måste det värmas till samma temp som karet?

    Det var mycket på en gång, all hjälp uppskattas! Så får ni höra och se hur det går sen.

    Tack o hej!
    //Thomas
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    Hej! Ni verkar så duktiga och trevliga här så jag tänkte ställa ett par frågor inför mitt premiärkar.

    Jag har inte plats för mer än ca 110 liter, eller rättare sagt så är bänken där burken ska stå 80 cm bred. Jag har kikat lite på ett 112liters aquael som nytt verkar prisvärt och bra att börja med. Det är något mindre än bänken. Dock såg jag ett juwel rio 125l som var väldigt snyggt som jag blev sugen på. Det är dock 81cm brett. Tror inte jag skulle störa mig på om det stack ut en halv cm på varje sida, men är det ett problem ur stabilitetssynpunkt?
    Det skulle jag inte bekymra mig över men estetiskt kanske..
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    Jag är primärt intresserad av god biologisk balans med en hel del växter och färre djur. Av vad jag kunnat läsa mig till handlar växternas välmående till stor del om rätt mängd ljus. Är det några konstigheter med att uppgradera den ljusramp som följer med något av ovan nämnda kar med andra och/eller starkare rör? Går det att hitta bra rör som passar?
    Inte starkare rör men det finns ju olika spektrum
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    Tycker räkor verkar intressanta och nyttiga att hålla. Har sett många hänvisningar till "räksäkring" av kar men inte riktigt fattat vad som menas - handlar det bara om att de inte ska sugas in i pump/filter? Hur löser man det smidigast?
    Man sätter fast filtermatta framför alla insug eller kör mad luftdrivet svampfilter som jag gillar skarpt
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    Vad gäller filter börjar jag nog med innerfilter eftersom det verkar vara sådana som oftast följer med. Men jag gillar tanken på att inte behöva rengöra så ofta samt att ytterfilter verkar mer effektiva som biofilter? Stämmer det? Verkar vanligt att man byter till lite grövre filtermatta i både inner- och ytterfilter, antar att det sätter igen snabbare annars? Finns det andra fördelar med grovpipigt? Hur går förresten rengöringen till, sköljning i handfat eller vad?
    Bäst är att försiktigt skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten eftersom kranvatten ofta innehåller lite kloramin. Juwel har väl det bästa innerfiltret om man ser till den biologiska reningen (samt att det inte behöver rengöras så ofta om du bara plockar bort den täta filtervadden på toppen) och det är den enda filtrering som är viktig för fisken.
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    Är det stor skillnad i ljudvolym mellan inner och ytter?
    ungefär samma fast beror ju också på vilken pump exakt det handlar om... en del låter mer än andra
    Ursprungligen postat av Thomas Krut
    En fråga eller två om vattenbyten. Kan man använda pumpen till att pumpa ut vatten ur karet? Det nya kan man väl använda en hävert till, gör man det samtidigt som det gamla tas ut? Går det bra att det nya vattnet är rumstempererat eller måste det värmas till samma temp som karet?
    Hävert med slang till golvbrunn och sen koppla på en duschkran och fylla upp har jag kommit fram till är det enklaste sättet


    Senast redigerad av åheim; 26 December 2016, 22:29.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Öka inte på ljusmängden förrän du har allt i balans och fått igång CO2 och pmdd i bra balans.

      Juwel gör bra akvarium med tysta innerfilter.

      Att akvariet sticker ut lite på varje sida är inte helt optimalt. Det går att lägga en styv träskiva mellan bänken ock akvariet, alternativt skruva på någon slags list runtom. Men om du å andra sidan kan säkerställa att utsticket är mindre än glasets tjocklek så ska det vara lugnt.

      Kommentar

      • Thomas Krut
        • December 2016
        • 15

        #4
        Åheim tack för alla svar!!

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Öka inte på ljusmängden förrän du har allt i balans och fått igång CO2 och pmdd i bra balans.
        Intressant med alla faktorer som påverkar. Är det så att rampen bestämmer vilka watt jag är hänvisad till? Så köper jag ett aquael med 2x18 watt kommer jag aldrig högre utan att byta ramp? Räcker 2x18 watt på 100l i de flesta fall om man gillar växter?

        Co2 hoppas jag kunna lösa ganska billigt med lite beg utrustning jag kommit över. Tub, slang och regulator har jag. Det räcker kanske en bit? Fattade som att det behövs en 'reaktor' som löser bubblorna men räcker det inte att de sugs in i pumpen? Frågan är också om jag behöver ytterligare någon ventil för att ställa trycket tillräckligt lågt/exakt.

        Men jag börjar väl med att köpa en burk, kolla mina vattenvärden och välja lite inredning och fisk därefter, så får vi se vad som behövs utöver.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          En viss längd på lysröret bestämmer också hur många watt, wattalet skiljer sig åt om det är en ramp med t8 eller t5 lysrör. De går inte att byta sinsemellan ,18 watt låter som ett t8 600mm lysrör. T8 rör har lägre watt än de smalare och nyare t5. Led är det nya och ekonomiska när det kommer till drift. Men det har också betydelse vilken ljusfärg lysrören har. Att köpa varmvita rör på Biltema kommer inte göra krävande växter glada. Hur mkt ljus växter klarar sig bra på beror på sort, Tropicas hemsida är bra att kolla på. Det finns olika sätt att räkna ut vilken ljusmängd man har. Watt per liter är ett sätt.
          Dvs 18+18/100= 0,36 vilket enklare växter fixar men för ett kar där man tänker satsa på svårare (som kräver Co2 t ex)växter är det i minsta laget. Givetvis har det också betydelse hur djupt karet är, om ljuset når botten hyfsat bra. Att vara försiktig med ljustid och gödning innan växterna etablerat sig är ofta klokt.
          Ett alternativ till färdigt alltiett kar är ett i helglas med ramp som man köper till för sig efter det behov man har. Inspiration : http://aquascapersofsweden.se/gallery/index.html Lycka till!
          // Annicka

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Vad man väljer för kar har givetvis att göra hur mkt tid man kan lägga ner, vilka ambitioner man har och plånbokens storlek. Hursomhelst är det bra att söka på forum som detta och plantswap, (finns fler också) Det är mkt som skrivits av kunniga akvarister genom åren. Att skaffa en anteckningsbok för att skriva ner vad man hittar i kunskapsväg, vad man själv gör och vad som händer i karet till följd av det kan vara en bra ide'.
            // Annicka

            Kommentar

            Arbetssätt...