Tips om innehåll till 125l-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

    Tips om innehåll till 125l-akvarium

    Hej!

    Jag har precis inhandlat ett Rio 125 l (81x36x123) då jag, uppenbarligen, är intresserad av att starta ett akvarium. Detta är något jag gått och funderat ett tag under lång tid och äntligen kommit till skott - ska bli så kul. Innan köp har jag läst runt på diverse forum och även läst en del böcker.

    Alla val av växter och fiskar blir så överväldigande när alltid är så nytt och främmande. Det är svårt att få en riktig konkret överblick och konkretisera det hela.

    Jag skulle därför vilja ha tips på både växter och fiskar som passar ihop i den yta och volym som jag har.

    Hur många fiskar skulle jag kunna ha totalt? Hur stora? Vilka fiskar skulle ni rekommendera? Fiskar och inredning till detta?

    Jag sitter och bläddrar runt i en artbok just nu, men alla verkar spännande på sitt sätt, och det är svårt att komma ihåg vilka som delar vad för slags vatten etcetera de behöver och klura ut hur de skulle passa ihop. Skulle därför uppskatta lite stöd, tips och råd som jag kan utgå när jag sedan fattar mina beslut.

    Jag önskar bara ett vanligt sällskapsakvarium som ska vara fint, helst något färginslag och rogivande. Kanske någon fisk som är extra kul att titta på men ändå så lättskött att en total nybörjare inte har ihjäl den det första en gör.

    Dessutom!

    I akvariumet så ingår det lysrör och innerfilter. Kanske en dum fråga men: det är ingen skiva eller barriär mellan lysrör och själva akvariet. Bör någon platta/skiva vara emellan ljuset och vattnet? Jag vet såklart att vattnet inte ska gå ändå upp till kanten, men tänker ändå på att det är ljusrör och el i närheten av vattenytan utan något emellan, men detta kanske det inte gör något?

    Tack på förhand! Ser fram emot att läsa era synpunkter, komma igång och utveckla mitt akvarium och till en rolig hobby!

    Tillägg: Ser även att det verkar vara populärt med räkor och snäckor i akvariet. Jag tar tacksamt emot tips även om detta och om det är något som bör/går att inkludera i mitt akvarium!
    Senast redigerad av Wilwa; 26 October 2016, 16:48.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Hej!
    Vad roligt att planera för nytt akvarium! Det är inte så lätt att planera när det finns så mkt fint! Som du förstått är fiskar och växter lite olika lätt att få att överleva. Priset kan vara en viss vägledning.
    Du kan skriva in de förhållanden du kan erbjuda under sökfunktionen i fiskavdelningen här på zoopet. Det kan vara bra att planera att ha ngn som trivs på de olika nivåerna så du t ex inte bara skaffar ett gäng som trivs på botten eller är nattaktiva, ja du förstår säkert.
    På tropica.com kan man välja bland växter med olika svårighetsgrad.
    Börja med få fiskar, gärna algätare och många snabbväxande växter de första veckorna. Räkor är fina men uppskattas som mat av en hel del fiskar. Snäckor finns både de som förökar sig väl bra och som de som lättare att bara ha enstaka av.
    Och ditt Rio är komplett, ska inte vara ngn skiva ( täckglas).
    Så det roliga du ska fundera på är hur du vill att just ditt akvarium ska se ut, kanske genom att titta på bilder av andras akvarium.
    // Annicka

    Kommentar

    • Wilwa
      • October 2016
      • 23

      #3
      Hej,

      tack för svar Annicka. Har sökt runt lite på nätet och här på sidan. Otroligt svårt att begränsa vad för fisk jag önskar - finns så mycket intressant och fint!

      Efter att ha letat runt här och där läste jag ett tips om följande uppsättning för en 125l akvarium:

      10 svarta neontetror (30-40l)

      4 honungsgurami (30l)

      5 guppyhanar (gul cobra)

      6 adolfoi/panda corydoras

      x-antal randiga äppelsnäckor

      Jag tyckte att alla de fiskar lät intressanta och fina och de flesta verkar vara lättskötta för mig som är en total nybörjare. Har dock läst att äppelsnäckor ej får köpas längre. Vad kan man ersätta med? Kan jag även ha lite räkor i akvariet? Skulle ni byta ut några av dessa fiskar? Kan jag istället för bara guppyhanar ha honor också? Är även intresserad av kardinaltetra, då jag har ett start minne av dessa fiskar från min uppväxt och min fars dåvarande akvarium. Kan jag lägga till eller byta ut någon av ovanstående fiskar mot dessa?

      Vad för tillägg/ändringar skulle ni göra med utgångspunkt från ovanstående för att få ett fint och intressant akvarium som samtidigt fungerar för en total nybörjare?

      Tack på förhand!

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Ja det är svårt att begränsa sig! Det är därför akvarister efter en tid har akvarier både här och där . Men börja lugnt och få lite koll är nog bra.

        Du kan ju ha kardinaltetror istället för svarta neon eller guppy. Om du har guppyhonor blir det lätt guppybarn, många . Men det kanske du vill? Det finns randiga snäckor som heter zebrasnäckor, har aldrig haft dem själv så de kan jag inte säga så mkt om mer än att de inte blir fler i ett vanligt akvarium. Du kan läsa om dem på zoopet.
        Du har valt fina fiskar tycker jag. Börja med de tåligare och vänta med honungsguramin tills du ser att allt fungerar som det ska. Funderat på dessa själv i mitt Lido och vet att de inte vill ha för stojigt och "blåsigt"i sitt akvarium och gärna en hel del växter så känner de sig tryggare och kommer till sin rätt bättre.

        Under uppstart, som rör sig om flera veckor är det jätteviktigt att mata försiktigt, byta lite vatten 2-3 gå i veckan och inte börja hälla i växtgödning på en gång. Växter och bakteriekultur i akvariets filter och botten måste växa till sig först. Det är lättare att få igång algtillväxt än de man vill ska växa så välj snabbväxare först och fyll på med annat efterhand. Om ditt kranvatten innehåller kloramin så är det bra med vattenberedningsmedel.
        Du har inga algätare i din uppsättning, vill du ha det så kanske Amanoräkor?
        Eller en liten mal som Otocinclus. Men de vill vara flera.
        Senast redigerad av Rufus; 27 October 2016, 18:24.
        // Annicka

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Men färgmässigt så skulle jag inte byta till kardinaler, men du ska göra som du tycker om
          // Annicka

          Kommentar

          • Wilwa
            • October 2016
            • 23

            #6
            Jag var en tur på djuraffären idag för att kolla in de fiskar jag skrev ovan - och hittade såklart så många fler som jag vill ha. Vilket jobbigt kul problem!

            Jag fastnade även för dessa fiskar:

            Guldgurami, mässingbarb. Fembandsbarb. Praktbarb. Glödbandsdanio. Marmorgurami. Praktbotia. Pansarmal. Neontetra. Rosentetra. Super red. Röd fantom tetra

            Sphenops Molly. Svärdbärare. Albino pansarmal. Påfågelsgobi. Ambiacus corydoras. Platy. Rosafärgad pansarmal. Blodtetra.

            Jag vill ju gärna ha ett så komplett akvarium som det går, men allt vad det innebär, så tack för tips om algätare. Ska kolla upp de snäckor och räka som du tipsade om!

            Jag har ingen som alls uppfattning om hur många fiskar jag kan ha och hur många av varje. Vad skulle ni knopa ihop av det jag skrivit tidigare plus de nya alternativen? Vilka av dessa fiskar bör jag skaffa först och köra in karet med?

            Tusen tack för all er hjälp i detta kluriga men roliga dilemma!

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              Jag tror du får läsa beskrivningarna om de fiskar du räknar upp, då kommer en del att falla ifrån. Många fiskar kan bli flera år gamla och en del ganska stora som t ex Praktbotia. Marmorgurami blir betydligt större än honungsgurami. Corydoras tillhör pansarmalsläktet .Bättre få arter och flera av dem och inte för tättbefolkat är mitt förslag. Förslaget du gav i början lät fint tycker jag. Men du kan ju byta en tetrasort mot en annan ungefär lika stor t ex. Om du skulle vilja. Det där med att sätta ihop sitt akvariums invånare får man göra själv då man själv ska leva med det.
              En gammal "regel" är 1 cm (vuxen) fisk per liter vatten. Men det kan du inte tillämpa rakt av då förhållanden och skötseln av akvariet varierar mkt hos olika akvarieägare och därmed hur väl fungerande det är.
              // Annicka

              Kommentar

              • Wilwa
                • October 2016
                • 23

                #8
                Hej,

                och tack för svar igen. Givetvis är du ju upp till mig själv att sitta ihop vad för invånare jag ska ha i slutändan. Det jag är ute efter är tips och stöd på vad som skulle passa ihop och hur många av varje och om de täcker allt som är bra att ha (som när du exempelvis pekade ut att det inte fanns en algätare).

                Jag är också inne på att ha få arter och större mängd av de valda arterna. Det blir att fundera lite till. Jag antar att de flesta typiska sällskapsfiskar passar ihop och att alla de jag listat hittills inte skulle ha några bekymmer att leva tillsammans?

                Jättetack för den tid du har lagt på att svara på mina frågor och de tips du givit mig.



                Kommentar

                • Wilwa
                  • October 2016
                  • 23

                  #9
                  Hej igen!

                  Jag har nu kommit längre på min jakt efter invånare till mitt nya akvarium.

                  Jag fick ärva ett par fiskar av min bortgångne farbror. Jag har därför för tillfället följande uppsättning av fiskar:

                  3 zebrafiskar
                  3 neontetror
                  2 glödbandstetror

                  Jag vet att alla dessa behöver större stim för att må bra. Fiskarna har varit i mitt akvarium i 1 vecka idag och jag har haft i 2 doser av Easylife bakterieflora. Akvariet i sig har varit igång i 2 veckor.

                  Det jag undrar är när på ett ungefär jag kan börja lägga till fler fiskar? Jag är försiktig nu i början med matning då jag vill att fiskarna, akvariet och bakterierna ska komma i balans. Jag har inte gjort några tester för att se hur allt ligger till. Fiskarna verkar alerta och pigga och nyfikna och simmar runt och jagar varandra, undersöker akvariet och vilar.

                  Bör jag låta dessa fiskar vara ett tag till för att ge de och akvariet en chans att komma igång på riktigt eller bör jag skaffa fler av deras kompisar så att de mår bättre och akvariet får köra igång ännu mer?

                  Tack på förhand för er hjälp!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...