Vit dimma i akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Vit dimma i akvariumet

    Hej!
    Jag startade upp mitt akvarium igen i onsdags och gällde då i starterkultur för filtermedia.
    Då jag gjort detta tidigare, när jag haft fiskar i, har dimman lagt sig efter 8h men nu är det fortfarande lika disigt i akvariumet som när jag hällde i det. Vad kan det bero på och bli jag göra något åt det?

    En annan fråga är om man kan stänga av filtret på nätterna? Jag har byggt ett droppfilter som låter väldigt mycket och då det står i mitt sovrum skulle jag vilja stänga av det när jag ska sova. Kan man göra det eller finns det någon risk med att bakterierna dör eller att det blir förlite syre i akvariumet?

    Tacksam för svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja filterbakterierna dör om du stänger av det under natten. Och inte bara det, utan när du startar det så är risken att du dödar all fisk också pga förgiftning.
    Senast redigerad av åheim; 20 August 2016, 23:14.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Vad är det från filtret som låter?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • SlöjstjärtsTösen
        • February 2016
        • 131

        #4
        Oj, här har det nog blivit något fel. Såg inte att någon svarat förens nu.
        Det är själva droppandet ifrån förfiltret ner i storafiltret som låter väldigt mycket men har lyckats "koppla om" filtret förbi droppandet och satt det på halvfart på nätterna.
        Fiskarna mår super och verkar inte alls ta någon skada av detta och jag får sova ordentligt

        Kommentar

        Arbetssätt...