Underhåll av nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

    Underhåll av nytt akvarium

    Hej!

    Jag har ett par frågor om underhåll av ett nytt akvarium som gör mig lite förvirrad. Jag har sökt information både på engelsktalande forum och sidor som svenska. I de engelskspråkiga forumen verkar det vara en standard att göra en "fishless cycle" ett tag för att akvariet ska vänja in sig. Detta är inte något som jag har märkt så mycket av när jag har läst svensk litteratur eller på svenska forum.

    Jag har haft akvariet igång i någon vecka med enbart växter och tillsats av bakterier. Igår la jag i min första fiskar. På de engelskspråkiga forumen verkar de bli avskräckta och förvånande över att akvariet inte har gått igenom en fishless cycle innan. Vad tänker ni? Min tanke och några jag har pratat med som är svenska har sagt att bakteriekulturen och invänjande inte kan komma igång ordentligt innan det finns fiskar som bajsar etcetera och att det är då allt kommer igång. Har jag gjort något fel?

    Jag undrar också hur ofta jag ska göra rent botten, filtret och byta vattnet när akvariet är nytt? Fiskarna kom i igår (3 november). Det är 3 zebrafisk, 3 neontetror och 2 glödbandstetra. Dessa ärvde jag efter min bortgångna farbror och en slurk av det gamla akvarievattnet följde med fiskarna ner i det nya akvariet. Jag har ljust sand som botten och 6 levande växter. Akvariet är en Juwel Rio 125 liter (81x36x123) med en Juwel innerfilterspump på 500 l/h. Temperatur 23-24 grader.

    Tack på förhand.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I England kör de ofta något som kallas för "Fishless cycling" som du skriver. Då använder de speciella preparat som gör att bakteriekulturen kommer igång, men det förutsätter som sagt att man har tillgång till sådana preparat. För utan sådana så händer det inte något i ett akvarium och då kvittar det om akvariet får stå ett år utan fiskar - den dagen man lägger i fisken blir ändå som ett helt nystartat akvarium.
    Jag startar alltid mina akvarier (har blivit många hundra akvarier under årens lopp) med några få fiskar och framförallt väldigt försiktig matning de första 4-6 veckorna. En bakteriekultur är bra och ger ett lite snabbare förlopp, men man skall ändå vara försiktig med matningen.

    Jag gör "aldrig" rent botten och byter inte vatten alls de första 1-2 månaderna. Filtret gör jag rent när det börjar tappa i effektivitet - inte innan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wilwa
      • October 2016
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      I England kör de ofta något som kallas för "Fishless cycling" som du skriver. Då använder de speciella preparat som gör att bakteriekulturen kommer igång, men det förutsätter som sagt att man har tillgång till sådana preparat. För utan sådana så händer det inte något i ett akvarium och då kvittar det om akvariet får stå ett år utan fiskar - den dagen man lägger i fisken blir ändå som ett helt nystartat akvarium.
      Jag startar alltid mina akvarier (har blivit många hundra akvarier under årens lopp) med några få fiskar och framförallt väldigt försiktig matning de första 4-6 veckorna. En bakteriekultur är bra och ger ett lite snabbare förlopp, men man skall ändå vara försiktig med matningen.

      Jag gör "aldrig" rent botten och byter inte vatten alls de första 1-2 månaderna. Filtret gör jag rent när det börjar tappa i effektivitet - inte innan
      Intressant. Ja, alla de som kommenterat på den engelsktalande forumen har varit helt förskräckta medan jag har haft samma tankegång som din approach och att det är det som verkar vara kutym i Sverige. Kanske kan ha att göra med också att vi eventuellt redan har mycket bättre vatten från grunden och därför inte behöver rena det och sådant på samma sätt.

      Ah. 1-2 månader, så pass? Har fått rekommendationer från allt från varje vecka upp till det du nu skrev. Låter nog ganska vettigt ändå att inte rengöra för mycket så att akvariet för en chans att verkligen komma till ro.

      Her märker jag att filtret börjar tappa i effektivitet? Jag har ingen kännedom om något sånt här. Märker jag det på att vattnet blir grumligare eller att pumpen inte verkar lika stark eller på något annat sätt?

      Väldigt tacksam för din tid och hjälp!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Wilwa

        Her märker jag att filtret börjar tappa i effektivitet? Jag har ingen kännedom om något sånt här. Märker jag det på att vattnet blir grumligare eller att pumpen inte verkar lika stark eller på något annat sätt?
        Vattnet rinner klart saktare genom pumpen

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Wilwa
          • October 2016
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vattnet rinner klart saktare genom pumpen
          Tack. Jag tänker på det du skrev att du "aldrig" rengör botten. Menar du att du inte dammsuger upp smuts och bajs och låter allt vara? Varför i sådana fall? Behövs botten inte rengöras så att de skadliga halterna hålls i schack eller räcker det att endast byta vattnet och ha koll på filter&pump?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag matar inte så mycket att det samlas en massa skit på botten och det lilla som ändå blir tar växterna hand om
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Wilwa
              • October 2016
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag matar inte så mycket att det samlas en massa skit på botten och det lilla som ändå blir tar växterna hand om
              Jag förstår. Tack för att du delar med dig! Alltid väldigt givande att få höra hur erfarna hanterar sina akvarium. Tycker att det är väldigt intressant att svenska akvapister överlag verkar mycket mer laid back och "låt naturen sköta sig själv" än personerna på de engelskspråkiga forumen jag också har läst på.

              Kommentar

              Arbetssätt...