Varför dör fiskarna en efter en i mitt nystartade akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #16
    Här i Uppsala använder de också kloramin men det är väldigt låga doser så det påverkar inte mina fiskar. Känns lite tvivelaktigt att det skulle vara så mycket kloramin i varberg så att fiskarna knalldör... Men du kan i alla fall neutralisera kloramin med askorbinsyra och jag tror det brukar räcka med en knivsudd till ca 100L, billigare än att köpa vattenberedningsmedel.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Knalldö kan vissa arter göra - olika arter är olika känsliga. Olika vattenverken använder också olika mycket och Om de nu använder det så kan de vid vissa tillfällen köra på extra mycket.
      5 ml askorbinsyra till 100 L vatten vid vattenbyte räcker. Vissa vattenberedningsmedel innehåller detta, dock inte alla - det brukar stå i bruksanvisningen (observera att kloramin inte alls är samma sak som klor)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #18
        <jag läste nyss ett inlägg där det påstods att aktivt kol inte tar bort kloramin... skulle vara bra med lite tillförlitlig forskning omkring kol och askorbinsyra kontra kloramin
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #19
          Jag hade ju känsliga snäckskalslekare förut och dem kliade sig om jag inte neutraliserade kloraminen. Jag tycker bara att fisken borde uppvisa detta tydliga obehag innan de kolarvippen så att säga och att man då hinner åtgärda vattnet. Men trådskaparens fiskar verkade inte uppvisa dem tendenserna.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            <jag läste nyss ett inlägg där det påstods att aktivt kol inte tar bort kloramin... skulle vara bra med lite tillförlitlig forskning omkring kol och askorbinsyra kontra kloramin
            Forskning existerar överhuvudtaget inte vad gäller fiskar. Vad gäller aktivt kol - så anser inte heller jag att det funkar mot kloramin men jag vet en del som har påstått att så är fallet. Däremot så är det klart säkrare att askorbinsyra funkar.
            Sedan så dör ju inte fiskarna normalt direkt om kranvattnet innehåller kloramin vid ett vattenbyte, kanske vid en nystart då allt vatten är nytt. Jag vet inte.
            Det kan dock så klart även vara annat - t.ex. koppar från nya ledningar etc.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13126

              #21
              Ja det är ett lite jobbigt läge... Kostar kanske skjortan att låta analysera vattnet för att få reda på ALLT det innehåller.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Forskning existerar överhuvudtaget inte vad gäller fiskar. Vad gäller aktivt kol - så anser inte heller jag att det funkar mot kloramin men jag vet en del som har påstått att så är fallet. Däremot så är det klart säkrare att askorbinsyra funkar.
                Sedan så dör ju inte fiskarna normalt direkt om kranvattnet innehåller kloramin vid ett vattenbyte, kanske vid en nystart då allt vatten är nytt. Jag vet inte.
                Det kan dock så klart även vara annat - t.ex. koppar från nya ledningar etc.
                Forskas en hel del på fiskar. Här i Karlstad t ex så undersöker man bland annat hur öring kan gynnas med mer död ved i vattnet. Fast forskningen är ju ofta riktad med fiskar som är intressanta för fiske på ett eller annat sätt eller åtminstone är intressanta ur nåt slags biologiskt perspektiv. Att nåt är intressant för akvarister leder ju knappast till några forskningsinsatser.

                Hur bra aktivt kol är mot kloramin må diskuteras. Troligen kan färskt kol ha viss effekt medan kol som varit med ett tag och plockat i sig diverse jox knappast är tillräckligt. Ingen långsiktig lösning alltså. Fast är man i det läget att man har problem och kloramin kan misstänkas så är ju aktivt kol nåt som i alla fall är bättre än inget.


                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Först av allt vill jag tacka för allt engagemang, kan nu meddela att jag har 9 stycken Black Molly i akvariet som mår finfint! De är livliga och både uppvaktar varandra, äter och har sig redan efter en timme. Så denna gången verkar det som att allt har gått vägen, ska se om jag kan bygga på med några svärdbärare framöver om värdena ser fortsatt bra ut.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #24
                    När jag hade lite funderingar kring vattenledningsvattnet där jag bor skickade jag ett mail och frågade vänligt efter testvärden och varför jag ville veta. Fick ett utförligt svar med testprotokoll. Vattenbolagen vill ju veta vad de skickar ut i sina ledningar och testar förståss sitt vatten. Men ditt problem verkar ju som tur är ur världen.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    Arbetssätt...