Är fisken sjuk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonka1990
    • March 2016
    • 3

    Är fisken sjuk ?

    Hej!
    Jag och killen har precis skaffat vårat första akvarium och dom första fiskarna blev 4 han guppys.
    Vi har nu haft dom i 4 dagar och alla har simmat runt och har sett ut att må bra fram tills nu.
    Under hela dagen har en av våra guppys nästan legat still väldigt nära botten och kom bara upp mot ytan lite snabbt för att äta lite men efter det simmade han snabbt ner igen och har nu varit där sen dess.
    Har inte fått något jättebra koll på guppys beteenden och sånt ännu men är orolig för min guppy.
    Är det någon som vet vad felet kan vara ?
    Mvh Veronica.
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej & välkommen!

    Jag undrar hur länge har du haft karet igång innan du lägger fiskarna?!
    Och vad gjorde du när du har förberett karet?! Lagt allt ordentligt samt lagt vattenberedningsmedel?!
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du skall nog avvakta lite och kolla vad som händer. Fiskar som är sjuka brukar inte äta så det kanske inte är nåt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du skall nog avvakta lite och kolla vad som händer. Fiskar som är sjuka brukar inte äta så det kanske inte är nåt.

        Låter inte det något med vattnet?! Det känns så eftersom hon skrev:
        Jag och killen har precis skaffat vårat första akvarium och dom första fiskarna blev 4 han guppys.
        Vi har nu haft dom i 4 dagar och alla har simmat runt och har sett ut att må bra fram tills nu.
        Så det lät att hon skaffade karet sedan in direkt med fiskarna.

        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Wonka1990
          • March 2016
          • 3

          #5
          Vi gick efter alla instruktionerna vi fick med när vi fixade akvariet och hade i Easystart (Bacterial combi ststem) och filter medium (Ultimate water conditioner).
          Vi la i fiskarna under kvällen dagen efter och vi köpte även teststickor och alla värden har varit bra hela tiden.
          Guppyn verkar må bättre idag, vet inte om han bara hade en svacka igår men han är mycket mera aktiv idag än igår

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Wonka1990
            Vi gick efter alla instruktionerna vi fick med när vi fixade akvariet och hade i Easystart (Bacterial combi ststem) och filter medium (Ultimate water conditioner).
            Vi la i fiskarna under kvällen dagen efter och vi köpte även teststickor och alla värden har varit bra hela tiden.
            Guppyn verkar må bättre idag, vet inte om han bara hade en svacka igår men han är mycket mera aktiv idag än igår
            Jag har läst på olika trådar att man inte rekommenderar att ha teststickor, de erfarna föredrar vanliga tester för att den är mer säkrare.

            Vad bra att guppysen mår bättre. Dock trodde jag att du menade att alla 4 mådde dåligt.

            Lycka till
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Wonka1990
              • March 2016
              • 3

              #7
              Jo jag har också hört det men det lär väl ändå ge någorlunda rätt värde.
              Eftersom vi inte är så erfarna med fisk så tänker vi inte heller skaffa några känsliga fiskar.

              Tack så mycket

              Kommentar

              Arbetssätt...