Varför dör fiskarna en efter en i mitt nystartade akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Varför dör fiskarna en efter en i mitt nystartade akvarium?

    Hej!
    Häromveckan bestämde jag mig för att starta upp ett akvarium (begagnat 112l) efter en tids uppehåll (hade ett 54l när jag var yngre) och efter noggranna förberedelser släppte jag igår i de första fiskarna - 12 glödbandstetror, 2 fläckiga pansarmalar och 3 corydoras panda. Innan jag hade i fiskarna hade jag först inrett akvariet, därefter planterat växter och sedan väntat i ytterligare 5 dagar innan jag köpte fiskarna. Strax innan jag började acklimatiseringen hade jag kollat vattenvärdena och det enda som skiljde sig från butikens var ett avsevärt högre pH (nästan 8 kontra knappt 7) vilket jag tog hänsyn till genom successiv tillvänjning.

    Nu är det så att fiskarna den första timmen var till synes friska och krya men sedan, en efter en, gradvis blev mer och mer håglösa för att till sist ligga på sidan/flyta omkring och slutligen dö. De har varit totalt orkeslösa och andats länge innan de faktiskt dött och i skrivande stund har nästan alla tetror strukit med och någon mal. Matade efter ett dygn och inga av de resterande fiskarna verkade intresserade av att äta. Detta är såklart otroligt ledsamt så jag hoppas verkligen att några mer erfarna akvarister ska kunna hjälpa mig eller kanske någon som haft samma problem. Är det något med vattnet, fiskarnas allmäntillstånd till följd av en stressig transport eller vad är problemet?
    Senast redigerad av Gäst; 19 September 2016, 01:48.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Det finns förstås många olika förklaringar allt från att det kommit i något giftigt skit (växter, stenar som legat ute längs vägen...) till stress..... Men den nog vanligaste orsaken i sådana här fall är att man, som du gjort, hällt i lite väl mycket fisk på en gång. Rekommendationen är att alltid börja med en eller två någorlunda härdiga fiskar (typ guppy) och låta dem vara i från start och gå en tid kanske 2 veckor. Sedan bygga på med några nya firrar...vänta...och sedan några nya...allt för att få igång bakteriekulturen på ett bra sätt. Tålamod med att starta ett akvarium är a och o.

    fisheye

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      I det här fallet är det sannolikt inte för många fiskar, dvs det hade blivit problem inom 1 - 2 veckor med denna fisklast men att så många dör direkt har inget med nitrit att göra. Under förutsättning att det finns hygglig pump och cirkulation i karet verkar det snarast som om något är giftigt i vattnet.

      Tobbe

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Vilken färg är gruset? Svart verkar sällan fungera särskilt bra.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tack för all respons! Jag tycker inte heller att mängden fisk borde ställa till det utan misstänker snarare vattnet. Har mycket riktigt svart färgat grus men det är köpt i zoo-affär och ska vara anpassat för akvariebruk, så det vore långsökt att det skulle vara giftigt eller dylikt. Har även skiffersten och rötter men forfarande ingenting som borde vålla problem då det är köpt i fackhandel och rötterna dessutom är använda tidigare. Det enda som har konfunderat mig angående inredningen är att pH har stigit från kranvattnets ~ 7 till runt 8, kan det möjligtvis bero på gruset eller stenen?

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            mängden fisk kan ju vara stort beroende på hur många snabbväxande plantor kontra långsamma det finns i karet... tror inte det är gruset i sig. MEn det fanns ju inga bakterier att prata om innan fisken kom i, det kan även ha vart temperaturen. p är ju något som fiskarna vänjer sig vid med , men om det var stor skillnad från affärn kan det ju vart behov av en lång inkoppning, Hur gjorde du när du släppte i dom ? tippade du i hela påsens innehåll ? och under hur lång tid lät du fiskarna vänja sig vid ditt vatten...men angående ph så är det ju bättre med ett stadigt än ett fluxerande, även om det inte är vad som står på pappret att den fisken skall gilla...

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Jag har också köpt hem fisk som mått bra och sedan bara blivit hängiga och dött. Handlarn trodde det var för att två fiskar blivit packade i samma påse(lite större fisk) och blivit stressade. Men jag har tvivlat på om det stämde. Trist men jag hade nog försökt igen med annan sand och färre individer åt gången!. Lycka till!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av tanteva
                mängden fisk kan ju vara stort beroende på hur många snabbväxande plantor kontra långsamma det finns i karet... tror inte det är gruset i sig. MEn det fanns ju inga bakterier att prata om innan fisken kom i, det kan även ha vart temperaturen. p är ju något som fiskarna vänjer sig vid med , men om det var stor skillnad från affärn kan det ju vart behov av en lång inkoppning, Hur gjorde du när du släppte i dom ? tippade du i hela påsens innehåll ? och under hur lång tid lät du fiskarna vänja sig vid ditt vatten...men angående ph så är det ju bättre med ett stadigt än ett fluxerande, även om det inte är vad som står på pappret att den fisken skall gilla...
                Köpte 10 plantor (echinodorus, lysimachia, bacopa m.fl.) fem dagar innan jag släppte i fiskarna så lite växter finns ju i alla fall. Temperaturen låg på kring 25-26 så det borde inte heller vara en avgörande faktor. Jag lät först påsarna ligga på vattenytan för temperaturutjämning, därefter klippte jag små hål i dem och försökte få vattnet från mitt akvarium att långsamt blanda sig med det från butiken. Tror att jag höll på med detta i någon timme sammanlagt, det var lite svårt att få ett jämnt inflöde av vatten men det blev fortfarande inte en abrupt förändring. Till sist släppte jag ut fiskarna och slängde det "gamla" vattnet.

                Ursprungligen postat av Juni
                Jag har också köpt hem fisk som mått bra och sedan bara blivit hängiga och dött. Handlarn trodde det var för att två fiskar blivit packade i samma påse(lite större fisk) och blivit stressade. Men jag har tvivlat på om det stämde. Trist men jag hade nog försökt igen med annan sand och färre individer åt gången!. Lycka till!
                Tack så mycket! Det är ju lätt att misströsta när det blir så här men jag tänker försöka mig på det igen snart. Skam den som ger sig! Alla fiskar har dött nu men idag beställde jag hem lite preparat som jag kanske kommer att få användning för i framtiden - vattenberedning, bakteriekultur och kolgödning till växterna som även de har bruna blad och verkar ledsna trots att jag har gett dem näring. Ska även beställa hem PMDD och nya lysrör framöver så får jag förhoppningsvis ordning på den biten i alla fall.

                Innan de sista fiskarna dog hällde jag i lite salt med aloe vera (hade ju ändå ingenting att förlora) så nu undrar jag om jag ska byta ut allt vatten innan jag försöker igen? Har även använt vattenberedning så det kanske är bättre att börja om på noll med kranvatten och sedan använda t.ex. Tetra SafeStart och ev. bakterier och därefter Tetra AquaSafe löpande vid vattenbyten? Eller ska jag bara låta det stå som det är i några dagar och sedan behandla med bakteriekultur och släppa i fiskar? Finns det något sätt att ta reda på om, som några påtalat, något är galet med sanden? Uppskattar all hjälp jag kan få så att det inte blir så här en gång till.
                Senast redigerad av Gäst; 19 September 2016, 01:55.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Jag vet inte hur man kollar sanden förutom om den är kalkhaltig. Är själv nybörjare men jag tycker det låter mycket med alla medel, det jag lärt mig är att köra så naturligt det bara går (lätt att säga när det funkar) Jag hade kollat grusen i en annan butik än de som sålt den. Bytt hälften av vattnet och kört i växter och ett par småfiskar, efter nån vecka någon fisk till osv. Om det har varit nåt skit i vattnet så krama ur filtermedia i akvarievatten. Kolla bilder hör på forumet och se om du hittar grus som liknar din, skicka meddelande till fotoinnehavaren och kolla om det är samma grus och om det är strul med den. Är grusen naturligt svart eller är den färgad? Har hört att färgad sand aldrig är bra även om den är köpt i fackhandel. Min handlare är mycket ambitiös och lärde mig lukta på vattnet men då måste akvariet varit igång ett tag. Det ska lukta lite växthus, friskt med inslag av växtlighet. Luktar det unket och instängt är det nog unket! Shit vilken marinbiolog jag just utnämnde mig till!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Så långt du skriver borde det där gått bra. Lite frågor, hur är temperaturen? Lita inte på inställningar på doppvärmare, kolla med en bra termometer. Och vad har du för filter mm?

                    Oavsett om man klantar sig en aning så ska inte fiskar börja dö efter en timme. Då är det nåt som är riktigt galet. Transporten känns inte som den kan vara orsaken, hade det varit problem där så¨skulle det ha synts tidigare. Jag tror inte heller att det handlar om många fiskar på en gång, det är inte så många och stora fiskar och de borde inte fördärva vattnet så snabbt att det syns på en timme. Det som skulle kunna hända vid högt pH annars är att det blir ammoniakförgiftning men jag vet inte riktigt om jag tror på den teorin.

                    Så, i så fall, antingen har du fått i nåt olämpligt med grus och annan inredning. Eller så är det nåt med vattnet. Är det inredningen så är det ju till att riva ur och göra om i så fall. Även om det är köpt i akvarieaffär så kan man inte helt utesluta att det slunkit i nåt elände. Vattnet då, med egen brunn så kan det ju finnas lite av varje. Med vattenverksvatten är det närmast kloramin som kan misstänkas. Det häller de i på vissa ställen.

                    Det du kan göra är att filtrera med aktivt kol, det tar en hel del elände. Sänka pH lite grand tar bort en del risker. Genomluftning eller filter som skvalar i ytan tar bor lite fler risker. Kan kloramin misstänkas så är det C-vitamin som ska till. Och när du försöker igen, ta då ett par billiga fiskar att testa med.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      Jag vet inte hur man kollar sanden förutom om den är kalkhaltig. Är själv nybörjare men jag tycker det låter mycket med alla medel, det jag lärt mig är att köra så naturligt det bara går (lätt att säga när det funkar) Jag hade kollat grusen i en annan butik än de som sålt den. Bytt hälften av vattnet och kört i växter och ett par småfiskar, efter nån vecka någon fisk till osv. Om det har varit nåt skit i vattnet så krama ur filtermedia i akvarievatten. Kolla bilder hör på forumet och se om du hittar grus som liknar din, skicka meddelande till fotoinnehavaren och kolla om det är samma grus och om det är strul med den. Är grusen naturligt svart eller är den färgad? Har hört att färgad sand aldrig är bra även om den är köpt i fackhandel. Min handlare är mycket ambitiös och lärde mig lukta på vattnet men då måste akvariet varit igång ett tag. Det ska lukta lite växthus, friskt med inslag av växtlighet. Luktar det unket och instängt är det nog unket! Shit vilken marinbiolog jag just utnämnde mig till!
                      Jag försökte att skippa alla medel till en början (lät akvariet stå i några dagar istället för att ha i vattenberedningsmedel) men det kanske trots allt kan underlätta att ge det lite hjälp på traven. Jag hörde av mig till min återförsäljare och fick reda på att sanden (2-5 mm svart polerat grus) är köpt från grossistföretaget Imazo AB och framtaget som just akvariegrus så jag tror inte att det är något skumt med den, har även googlat och det verkar fungera för andra trots att den, som du säger, inte är naturligt svart utan färgad. Fick höra att jag inte behövde skölja av gruset innan användning men gjorde det ändå för säkerhets skull innan jag hällde ner det i akvariet så om det fanns något skräp i borde det ha försvunnit nu?

                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Så långt du skriver borde det där gått bra. Lite frågor, hur är temperaturen? Lita inte på inställningar på doppvärmare, kolla med en bra termometer. Och vad har du för filter mm?

                      Oavsett om man klantar sig en aning så ska inte fiskar börja dö efter en timme. Då är det nåt som är riktigt galet. Transporten känns inte som den kan vara orsaken, hade det varit problem där så¨skulle det ha synts tidigare. Jag tror inte heller att det handlar om många fiskar på en gång, det är inte så många och stora fiskar och de borde inte fördärva vattnet så snabbt att det syns på en timme. Det som skulle kunna hända vid högt pH annars är att det blir ammoniakförgiftning men jag vet inte riktigt om jag tror på den teorin.

                      Så, i så fall, antingen har du fått i nåt olämpligt med grus och annan inredning. Eller så är det nåt med vattnet. Är det inredningen så är det ju till att riva ur och göra om i så fall. Även om det är köpt i akvarieaffär så kan man inte helt utesluta att det slunkit i nåt elände. Vattnet då, med egen brunn så kan det ju finnas lite av varje. Med vattenverksvatten är det närmast kloramin som kan misstänkas. Det häller de i på vissa ställen.

                      Det du kan göra är att filtrera med aktivt kol, det tar en hel del elände. Sänka pH lite grand tar bort en del risker. Genomluftning eller filter som skvalar i ytan tar bor lite fler risker. Kan kloramin misstänkas så är det C-vitamin som ska till. Och när du försöker igen, ta då ett par billiga fiskar att testa med.
                      Doppvärmaren har jag plockat ut då jag har väldigt varmt på mitt rum och temperaturen var uppe i runt 29 grader ett tag, men efter några dagars vädring fick jag ner den till 25 lagom tills fiskarna skulle i. Termometern visar i alla fall 24-26. Har ett Eheim 2010 innerfilter och filtermedia i form av "mekaniskt" filtermaterial som ser någorlunda fräscht ut, rengjordes innan användning. Jag har kommunalt vatten och eftersom jag lät akvariet stå ett tag så känns det som att eventuella giftiga ämnen borde ha avdunstat? Har dessutom haft akvarium innan och då lyckades jag av någon anledning hålla liv i fiskarna trots att jag knappt visste vad pH var för något. (Bodde ju på samma ställe även då.)

                      Jag har filtermedia med aktivt kol liggandes, hur länge ska jag köra med det? Hur mycket vatten ska jag byta innan jag kan börja om? Tänkte i så fall ha i Tetra SafeStart som bakteriekultur, räcker det så? Vill som Juni säger inte blanda i allt för mycket kemikalier i vattnet då jag knappt vet själv vad jag håller på med. Pumpen med filter är placerad så att vattenytan ständigt är i rörelse, alltså ska det inte vara något fel med syresättningen heller. Jag tänkte precis som du föreslår köpa kanske 2-3 guppy nästa gång att ha som "försöksfiskar" och om de också dör lär något vara väldigt fel. Men det blir spännande att se!
                      Senast redigerad av Gäst; 19 September 2016, 12:52.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        det aktivakolet hade jag tagit ur.. det behövs bara när du tex har haft mediciner i karet och vill återfå balansen fortare eller för att du behöver få bort andra skadliga saker i vattnet. det sägs det är förbrukat på 10-14 dagar.byt 50 % ha i din kultur låt de fiskar som ännu lever vara inkörningsfiskar. Så om en månad kan du försiktigt öka på lite fisk... =) sedan efter ytterligare en månad kan du nog få till resten men köra noga vattenbyte var vecka ev fördela det över fler dagar då det kan vara risk för spikar i karet.

                        Sedan hörde jag något intresant om impoppning med fisk. Att det bildas amnoniak när fisken vart i påsen länge och man börjar rörar runt för mye. Man får inte öppna påsen förrns tempen är balanserad och därefter vara snabb med att ev hälla fiskarna i en håv över en hink annars kan man drabbas av det du vart drabbad av nu... källan till det är en canadensar king of DIY joey söker du senaste filmen kan du se själv där =)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Nu har jag tömt 50 % av vattnet, sugit upp alla synliga matrester och ytterligare en död fisk som jag hittade samt tvättat av filtret lite innan jag hällde i nytt vatten. Tänkte låta det stå igång i några dagar nu och sedan ha i Tetra SafeStart innan jag släpper i några fler fiskar. Synpunkter på det?

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Om det skulle vara kloramin som är problemet så dunstar det aldrig bort. Det måste neutraliseras på nåt sätt och aktivt kol eller c-vitamin är vad som kan hantera problemet. Kolla med ditt vattenverk om de använder kloramin eller berätta var du bor så går det att kontrollera. Eftersom kloramin är en bra misstänkt för att ställa till det så här så bör du undersöka hur det är och använda aktivt kol så länge, det har kanske inte så lång varaktighet men kan man misstänka förgiftning med något så är det iaf en möjlighet att bli av med det som ställer till det. Det är också viktigt att reda ut hur det är med kloramin för att se om vattenbyten är bra. Är problemet kloramin så fyller du ju bara på med nytt om du byter vatten. Är det nåt annat så späder du ut det om du byter vatten och då är det bra.

                            Det där att det skulle bildas ammoniak i transportpåsen tror jag sådär på. Förutsättningen för att det ska bli ammoniak i jobbiga mängder är att pH är högt, över 8 iaf. Men visst, det skulle kunna bli ammoniak i transportvatten fast i så fall är det ju önskvärt att bli av med det så fort som möjligt. Öppnar man påsen och rör om så blir man av med ammoniak i stället för att hålla kvar det. Däremot finns det andra anledningar till att man kanske inte ska hälla transportvatten i akvariet. Många fiskar ger vid stress ut ett varningsämne, schreckstoff. Häller man vatten fullt med stressade fiskars varningskemikalier i akvariet så blir det naturligtvis mycket oroligt för allt där. Somliga fiskar kan också utsöndra rena gifter, Grammistes t ex. Ute i fritt vatten blir ju det utspätt men i begränsade volymer kan det i värsta fall ta knäcken både på fisken som utsöndrat giftet och resten av akvariet. Det är alltså inte fel att när man koppat i vatten i påsen så fisken fått en chans att anpassa sig sen ta den i en håv och dumpa bort vattnet i påsen.


                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Om det skulle vara kloramin som är problemet så dunstar det aldrig bort. Det måste neutraliseras på nåt sätt och aktivt kol eller c-vitamin är vad som kan hantera problemet. Kolla med ditt vattenverk om de använder kloramin eller berätta var du bor så går det att kontrollera. Eftersom kloramin är en bra misstänkt för att ställa till det så här så bör du undersöka hur det är och använda aktivt kol så länge, det har kanske inte så lång varaktighet men kan man misstänka förgiftning med något så är det iaf en möjlighet att bli av med det som ställer till det. Det är också viktigt att reda ut hur det är med kloramin för att se om vattenbyten är bra. Är problemet kloramin så fyller du ju bara på med nytt om du byter vatten. Är det nåt annat så späder du ut det om du byter vatten och då är det bra.

                              Det där att det skulle bildas ammoniak i transportpåsen tror jag sådär på. Förutsättningen för att det ska bli ammoniak i jobbiga mängder är att pH är högt, över 8 iaf. Men visst, det skulle kunna bli ammoniak i transportvatten fast i så fall är det ju önskvärt att bli av med det så fort som möjligt. Öppnar man påsen och rör om så blir man av med ammoniak i stället för att hålla kvar det. Däremot finns det andra anledningar till att man kanske inte ska hälla transportvatten i akvariet. Många fiskar ger vid stress ut ett varningsämne, schreckstoff. Häller man vatten fullt med stressade fiskars varningskemikalier i akvariet så blir det naturligtvis mycket oroligt för allt där. Somliga fiskar kan också utsöndra rena gifter, Grammistes t ex. Ute i fritt vatten blir ju det utspätt men i begränsade volymer kan det i värsta fall ta knäcken både på fisken som utsöndrat giftet och resten av akvariet. Det är alltså inte fel att när man koppat i vatten i påsen så fisken fått en chans att anpassa sig sen ta den i en håv och dumpa bort vattnet i påsen.
                              Eftersom flera har sagt kloramin har jag nu kollat upp det och ja, det verkar som att det tillsätts till dricksvattnet här (Varberg). Så förhoppningsvis är nu gåtan löst! Tack så hemskt mycket för all hjälp! Nu är frågan hur man går vidare utifrån denna information, är det filtrering genom aktivt kol som gäller och därefter alltid använda vattenberedningsmedel vid vattenbyte eller neutraliserar inte vanliga medel kloramin?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...