Vallesneria gigantea

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    Vallesneria gigantea

    Hej!

    Har satt lite gles vallesneria i mitt malawikar, fyra krukor som hade 3 plantor styck. Jag har 2st nya Juwel Day 54W. Inga reflektorer i nuläget. Jag har lite Florena hemma som jag tillsatte. Karet är 250L. Hur ska jag nu sköta mitt nya tillskott i karet är frågan? Försökte ladda upp bild men lyckades inte tyvärr

    Tacksam för alla tips!
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    #2
    Lyckades

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Alltid trevligt med lite växter i ett malawikar. Vallisneria brukar klara sig bra utan gödning.
      Du planterade väl inte själva krukorna?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • SwaggaW
        • December 2015
        • 48

        #4
        Nejdå, så långt e jag med. Såg även en film på youtube där man klippte lite lätt av rötterna. Satte de tolv separat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av SwaggaW
          Nejdå, så långt e jag med. Såg även en film på youtube där man klippte lite lätt av rötterna. Satte de tolv separat.
          OK, bra. Tänk på att Malawi kan gräva en hel del och därför kan det vara lämpligt att "förankra" växterna. Antingen placerar du några stenar runt växten så att de inte kan gräva just där eller så fäster man växten vid en sten (t.ex. med hjälp av ett gummiband) så att inte växten kan flyta upp om de gräver just där. Efter ca. 2-3 månader har rötterna förgrenat sig så mycket att växten inte kommer att flyta upp så då behövs inte några hjälpmedel.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SwaggaW
            • December 2015
            • 48

            #6
            Tack! Just mina verkar inte så grävande såhär långt. Golden och Röd rubin. Får hålla koll.

            Kommentar

            • SwaggaW
              • December 2015
              • 48

              #7
              Den tar sig inget vidare tyvärr. Tips?

              Provar nu reflektorer och har tillsatt växtgödning, Sera Florena, som jag hade hemma. Har sedan en flaska med motsvarande innehåll enligt affären hemma också jag tänkte prova, Happy Life Plant.

              Har 108 watt på 240 liter.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Pröva istället med rotnäring JBLs Sieben Kugeln. Det är lerkulor med näring. Tryck ner dem i sanden vid rötterna. Det har gett mina Jättevallisnerior en kickstart. Gödning i vattnet har inte tillfört något alls på mina.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • SwaggaW
                  • December 2015
                  • 48

                  #9
                  Ska genast prova, tackar! Grymt fina kar du har!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Jag tror du kommer att bli nöjd. Tackar för komplimangen
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...