Första vattenbytet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensklas
    • April 2016
    • 72

    Första vattenbytet

    Har sökt forum, googlat och frågat i zooaffärer ang när jag ska göra första vattenbytet/"säga upp avföring/smuts" i mitt 54-liters akvarium. Har fått massa olika svar.. Men jag frågar ändå!

    Har 14 neontetror och 5 guppys just nu. Dom har varit i 4 dagar, och akvariet stod på 6 dagar med allt utom fisk innan.

    Så, jag har hört allt från 1 vecka till 1 månad.

    Tar tacksamt emot erfarna tips!

    /Jens
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    1 gång i veckan kanske ... ca 20-30% vatten i samband, å så i med nytt nästa månad kanske varannan vecka sedan efter 3 månader kanske det räcker med 1 gång i månaden. Men det får man liksom känna in vad som passar =) men det är rätt mycket fisk på en å samma gång så du får nog köra varje vecka längre...

    Kommentar

    • jensklas
      • April 2016
      • 72

      #3
      Ok, tack. Å första vattenbytet 1 vecka efter första fiskarna kom i?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag väntar alltid en månad med första vattenbytet i ett nytt akvarium för att nyttobakterierna skall ku8nna växa till sig.
        Sedan har du ju redan väldigt mycket fisk i akvariet - så många hade jag aldrig vågat starta upp med. Då behöver du säkert byta vatten tidigare men det kommer då också att ta mycket längre tid att få akvariet i balans.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • jensklas
          • April 2016
          • 72

          #5
          Ok, tack för tips och råden. Balansgång helt enkelt. Jag kan ju testa vattnet också. Å dra lärdom att inte ha för mycket fisk på en gång. Lyssnade även på försäljaren ang fisk att starta med
          Senast redigerad av jensklas; 19 April 2016, 09:01.

          Kommentar

          Arbetssätt...