Höjd nitratnivå, växtdöd och andra problem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    Höjd nitratnivå, växtdöd och andra problem.

    Hej

    Har haft igång mitt 100L akvarium i ca 6 månader och fram tills nu har allt gått i princip felfritt. Men den sista tiden har det börjat skita sig.

    En av mina växter har sen 1-2 månader tillbaka så gott som dött ut. Det är en flytväxt med veckade blad, i början frodades den och slog fröställning efter fröställning. En cabomba har även dött ut(där för dålig belysning). Har även noterat algtillväxt på några bladväxter samt på en stubbe, ni kanske kan identifiera dem? Bifogar lite bilder på länk nedan.

    Dessutom bestämde sig min pump att stanna tills jag upptäckte det, vilket tog 1-2 dygn. I samband med det dog en av mina regnbågsfiskar och en koppartetra med någon dags mellanrum. Resterande av fiskarna såg dock opåverkade ut. Detta skedde för kanske 1 månad sedan. Nyligen har jag observerat att två av mina koppartetror är färgsvaga och står och trycker vid botten. Återigen ser alla andra fiskar friska ut.

    Mitt pH ligger på ca 7.5 och kranvattnet som används vid vattenbyte ska enl. uppgifter vara 8.2. Nitrit är icke-existerande enl. test, men mitt nitratvärde har länge varit högt ca 50mg/L. Nitrathalten minskar vid vattenbyte, men är snabbt uppe i samma höga nivå igen. Jag misstänker att min höga nitrathalt kan ligga bakom både algproblem och fiskdöd, men det är svårt att avgöra.


    Mina frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut är följande:

    Varför dör mina växter?
    Vad är det för alger jag råkat ut för och borde jag bry mig om dem?
    Varför står två koppartetror och trycker längs med botten?
    Hur sänker jag min nitratnivå i akvariet och varför blir den så hög?

    Bildlänk
    Senast redigerad av Enps; 18 June 2016, 16:03.
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    #2
    Har via ert söksystem lyckats namnge 4 av 6 växter jag har eller haft. Hade ingen info kring växternas krav när jag köpte dem. Misstänker att jag behöver göra mer research när jag väljer växter, snarare än att lyssna på personalen och ta vad jag tycker ser bra ut.

    Hygrophila polysperma (Växer mycket bra)
    Echinodorus bleheri Växer okej, inga anmärkningar)
    Aponogeton ulvaceus (Så gott som död, 2 halvdöda blad kvar)
    Cabomba caroliniana(Dog inom 2-3 mån från akvariestart)
    Okänd småbladig växt som breder ut sig uppåt. Bytte cabomban mot denna. Syns till höger i bildlänk.
    En växt som ser ut som tätt packade grässtrån. Syns framför stubben.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Lösningen att få ner nitratnivån är att göra tätare vattenbyten, finns inget annat sätt. Växterna som inte överlever dör av pga att de ställer ganska höga krav. Alltså inget konstigt med ditt akvarium!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Enps
        • December 2015
        • 12

        #4
        Vad tror ni om algerna, och fisken som trycker längs med botten då?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Hur är det med filter, rengöring? Tycker inte algerna är så mycket att oroa sig för i nuläget, men ett bra näringspreparat vore nått att satsa på. Samtidigt kan det vara bra att klippa/rensa bort dåliga eller algbemängda blad. Även veckovisa delvattenbyten vore bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...