Värmen i mitt nystartade akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mittakvarium
    • September 2016
    • 1

    Värmen i mitt nystartade akvarium

    Hej alla kunniga! Värmen i mitt nya akvarium ligger på 25,6 och över 26 på kvällen när lysrören har stått igång hela dagen. Är det bra?
    Det är på 180 L och i den bor:

    8 st kardinaltetror
    2 st slöjstjärtar
    3 st skalar
    och en algätare/bottenkrypare(minns ej namnet) (som jag har svårt att få att äta alger, för mina guldfiskar äter upp deras mat... så det är ju också en fundering, hur gör ni med det?)

    Men om värmen, vi har ingen doppvärmare ens, bara en hyfsat varm övervåning (bor i ett hus med kök och så på övervåningen och det blir ganska varmt här uppe.
    Jag är ju rädd att det ska bli för varmt. Har ingen erfarenhet av fiskar eller akvarium, akvariumet är 1 vecka gammalt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väl lite i överkanten för slöjisarna men för de andra är det inga problem. Och trivs dom som det är så skulle inte jag bry mig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Orichter
      • August 2016
      • 17

      #3
      Är ingen expert som Kjell här ovan, men de flesta fiskar brukar väl klara nån eller några grader för varmt under en tid iaf. När mina fiskat var sjuka höjde jag temperaturen till 29/30 under 10-14 dagar innan jag sänkte igen. Det var inga problem.

      Är man orolig så finns det ju en del enkla hemma trick att testa. Finns även kylare att köpa.

      Men jag skulle heller inte vara orolig så länge fiskarna mår bra, äter som vanligt och beter sig som vanligt.

      Kommentar

      Arbetssätt...