20l akvarie, vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rocswe
    • December 2016
    • 3

    20l akvarie, vilka fiskar?

    Hej.

    Är en återfallsförbrytare när det gäller fiskar. Har dragit igång ett 20liters idag och funderar på vilka roliga (om några) fiskar man kan ha i det. Tänkte till en början dvärgciklider typ apistogramma men misstänker att, efter ha läst ett par gamla akvarieböcker, att karet är alldeles för litet. Har ni några förslag eller är 20 liter alldeles för litet och bara skicka till tippen?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Boraras-arterna funkar. Även de flesta killis och en del annat.

    Använd sökfunktionen i Zoopets artregister och ställ in den på att söka på den minsta akvariestorleken
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • rocswe
      • December 2016
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Boraras-arterna funkar. Även de flesta killis och en del annat.

      Använd sökfunktionen i Zoopets artregister och ställ in den på att söka på den minsta akvariestorleken
      Tack för svar. Killis har jag för mig är rätt svåra att hitta samt extremt kortlivade om jag inte minns fel. Boraras ser ju lite intressant ut, men tror jag aldrig sett en sådan live, bor i stockholms-området så kanske akvarielagret i bromma är var jag borde bege mig...?

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Räkor är ju också rätt sköna att följa och studera
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • rocswe
          • December 2016
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av flygrc
          Räkor är ju också rätt sköna att följa och studera
          Är det så illa alltså... Kanske lika bra att tömma ur karet och plocka fram ett lite större. Var får man tag på en billig (och bra) basic ställning till ett 222L? Standard size, tror det är typ 100cm?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av rocswe

            Tack för svar. Killis har jag för mig är rätt svåra att hitta samt extremt kortlivade om jag inte minns fel. Boraras ser ju lite intressant ut, men tror jag aldrig sett en sådan live, bor i stockholms-området så kanske akvarielagret i bromma är var jag borde bege mig...?
            Nja - det är bara hälften av killiarterna som är årstidsfiskar så det finns ändå några hundra arter som inte är årstidare och det är ofta sådana som du hittar i affärerna.
            Boraras är definitivt inte ovanliga utan finns nog i de flesta välsorterade akvarieaffärer - men de är små så man kanske lätt missar dom i affärsakvariet

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Det kan vara idé att fråga om man söker en speciell fisk. Iaf i min butik kan de ha en del så att säga lite bakom disken. Och har de inte den önskade fisken inne just nu kan de kanske beställa hem den. Men då får man förstås räkna med en viss väntetid.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Såg i förbifarten: "kanske ska plocka fram ett större".
                1. Ju större ju mer lättskött, i princip . Dessutom större urval av fungerande fiskar.

                2. Ett varningens finger bara. Akvarium som har stått kan läcka, även om det inte märks direkt.
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av AndreasR
                  2. Ett varningens finger bara. Akvarium som har stått kan läcka, även om det inte märks direkt.
                  Varför skulle det göra det. Tror denna inställning hänger i sedan de gamla kittade akvarium. Ett korrekt limmat silikonakvarium kan stå tomt i 10 år utan att för den skull börja läcka
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...