Funderingar inför akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnkaVanka
    • March 2016
    • 18

    Funderingar inför akvarium

    Jag håller på att övertyga maken om att vi skall ha akvarium. Han är mest bekymrad över extraarbete med skötseln och så, jag tror vi båda har minnen från barndomen när föräldrarna ägnade en hel dag åt att tömma akvarium, skölja grus, skrapa rutor mm. Har förklarat att det inte behöver (eller ens ska) vara så, men det behöver väl sjunka in.

    Men i vart fall så har mina föräldrar kvar sitt gamla helglasakvarium på 145 l (90*40*40) som stått tomt nere i en källare de senaste 20+ åren. Det skall först fyllas ute för att se att det inte läcker. Gör det så får plan B vara att köpa ett sprillans nytt paket, förmodligen Juwel Rio 180 inklusive bänk.

    Men trots allt jag läst den senaste veckan eller så över halva internet så har jag lite frågor och funderingar. För det första, behövs ett substrat med växtnäring och hur funkar det i så fall om jag lägger sand över? Rimligen lär ju sanden sjunka ner om inte växtsubstratet är väldigt finkornigt.

    Jag vill ju inte överbefolka akvariet men skulle gärna i slutändan ha följande fiskar: 10 st kardinalfiskar, 5 st kopparbarber, 10 Drottningrasboror, 3-4 Kuhli-ålar samt ett dussin eller så körsbärsräkor, Vad jag har lyckats klura ut så bör de funka ok tillsammans, eller har jag tänkt fel? Och är 145l-karet tillräckligt stort för detta? Finns det lite växtmån, om jag skulle hitta något mer jag bara "måste" ha?

    Jag funderar också lite över växter, framför allt om man kan ha för mycket växter. Jag har väl inte till en början tänkt mig ha några som är särskilt krävande, men jag tänker att en tillräckligt stor mängd växter kanske i sig innebär att det blir brist på koldioxid.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Är akvariet över 20 år så skulle jag för egen del satsa på plan B. Inte för att det säkert kommer att läcka utan för att sannolikheten ändå ökar.
    Bottengödning som du funderar över ger en rivstart i karet som är behagligt men det klingar av efter drygt ett halvår och det är precis som du säger att näringssubstratet kryper upp. Så skippa det är mitt förslag och sätt ner JBLs lerkulor eller liknande vid växterna i botten. Det fungerar utmärkt.
    Fiskantalet fungerar att ha som slutmål, men inte vid uppstart.
    När det gäller växterna så satsa på enkla såsom Javaormbunke, Cryptocoryne och Anubias som förslag. Då kan det knappast gå fel.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är akvariet riktigt limmat så skall det inte vara några problem - men självklart skall du testa först.
      Anledningen till att man i regel kasserar så gamla akvarier är inte att silikonet släpper utan att det med åren blir en massa repor i glaset så det blir inte så snyggt. Tänk också på att många repor först syns när akvariet är fyllt och man har belysning på det.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • AnkaVanka
        • March 2016
        • 18

        #4
        Efter att ha funderat lite till, och jämfört vad det skulle kosta att köpa nödvändiga tillbehör till det gamla karet (belysning, pump, filter, täckglas...) med vad ett nytt kostar så lutar det åt att det får bli ett nytt. Maken känner sig lite tryggare med det, också.

        Något jag funderat på dock är om någon av mina inplanerade fiskar skulle funka som "testpiloter" när karet är nystartat eller skulle jag kanske behöva fundera lite på någon sådan art också. Jag tänker att stimfiskar vill ju gärna vara många och helst hela stimmet samtidigt. Kanske ett par mosaikgurami som testpiloter? Eller kommer de anse att hela akvariet är deras och mobba allt som kommer efter?

        Jag har en lång lista på växter som ska vara lättskötta och tämligen kravlösa. På den fronten känner jag mer oro över att det kanske blir för mycket, om jag skulle täcka hela listan. Både vad gäller antalet olika växtarter men också antalet plantor. Fast det kanske är bättre att ha för många än för få växter? Blir jungeln alltför tät kan man ju gallra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Varför inte börja med kardinalfiskarna. 10 sådan är inte så mycket i ett så pass stort akvarium - se bara till att mata försiktigt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • AnkaVanka
            • March 2016
            • 18

            #6
            Jag hade nog snöat in lite på formuleringen "börja med några få fiskar" som tycks vara en väldigt universell rekomendation och tolkat det som "2-3 fiskar". Men ett litet stim kan alltså också funka?

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av AnkaVanka
              Jag hade nog snöat in lite på formuleringen "börja med några få fiskar" som tycks vara en väldigt universell rekomendation och tolkat det som "2-3 fiskar". Men ett litet stim kan alltså också funka?
              Litet stim?! Hmm vad jag vet att stim skall då vara minst 6st och gärna fler.
              Som Kjell sa Kardinalfiskarna är fina stimfiskar, men jag är alltid känslig mot dem här arterna jag vet inte varför. Många säger att dem är så känsliga och vissa andra säger att dem är oerhört tåliga.

              Vet inte om du skall ha fortfarande ett akvarium som är runt 145 liters eller annat.
              Men jag skall i alla fall utgå om att du skall ha blandade fiskar och ett akvarium som är minst 100 liter.

              En av mina favorit stimfiskar som jag hade tidigare samt är mycket tåliga "enligt mig" är https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451 Jag gillar dem så mycket.
              En annan variant, men ända nackdelen att dem är så små är https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 . Dessa har jag i mitt växtakvarium. Jag har haft dem är drygt 1 år och inga av dem har dött.

              Några andra som jag hade för något år är https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52 De är mycket aktiva och kan springa hit och dit.

              Listan kan vara lång faktiskt.
              Men en av mina allra vackraste stimfisk som jag hade om du skall tänka dig lite större är Red Line eller heter de också Denisonii barb, men kunde tyvärr inte hitta dem i artbeskrivningen.
              Här ser du en bild på dem:

              Klicka på bilden för större version

Namn: Sahyadria_denisonii_school.jpg
Visningar: 121
Storlek: 105,3 KB
ID: 2353203

              Hoppas att jag kunde förstå din fråga rätt
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • AnkaVanka
                • March 2016
                • 18

                #8
                Nej, nu är planen ett 180l kar. Ett litet stim tänker jag är ett stim på c:a 10 fiskar (och ett stort stim kanske 50 fiskar). Min fundering var mer att min strikta tolkning av vad som menas med att börja med ett fåtal fiskar kanske var lite snävare än nödvändigt. Och att jag därför haft lite bekymmer att klura ut vilka fiskar som får komma först, när jag i princip bara tänkt ha stimfiskar (Och nu, med ett större akvarium kanske även ett par mosaikgurami)

                Red Line är verkligen supersnygg, men kanske lite för stor för vad jag kommer kunna erbjuda den.

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Det känns som att du är sugen på guramisar i allmänhet sedan början
                  Guramisar överhuvudtaget är fina. Tänker du bara på just mosaik eller kan du tänka dig andra gurami?!

                  För jag tänker såhär. 10 stim + 50 stim + 2 gurami som kan bli lite stora. Hmm är det inte för mycket?! I sådana fall varför inte satsa på dvärggurami?! https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
                  Den finns i olika färger och den färgen som jag älskar mest är denna:

                  Klicka på bilden för större version

Namn: dsc-0282.jpg
Visningar: 102
Storlek: 145,4 KB
ID: 2353210

                  Den blir bara 6 cm.
                  Men har du tänkt på vilka stimisar du skall ha?! Tänker just nu på storleken på dem
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  • AnkaVanka
                    • March 2016
                    • 18

                    #10
                    Nej, jag har inte tänkt mig något stim på 50 fiskar Det är bara vad jag för mig definierar som ett stort stim. Jag har tänkt mig att i slutändan ha:
                    10 kardinalfiskar,
                    10 Drottningrasboror,
                    5 Kopparbarber (för vad jag föstått sä är de inte riktigt förtjusta i att gå med många andra kopparbarber) och
                    3-4 kuhlii-ålar.

                    Från början hade jag tänkt mig en kampfisk också men avskrev den dels för att det redan kändes som mycket fisk i ett 145l akvarium, dels för att det verkar svårt att hitta något som funkar med den. Nu när jag bestämt att det blir ett 180l kar tänkte jag att det kanske finns plats får några fiskar till. Jag har sedan jag var liten varit förtjust i månskensgurami men aldrig haft någon. Mitt barnakvarium var alldeles för litet. Dock verkar det som om de gärna äter upp växterna, och det vet jag inte om jag vill vara med om. Fastnade nu för mosaikisarna för att de beskrivs som fredliga och livliga fiskar som dessutom är tåliga. Dvärgguramis tappar lite där med om de nu ofta är skygga, lite känsligare och lite mer aggressivt revirhävdande som beskrivningen säger.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2885

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Är akvariet över 20 år så skulle jag för egen del satsa på plan B. Inte för att det säkert kommer att läcka utan för att sannolikheten ändå ökar.
                      Bottengödning som du funderar över ger en rivstart i karet som är behagligt men det klingar av efter drygt ett halvår och det är precis som du säger att näringssubstratet kryper upp. Så skippa det är mitt förslag och sätt ner JBLs lerkulor eller liknande vid växterna i botten. Det fungerar utmärkt.
                      Fiskantalet fungerar att ha som slutmål, men inte vid uppstart.
                      När det gäller växterna så satsa på enkla såsom Javaormbunke, Cryptocoryne och Anubias som förslag. Då kan det knappast gå fel.
                      ​Har aldrig upplevt att näringssubstrat (Tropica aquacare, JBL aqua basis t.ex.) "kryper upp? Sen kanske man skall satsa på lite mer på enkla snabbväxare som Hygrophila, Vallisneria i början. Crypto är ju ett bra val men det tar ju lång tid innan dom etablerar sig. Anubias blir ju lätt algbeväxta och blir fula pga. att dom växer så otroligt långsamt.

                      Kommentar

                      • AnkaVanka
                        • March 2016
                        • 18

                        #12
                        Hupp, insåg att kardinalfiskarna vill ha det betydligt svalare än vad jag kan erbjuda dem, i o m att rumstemperaturen ligger runt 25-26 grader. Ny plan är:

                        10 kopparbarber
                        10 drottningrasboror
                        6 kuhlii-ålar
                        3 mosaikgurami
                        6 Siamesiska algätare ELLER 10-ish körsbärsräkor. Frågan är, riskerar körsbärsräkorna att bli uppätna av de andra invånarna?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2885

                          #13
                          Ni kanske skall nöja er med 3-4st.Siamensis, Dom blir ju rätt stora med tiden, alternativt fiska upp dom när dom blivit för stora för 180l.

                          Kommentar

                          • AnkaVanka
                            • March 2016
                            • 18

                            #14
                            Jag tänkte att Siamensis är ju en fisk som gärna vill vara i stim, om jag förstått rätt. Kanske ska prova räkor och se om de överlever eller om de blir mat.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...