Antalet fisk i 54l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Antalet fisk i 54l

    Funderar på vad dessa kunniga forumanvändare anser funkar i ett 54l-akvarium vad gäller antalet fisk.

    Har 5 guppy och 10 neontetror.
    Planerar att skaffa ett par fjärilsciklider, eller 1 hane och 2 honor.

    Gissar att det är proppfullt sen? Eller funkar det med ett par till av nåt eller nån mer guppy tex?

    /Jens
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja sen är det proppfullt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Deckard
      • February 2016
      • 50

      #3
      Allting är ju relativt, jag har ca 30-40 guppys i varierande storlek i ett 54l kar. Det verkar vara ett "självreglerande" antal. När de blir färre än så klarar sig lite yngel tills de är uppe i samma antal igen.

      Men ett fjärilsciklidpar har helt andra krav på utrymme så jag håller med Kjell om att det är stopp där.

      Kommentar

      • Gurkguppy
        • April 2016
        • 6

        #4
        Ang guppys
        Jag har ett 100l akvarium och detta är mitt första egna jag har 1 mal och 5 guppys jag vet dock inte hur mång guppys jag kan ha i mitt akvarium (behöver svar)
        Jag har 2 hanar och 3 honor en av dom är redan "gravid" men då undrar jag hur många ungar guppys brukar få förstår att det är olika men jag kan ej så mycket hehe
        Jag såg på youtube att guppys fick 50 st yngel per hona!? Kmr det gå i mitt 100l
        Vore glad om någon kunde svara på alla mina frågor

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Gurkguppy
          Ang guppys
          Jag har ett 100l akvarium och detta är mitt första egna jag har 1 mal och 5 guppys jag vet dock inte hur mång guppys jag kan ha i mitt akvarium (behöver svar)
          Jag har 2 hanar och 3 honor en av dom är redan "gravid" men då undrar jag hur många ungar guppys brukar få förstår att det är olika men jag kan ej så mycket hehe
          Jag såg på youtube att guppys fick 50 st yngel per hona!? Kmr det gå i mitt 100l
          Vore glad om någon kunde svara på alla mina frågor
          Har man enbart Guppies och de tillhör de som inte tuggar sina yngel (som mina en gång i tiden inte gjorde) så kommer det förmodligen att:

          1) Efter ett tag bli toköverfyllt

          2) Det kommer normalt isf behövas en starkare filtrerring och tätare VB

          3) Efter ett tag kommer det förmodligen att stabilisera sig på en viss mängd, dvs gå ner lite, men som är för mycket iaf.


          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ett tips: För egen del skulle jag satsat på artgruppen Killis i det karet. Läser du om dom och ser utseendet som ofta är rent bedövande vackert, ofta färggrannt så tror jag du kan bli intresserad.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • jensklas
              • April 2016
              • 72

              #7
              Verkar intressant killis. Kan inte minnas jag sett i butik. Är de ovanliga?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ovanliga i vanliga akvarieaffärer kanske. Men flera av dom är tacksamma att odla och det finns några fantastiska specialaffärer som har gott om dessa juveler. Det beror på var du bor. Var bor du?
                Läs mer här:




                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • jensklas
                  • April 2016
                  • 72

                  #9
                  Sthlm

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Då bor du på rätt ställe gällande Killis. Gå till Södermalms Akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
                    Där hittar du både kunskap om Killis och flera skönheter i butiken.
                    Fördelen med dessa arter är ju att med många av dem är 54 liter perfekt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • jensklas
                      • April 2016
                      • 72

                      #11

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Jag tror du skrivit in en emoji eller liknande Jensklas enbart. Då blir det ett blankt inlägg. Antingen får du skriva dom som du gjorde förr om det är mobil eller platta ;-)
                        Eller annars om du skriver via datorn, använda de smileys som finns uppe till höger när du skriver in ditt svar
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • jensklas
                          • April 2016
                          • 72

                          #13
                          Hehe, japp. Märkte det. Skulle bli tummen upp.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...