Drömmen går i uppfyllelse - vi blir med akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helyanwe
    • July 2016
    • 10

    Drömmen går i uppfyllelse - vi blir med akvarium!

    Hej allihopa! Vi har precis fått ta över ett akvarium av typen Tetra AquaArt 60l, I minsta laget absolut men tänker att vi börjar där och ser om vi förhoppningsvis är fast sen!

    Tidigare har vi haft ett 4-500l när jag växte upp så har lite bakgrund men inte utrymme eller möjlighet att transportera just det karet till oss innan vi vet om vi vill uttöka. Vill minnas att det var ett akvarium där det tidigare gått pirayor men vi hade de vanligaste sorterna tetror, guppy, svärdbärare, black molly's, guldfisk, labyrintfisk, ål och snäckor i olika kar och omgångar.

    Suttit några dagar och fräschat upp minnet på olika sidor, forum och Youtube. Tekniken har verkligen gått framåt!

    Till det här karet som vi ärvt tillhör grus, sten, innerfilter och belysning. Vilket jag annolikt behöver byta ut lampan på och troligen filtret beroende på skick. Rekommenderat filter till 60l? Läste att det är bättre med starkare och att under 100l bör pumpen kunna cirkulera volymen/timme minimum. Samtidigt vill jag inte gå för långt från de riktlinjerna och riskera att få ett för kraftigt filter så det blir för strömt. Karet är 60x30x40 cm cirka.

    Tanken är att vi ska inspektera och påbörja grovrengöring imorgon. Sen införskaffa vattenberedning, nyttobakterier samt testsickor och börja fixa. När det är klart och värdena bra så köper vi växter och några provfiskar (guppy/platy/tetra?) för att köra in det en månad.

    Läste att mängden fisk inte bör överstiga 1cm fisk / 2l vatten, vilket ger mig 30cm fullvuxen fisk.

    Idén är att vi vill ha

    • ett platy, tetra, black molly eller guppy stim hur smart är det när de är kända för att yngla av sig som tokar?
    mal för renhållning, tanken var L144 men inser att de kommer bli för stora för akvariet, vilket förde in mig på Ottosar som helst ville ha stim även de
    snäckor äppelsnäckor har tydligen blivit förbjudet så finns det tips på andra snäckor som gärna extraknäcker som städare?

    Vad gäller växter så älskar jag den yviga och slöjlika looken när de vajar sådär vackert i vattnet. Tips på bra växter som fyller ut och ger bra skydd?

    Finns det något i min idé som låter helgalet? Finns det något jag missar helt? Utöver det jag tidigare nämnt så ska det inhandlas hovar, doppler, termometer samt underlag. Slamsug tänkte jag bygga själv och rakblad samt svampar för skrubbning har vi.

    Även tips på mysig akvariebutik i Stockholm vore guld värt! Tar tacksamt emot all feedback och kritik jag kan få! Ha det fint!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej och välkommen,
    Det var många frågor som du ställde och det är säkert en anledning till att du inte fått något svar. Försöker kortfattat svar på några frågor.

    Rekommenderat filter till 60l? Läste att det är bättre med starkare och att under 100l bör pumpen kunna cirkulera volymen/timme minimum. Samtidigt vill jag inte gå för långt från de riktlinjerna och riskera att få ett för kraftigt filter så det blir för strömt. Karet är 60x30x40 cm cirka.
    Det blir sällan för strömt så det är bättre att ta till lite i överkant.

    Tanken är att vi ska inspektera och påbörja grovrengöring imorgon. Sen införskaffa vattenberedning, nyttobakterier samt testsickor och börja fixa. När det är klart och värdena bra så köper vi växter och några provfiskar (guppy/platy/tetra?) för att köra in det en månad.
    Låter vettigt. Vänta dock gärna med nyttobakterierna tills du lägger i fiskarna

    Läste att mängden fisk inte bör överstiga 1cm fisk / 2l vatten, vilket ger mig 30cm fullvuxen fisk.
    Det är egentligen en rätt dålig regel eftersom det beror på art och dessutom så smutsar ju en fisk på 8 cm ner betydligt mer än 2 st på 4cm.

    mal för renhållning, tanken var L144 men inser att de kommer bli för stora för akvariet, vilket förde in mig på Ottosar som helst ville ha stim även de
    snäckor äppelsnäckor har tydligen blivit förbjudet så finns det tips på andra snäckor som gärna extraknäcker som städare?

    Ottosar är lite känsliga, men snäckor är väldigt bra. T.ex. den malajsiska sandsnäckan. https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
    Dock renhållning får du själv sköta - renhållningsdjur kan enbart bidra ytterst lite med detta.

    Även tips på mysig akvariebutik i Stockholm vore guld värt!
    Bor ju inte i Stockholm så jag har inte någon koll. Men i Zoopets affärslista har du åtminstone en lista https://www.zoopet.com/affarer/index.php över de affärer som abonnerar på Zoopets artbeskrivningar och det är ju i alla fall en indikation på seriositet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Gällande filter så kolla Eheim Aquaball dom är bra

      Kommentar

      • Helyanwe
        • July 2016
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Gällande filter så kolla Eheim Aquaball dom är bra
        Jag gick i tankarna på ett sånt här 4 eller 6W http://www.petworld.se/invndiga-akva...-akvariefilter men ska kika på ditt tips! Tack!

        Kommentar

        • Helyanwe
          • July 2016
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hej och välkommen,
          Det var många frågor som du ställde och det är säkert en anledning till att du inte fått något svar. Försöker kortfattat svar på några frågor.

          Rekommenderat filter till 60l? Läste att det är bättre med starkare och att under 100l bör pumpen kunna cirkulera volymen/timme minimum. Samtidigt vill jag inte gå för långt från de riktlinjerna och riskera att få ett för kraftigt filter så det blir för strömt. Karet är 60x30x40 cm cirka.
          Det blir sällan för strömt så det är bättre att ta till lite i överkant.

          Tanken är att vi ska inspektera och påbörja grovrengöring imorgon. Sen införskaffa vattenberedning, nyttobakterier samt testsickor och börja fixa. När det är klart och värdena bra så köper vi växter och några provfiskar (guppy/platy/tetra?) för att köra in det en månad.
          Låter vettigt. Vänta dock gärna med nyttobakterierna tills du lägger i fiskarna

          Läste att mängden fisk inte bör överstiga 1cm fisk / 2l vatten, vilket ger mig 30cm fullvuxen fisk.
          Det är egentligen en rätt dålig regel eftersom det beror på art och dessutom så smutsar ju en fisk på 8 cm ner betydligt mer än 2 st på 4cm.

          mal för renhållning, tanken var L144 men inser att de kommer bli för stora för akvariet, vilket förde in mig på Ottosar som helst ville ha stim även de
          snäckor äppelsnäckor har tydligen blivit förbjudet så finns det tips på andra snäckor som gärna extraknäcker som städare?

          Ottosar är lite känsliga, men snäckor är väldigt bra. T.ex. den malajsiska sandsnäckan. https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
          Dock renhållning får du själv sköta - renhållningsdjur kan enbart bidra ytterst lite med detta.

          Även tips på mysig akvariebutik i Stockholm vore guld värt!
          Bor ju inte i Stockholm så jag har inte någon koll. Men i Zoopets affärslista har du åtminstone en lista https://www.zoopet.com/affarer/index.php över de affärer som abonnerar på Zoopets artbeskrivningar och det är ju i alla fall en indikation på seriositet.
          Stort tack för välkomnandet! Insåg att min inlägg både blev rörigt, ursäkta! Svårt att hålla det kort när det är så mycket idéer och planer i huvudet.

          Nyttobakterier ska alltså i samtidigt som både fisk och växter om jag förstått det rätt? Hur många småfiskar är bra att köra in med? Ca 3-5st läste jag någonstans..

          Akvariet vi ärvde kan ha haft sjukdom i sig, vilket gör att jag ska koka och verkligen sanera inredningen. Är nojig över filtret, visst borde väl sjukan sitta däri också? Så för att ta det säkra före det osäkra är det bra att köpa nytt filter då? Funderade på ett 4 eller 6W Eheim, http://www.petworld.se/invndiga-akva...-akvariefilter .

          Anledning till att förra ägaren misstänkte sjukdom var att deras enda fisk, slöjstjärt som hennes son fått i present av vänner hade dött efter ett halvår..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nja risken att sjukdomen finns kvar är nog rätt liten så det förra filtret funkar säkert - dock byt ut filterpatronen.
            Antalet provfiskar låter Ok.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Helyanwe
              • July 2016
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja risken att sjukdomen finns kvar är nog rätt liten så det förra filtret funkar säkert - dock byt ut filterpatronen.
              Antalet provfiskar låter Ok.
              OK! Då får jag leta om det fortfarande går att köpa tillbehör till detta filter helt enkelt!
              Senast redigerad av Helyanwe; 15 July 2016, 20:10.

              Kommentar

              • Helyanwe
                • July 2016
                • 10

                #8
                Vad är för/nackdelarna att köpa fisk från privatperson/butik? Förutsatt att de båda är reko!

                Tack för att du tar dig tid att svara

                Kommentar

                • Helyanwe
                  • July 2016
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Gällande filter så kolla Eheim Aquaball dom är bra
                  Kikat på Aquaball, skulle ett 6W för 60l (150-480l/tim) passa bäst? Alt 5W för 130l (180-550l/tim) ?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Helyanwe
                    Vad är för/nackdelarna att köpa fisk från privatperson/butik? Förutsatt att de båda är reko!

                    Tack för att du tar dig tid att svara
                    Är bägge reko (vilket de oftast är) är det inga problem.
                    Affärerna har väl oftare ett större utbud, men riktigt udda arter hittar man kanske oftare hos odlare.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • AnkaVanka
                      • March 2016
                      • 18

                      #11
                      Det låter lite som om du funderar på att köra en fiskfri uppstart. Det fungerar utmärkt, men du behöver då en ammoniak-källa att mata bakterierna med under tiden. Kan vara lite svårt att hitta ren ammoniak i mindre mängder då de flesta butiker inte längre har det kvar i sortimentet och hos byggvaruhusen är det oftast 1-litersdunkar eller mer som säljs och du lär nog inte behöva mer än max en halv deciliter. Och du kan ha i växter under fiskfri uppstart, så är akvariet lite roligare att titta på under de där första 4-6 veckorna.

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Välkommen tillbaka till akvaristiken och till Zoopet!

                        Angående växter så kolla in Vallisneria, lättskött växt som vajar i strömmen!

                        Kommentar

                        • Helyanwe
                          • July 2016
                          • 10

                          #13
                          I helgen gjorde vi rent akvariet och slet med grus och pump. Det var så grisigt att det inte var klokt, allt var grönt och fullt med små minisnäckor. Börjar misstänka att det kanske var miljön i karet som gjorde att före detta boende inte gillade det. Nu är iaf allt rent och det mesta kokat, samt akvariet är synat och fyllt med vatten. Det har inte läckt något hittills på 48h så känns tryggt.

                          Beställt nytt filtermedia, vattenberedningsmedel samt goda bakterier och lite annat smått. Så nu får vi snällt vänta!

                          Vi var på Arken Zoo och kikade på vilka fiskar de hade där, fastnade för några

                          Kuhlii ål
                          Svart Neontetra
                          Kardinaltetra
                          Randig otocinclus
                          Svart pansarmal
                          Citrontetra
                          Metallpansarmal, panda
                          Vingmal (tydligen 4/5 på svårighetsskalan så den får nog vara en dröm längre fram)
                          Zebrasnäcka
                          Guppy


                          Nästan alla har ju lyckats bli fiskar som gillar stim så det blir till att läsa på och komma på någon bra plan för vilka av dessa som kan funka ihop. Jag har fortfarande sikte på helst ett färgglatt fiskstim, några malar, ål samt snäckor.

                          Är det någon sort som ni mer erfarna ser som ett absolut No No?

                          Tusen tack för all toppenfeedback ni gett hittills!

                          Senast redigerad av Helyanwe; 18 July 2016, 22:51.

                          Kommentar

                          • Helyanwe
                            • July 2016
                            • 10

                            #14
                            Det jag funderat på i växter är följande
                            Dock otroligt svårt att ens försöka gallra ut, de är ju alla så himla fina. Har använt sökfunktionen och kryssat i dels lättskött men också snabbast eller näst snabbast växtlighet.
                            Senast redigerad av Helyanwe; 18 July 2016, 22:54.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...