Tofsalg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Tofsalg problem

    Har fått tofsalg invasion i karet !! det är ett år gammalt ganska precis, har inte haft något större algproblem tidigare men nu detta har läst att Det är kört att bli av med dem förutom att byta ALLA växter plus allt vatten, stämmer verkligen detta? Låter ju inte alls kul.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Man lär sig leva med alger, kanske inte i ett växtakvarium, men i min ciklidburk trivs jag rätt så bra med penselalgerna!

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Kanske ett par siameser skulle hjälpa lite? Dock så anser jag redan att karet är fullt :/

      Kommentar

      • Mathias G
        • June 2015
        • 190

        #4
        För jag antar att risken är överhängande att dem sprider sej på alla växter inom snar framtid ...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          amani eller heter dom armani räkor , tar dessa tofsat ? vet dom tar trådalger iaf =)

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Armani räkor , låter dyrt

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Enda lösningen som jag känner till när det gäller tofsalger är att skaffa ett litet gäng med Siamensis, dom har gjort underverk i mina kar. Samtidigt kan man rengöra filter och kolla så det inte finns för mycket "mulm" i karet vilket kan gynna tofsalger.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Enda lösningen som jag känner till när det gäller tofsalger är att skaffa ett litet gäng med Siamensis, dom har gjort underverk i mina kar. Samtidigt kan man rengöra filter och kolla så det inte finns för mycket "mulm" i karet vilket kan gynna tofsalger.
                Tycker precis som Sleaper. Men var har du fått det ifrån att det är kört med tofsalger i karet? Tofsalgerna finns som små sporer i nästan allt vatten och de kommer i vissa kar. Vill du tvunget bli av med dem eller begränsa dom men inte vill ha Siameser så funkar Easy-Carbo utmärkt. Tar du dessutom veckodosen i en plastspruta och håller den mot en bit tofsalger i taget så dör och försvinner det eftersom. Men varför denna oro? Algen växer bara på blad som har dålig tillväxt eller är gamla.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Ok! Tack för det svaret, när jag googlade på tofsalger så kom det en hel del svar om att man "inte kan bli av med dem"

                  Edit: kan jag köra Easy Carbo och co2 samtidigt eller blir det "kaka på kaka" ?

                  Läste också att tofsalger kan gynnas av svajiga PH värden, och jag kör ju inte co2 dygnet runt.
                  Senast redigerad av Mathias G; 26 May 2016, 17:36.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Det finns i allt vatten egentligen och de har svårt att etablera sig på snabbväxande blad. Om du ser det här karet:

                    Där var det pintjock med penselalger under inkörningsperioden. Skaffade 3 siameser (som man ska komma ihåg blir runt 15 cm som vuxna) som på några veckor tog bort 90% av penselalgerna. Men de är effektiva som små. Slöa men oerhört vackra och coola som vuxna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Ursprungligen postat av kardinaltetran
                      Ok! Tack för det svaret, när jag googlade på tofsalger så kom det en hel del svar om att man "inte kan bli av med dem"

                      Edit: kan jag köra Easy Carbo och co2 samtidigt eller blir det "kaka på kaka" ?

                      Läste också att tofsalger kan gynnas av svajiga PH värden, och jag kör ju inte co2 dygnet runt.
                      Har aldrig själv kunnat konstatera att svajiga pH-värden eller snarare stabila pH-värden påverkar förekomsten av tofsalger. Dom verkar kunna etablera sig oavsett. Får man tofsar på växterna går det ju bra att avlägsna drbbade blad mm. som Bluewing säger. Tofsar på inredning kan man ju kanske bekämpa kemiskt med Easy Carbo eller väteperoxid.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...