Fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aiir
    • November 2016
    • 4

    Fjärilsciklider?

    Hej!

    Jag har precis starta upp ett 80 liters akvarium och har nu börjat funderat på vilka fiskar som kommer passar bäst . Jag är väldigt sugen på Fjärilsciklider då det känns som en vacker och utmanade fisk att ha. Så frågor jag har är följande:

    1. Hade Fjärilsciklider funkat i mitt akvarium eller ska jag ta någon annan ciklid sort? Är väldigt sugen på ciklider då min pappa hade många olika sorter av dessa fiskar när jag var liten.

    2. Skulle det funka att ha ett par Fjärilsciklider i kombination med någon annan fisksort och i så fall vilken annan fisksort?

    Väldigt tacksam för svar!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Fjärilsciklider https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1 är snygga och trevliga men lite ömtåliga.
    Dom passar bra ihop med t.ex. mindre tetror och Corydoras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Att enbart hålla ett par av Fjärilsciklider är nästan alltid dömt att leda till att hanen stressar/jagar ihjäl honan, de funkar betydligt bättre när man kör 2 par eller mer. Då behöver akvariet vara något större.
      Kör på ett par av tex Apistogramma borelli istället.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      Arbetssätt...