plötsligt mycket alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    plötsligt mycket alger

    Hej
    Har fått ganska akuta problem med alger på framförallt växter. Malen har blivit lite stor och kanske inte är intresserad av att rensa på växternas blad. Har ett litet akvarium på ca 80 liter och det är sannolikt lite överbefolkat med Guppy.
    Nåt medel jag kan använda, näring till växterna?
    /Lars
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Mata mindre, byt mer vatten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • annak366
      • March 2006
      • 173

      #3
      Köp Hornsäv, ganska många och sätt i. Snabbväxande växter konkurrerar ut alger. Ett annat tips är räkor! Väldigt bra städare som äter allt från alger till avföring!! Har själv Amanoräkor och Körsbärsräkor.
      En glad amatör vid namn Anna-Karin...

      Kommentar

      • lekman
        • November 2015
        • 41

        #4
        Hej.
        Ja, räkor ja. Det hade jag ett par i karet när jag fick det. De råkade hamna i ett annat akvarium där hemma när en rot flyttades över dit, lite märkligt men så är det. Jag matar ganska sparsamt (om jag får säga det själv) har hyfsat nya rör i belysningen. Jag satsar på att få hem ett par nya räkor.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Bra tips också med hornsärv
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • lekman
            • November 2015
            • 41

            #6
            Det var somsagt ett bra alternativ att plantera Hornsärv. Dels så växer dessa växter så det knakar och dels så fick jag ju plocka bort av lite gamla växter och kom åt att göra rent i sanden på ställen där det varit orört länge...
            Det ser plösligt jättefint ut i akvariumet.... akvariet
            Senast redigerad av lekman; 10 October 2016, 08:19.

            Kommentar

            • NanoDaniel
              • March 2016
              • 24

              #7
              Även flytväxt likt pistia eller liknande är bra.

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Kan man köpa Hornsäv fortfarande? Var inte den med på listan över invasiva arter... eller kanske var nån som såg likartad ut..

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  Ursprungligen postat av kardinaltetran
                  Kan man köpa Hornsäv fortfarande? Var inte den med på listan över invasiva arter... eller kanske var nån som såg likartad ut..
                  Den går alldeles utmärkt att köpa på Facebook i alla fall, i gruppen "Akvarieväxter säljes" har jag sett den flera gånger och också köpt själv till mitt nystartade akvarium, bara för att hålla nere algerna alltså
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • lekman
                    • November 2015
                    • 41

                    #10
                    Ja, det funkade ett tag men sen när det växt så det räckte, om man säger så, så försökte jag med att toppa av i topparna av Hornsärven, men då avstannade växandet. Mitt problem med algerna, det är en rejält grön historia, ser definitivt giftig ut. Kan man bedöma vad man har för alger genom att se på hur de ser ut, är vissa farligare än andra?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hornsärv är just nu i alla fall inte upptagen på listan över förbjudna arter. Du hittar en lista över vilka som är förbjudna i denna Zoopetartikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=586

                      Alger är nästan aldrig giftiga i akvarier - det är mer en estetisk fråga
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • lekman
                        • November 2015
                        • 41

                        #12
                        Fast jag har läst lite nu och misstänker att det är Blå-alger. Kraftigt avgränsat vuxet, hänger inte runt i vattnet utan sitter på andra växter och lite på rot mm. Är det OK för fiskarna?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Har aldrig upplevt att de varit giftiga för fiskar fast de sägs att de sorter som kan förekomma i saltvatten är giftigare.

                          På wikipedia ges några tips på vad man kan göra http://www.akvariewiki.se/index.php?...Cyanobakterier
                          På Zoopet finns denna artikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=597
                          och även i Zoopets algbekämpningsschema https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • lekman
                            • November 2015
                            • 41

                            #14
                            Hur ofta ska man, bör man byta lysrören? Finns det nån "long life" variant som står sej längre i tid?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2887

                              #15
                              Juwels lysrör verkar klara sig knappt ett år räknat på en belysningstid om ca. 8tim/dag. Bytte nu efter ganska precist ett år och det borde gjorts betydligt tidigare inser jag nu. De rör som ibland betecknas som Longlife t.ex. Aquarelle kan vara något bättre, men bibehåller ändå inte ljusstyrkan speciellt mycket längre vad jag kunnat se. Men det beror lite på hur ljuskrävande växter man har, mina cryptocoryne klarade sig bra även med gamla rör medan stängelväxterna har gått ner sig en del.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...