Hjälp med val av fiskar till 180L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kmora
    • September 2016
    • 4

    Hjälp med val av fiskar till 180L

    Jag har tidigare haft ett akvarium i storleken 50-70L (minns inte) för ca 15-20år sedan. Jag minns inte hur gammal jag var men nånstans 12år när det köptes in och jag skötte akvariet helt själv tills jag flyttade hemifrån.

    Jag är återigen sugen på att ha akvarium, denna gång funderar jag på ett 180L. Ju mer jag läser på desto mer inser jag att jag gjorde en hel del fel förra gången, även om det ändå fungerade förvånansvärt bra. Denna gång vill jag verkligen försöka göra allt rätt och vänder mig därför hit för feedback på mina val av invånare i akvariet

    Jag hade tänkt mig följande djur:

    1-2 Dvärggurami

    15-20 Pärlrasbora/Galaxyrasbora

    10-15 Kilfläcksrasbora

    1 Ancistrus

    4 Otocinclus

    4 Kuhlii ål

    2-3 Helena snäckor

    10 Körsbärsräkor (oklart)

    Vad tror ni om den komponeringen?

    Min tanke är att ha ett akvarium med MYCKET vegetation: låg, mellan och hög.

    Största frågorna är:

    1) Fungerar dvärgguramis med de andra djuren?

    2) Är pärlrasbororna för små för de andra djuren?

    3) Onödigt att ha både en Ancistrus och 4 Otocinclus? (kommer självklart mata med algtabletter och det som krävs)

    4) Blir det för mycket djur som lever i bottendelen av akvariet?

    5) Har körsbärsräkorna ens en chans att överleva? med mycket vegatation såklart!

    6) Är det för mycket djur i 180L?

    Är väldigt intresserad av att få förslag på djur som kan ge en bra balans i alla skikt av akvariet. Jag är väldigt svag för färgglada eller "udda" utseenden. Otocinclus är jag minst intresserad utav och är till för algätande.

    Sedan hade jag tänkt 2-3 Platys som uppstartsfiskar (eller behövs fler för 180L?). Kommer dessa att fungera ihop med resten av fiskarna fram tills de kommer till fiskhimlen?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Varför så få gurami, varför så få Otocinclus.

    1 och 2/ Borde de göra och jag TROR inte att de kommer att röra pärlrasbororna
    3/ Vadå onödigt. Det finns egentligen inga djur som sköter ens akvarium - på sin höjd kan de bidra lite grann och huvuddelen av deras kost kommer alltid att bli fiskmaten man lägger i. De nda riktigt bra nyttodjur som gör rejäl nytta är de malajsiska snäckorna men sådana vill du ju inte ha eftersom du lägger i Helena-snäckor
    4/ Nej.
    5/ Dom vuxna klarar sig antagligen, och en del yngel om det finns gott om buskage
    6/ Nja. Jag hade avstått pärlrasbororna och skaffat fler gurami och otocinclus

    Jag hade kört med klifläcksrasbororna som uppstartsfiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kmora
      • September 2016
      • 4

      #3
      Tack så mycket för svar! Lade upp exakt samma fråga i tre forum och har nu fått ungefär samma svar på två ställen. Känns jättebra att få feedback.

      Lite svar på dina frågor:
      Få guramis var för att jag hade en bild av att de inte vill vara fler än ett par, vad rekommenderar du i antal guramis? Har även fått tips om släktet apistogramma, vad tänker du kring ett sådant par vs flera guramis?

      Antal otocinclus var helt baserat på information jag hittade någonstans om att de ville vara stim på ca 4 för att trivas. Har fått höra att minst 6st gäller - stämmer det med din uppfattning också?

      3) "Onödigt" var nog fel ord från mig, tänkte mest på att det blev för stor konkurrens mellan djuren, men inser nu att det är fel tänkt och fungerar ju precis som med fiskar som inte äter alger (extremt logiskt)

      Hur många kilfläcksrasboror skulle du köra som uppstartsfiskar? Litet stim på ca 6st och sen fylla på efter 2-4 v?

      Jag tror att mina akvarieplaner har börjat arta sig till ett nytt upplägg med två akvarium
      Ett litet eventuellt nano med galaxyrasboror, körbärsräkor och några algätande snäckor (vet ej vilka än). Sedan ett 180L med ett stim, ett par/några färgglada fiskar i storleken 6-10cm och sen malen, 6-8 otocinclus, 6-8 kuhliiålar och helena snäckorna.

      Är lite sugen på ett corydoras stim men det blir nog för mycket.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I ett så pass stort akvarium funkar det bra med betydligt fler guramis. Jag hade skaffat 5-6 st.
        Vad gäller otocinclus så hade jag nog valt 6 st.
        I ett 180 liters akvarium så skall det funka med 10-15 kilfläckar från starten - de är ju inte fullvuxna när de köper och sedan är det ju inte mängden fisk som är det viktiga vid uppstart utan att man matar försiktigt.
        Om du "bara" kör med kilfläckar, dvärggurami, Otocinclus och Kuhli i ditt 180 liters så går det säkert med ett stim med Corydoras också
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kmora
          • September 2016
          • 4

          #5
          Tack Uppskattar hjälpen mycket!

          Har du någon åsikt om vilken fisk som är "lättast" eller "roligast" av dvärggurami och släktet apistogramma?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Har alltid så svårt att avgöra vilken som är "lättast/roligast" etc. av en art, men det handlar ju om vars och ens egen smak och tycke och bara för att jag tycker en smak så innebär ju inte det att du har samma "smak".
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kmora
              • September 2016
              • 4

              #7
              Sant, men vissa aspekter som t.ex. hur lätt fisken är med andra fiskar och om arten är extra känslig för sjukdomar är ändå hyfsat objektivt tänker jag.

              Rolighet är ju däremot väldigt subjektivt men kan ändå vara skoj att höra varför personer föredrar vissa fiskar framför andra

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Ursprungligen postat av Kmora
                Lite svar på dina frågor:
                Få guramis var för att jag hade en bild av att de inte vill vara fler än ett par, vad rekommenderar du i antal guramis? Har även fått tips om släktet apistogramma, vad tänker du kring ett sådant par vs flera guramis?
                Guramier och labyrintfiskar överlag är inte parfiskar, vissa arter funkar bättre i "par" men de bildar aldrig ett riktigt par. Känner till att det finns ett par- få arter som bildar par antingen lite mer permanent eller enbart för lek, exakt vilka som faktiskt är utparande har jag inte jättekoll på. Dvärgen hör i alla fall inte till de som är utparande.
                Den som är starkast av 2 guramier kommer alltid att trycka ner den andra men finns det utrymme nog så klarar sig den svagare.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Några regnbågsfiskar kanske? Bosmani är min favorit

                  Kommentar

                  Arbetssätt...