Ingen bra start!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av SannaHahne
    Bör jag ta ut och skölja det ännu mer då? Eller räcker det med filtervadd och vänta bara?
    Jag hade först testat med filtervadd. Det är enkelt gjort.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SannaHahne
      • August 2013
      • 68

      #17
      I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Ursprungligen postat av SannaHahne
        I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?

        Härligt att det börjar ordna till sig .
        Om du vet att ni inte har något problem med vattnet där du bor, så skulle jag personligen skippa att tillsätta något beredningsmedel.
        Du kan börja med några få fiskar som får "kludda" ner vattnet, mata väldigt försiktigt så här i början - kanske bara några få flingor ett par gånger i veckan den första tiden. Sedan öka på fiskbeståndet och matningen sakta men säkert. Vet inte om du har hört det förr, men "det berömda tålamodet" känner dom flesta akvarister till - väldigt svårt att leva upp till iblandibland... .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #19
          Ursprungligen postat av SannaHahne
          I lördags bytte vi allt vatten och sköljde igenom gruset massa gånger igen. Nu är det så klart och fint. Satt i lite växter. Nu börjar det kännas roligt! Sköljde inte ur filtret. Har inte haft i något mer medel av något slag. Ska jag det? Tror det var fel på medlet sist så att det var det som gav mjölkigheten. Hur länge ska jag vänta innan jag köper någon fisk nu efter allt strul?
          Vad bra att det började ordna sig i ditt kar.
          Jag kan inte jämföra min erfarenhet med andra erfarna medlemmar här, men om jag hade varit dig så skulle jag nog vänta 1 vecka med att köpa någon fisk.
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Bisho

            Vad bra att det började ordna sig i ditt kar.
            Jag kan inte jämföra min erfarenhet med andra erfarna medlemmar här, men om jag hade varit dig så skulle jag nog vänta 1 vecka med att köpa någon fisk.
            Instämmer - minst 1 vecka

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • SannaHahne
              • August 2013
              • 68

              #21
              Imorgon har båda våra akvarium sett jättefina ut i en vecka. Har satt i växter så det räcker i båda. Så planen är att på måndag köpa de första fiskarna. Har ett på 112 liter och ett på 60 liter. De på affären rekommenderade fembandsbarb eller kardinaltetror som startfisk. Vad tycker ni om det? Har ingen riktig plan på vad vi ska ha för fiskar. Vi kör på det som är lättskött och ser lite roligt ut att kolla på.

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #22
                Ursprungligen postat av SannaHahne
                Imorgon har båda våra akvarium sett jättefina ut i en vecka. Har satt i växter så det räcker i båda. Så planen är att på måndag köpa de första fiskarna. Har ett på 112 liter och ett på 60 liter. De på affären rekommenderade fembandsbarb eller kardinaltetror som startfisk. Vad tycker ni om det? Har ingen riktig plan på vad vi ska ha för fiskar. Vi kör på det som är lättskött och ser lite roligt ut att kolla på.
                Fembandbarb känner jag inte till, kardinaltetror tycker jag att dem är rätt känsliga, fast jag tror att många kan inte hålla med mig.

                Om jag hade varit i din situation så skulle jag Guppy, Endlers, Platy, Molly eller svärdbärare. Men tänk på en sak att Molly & guppy funkar inte så bra ihop eftersom mollysarna kan vara aggressiva.
                Såklart skall du inte lägga alla i samma kar . Men dem är lätta och föder lätt. Så du kommer nog se massa med yngel om du har dem.

                Här kan du läsa om dessa arterna jag nämnde:

                *Guppy: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34
                *Endlers guppy: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163
                *Platy: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
                *Molly: https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
                *Svärdbärare: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37

                Lägg märke till att dessa arterna kan variera på färg & storlek och lite annat i zoobutikerna.

                Men köp inte massa fiskar på en & samma gång. Du kan köpa fler efteråt. För vattnet brukar inte vara stabil när man startar upp karet i början.
                Sedan tänk på matningen. Var snål så mycket som möjligt i början, det är oerhört viktigt. Var den snålaste person i hela Sverige, eller kanske i hela världen till och med . Det är ju för fiskarnas bästa

                Lycka till
                Senast redigerad av Bisho; 18 March 2016, 12:19.
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • SannaHahne
                  • August 2013
                  • 68

                  #23
                  När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #24
                    Ursprungligen postat av SannaHahne
                    När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.
                    Jag har själv haft guppy samt platy i nystartade akvarium när jag började med fiskar och det var sällan någon av dem dog.

                    Men för säkerhetsskull så låter jag svaret till dem erfarna här på Zoopet. De har säkert bättre koll
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #25
                      Ursprungligen postat av SannaHahne
                      När jag frågade på affären sa de att levandefödare var känsliga för nystartade akvarier. De sa 3-5 barber i det större och 6-8 kardinaler i lilla och sen vänta ca 3 veckor.

                      Jag tycker att du ska fundera på vad du vill ha i i dina kar i framtiden först, rent erfarenhetsmässigt så kan jag säga att domdäringa uppstartsfiskarna minsann inte går åt i första taget! Du kommer att få leva med dem i många år, om du nu inte säljer dom dvs..

                      Det jag menar är att du redan nu kan komponera ihop ditt kar, och sedan köpa in några få av din lista för att cykla karet med. Om dom nu inte är superkänsliga dvs, men det kan ju vi kanske avgöra åt dig, men jag har faktiskt aldrig sett en fisk dö under en cyklingsperiod dock kanske dött vid ett senare skede pga skador från första tiden. Men ändock så tycker jag att du tar dig en veckas funderande först. Det finns mycket artbeskrivningar här på forumet som du kan ha nytta av, även guiden kan hjälpa dig med lämplig storlek på fisken.

                      Som Inger så vist sa, tålamod är ditt verktyg när det kommer till akvarium..
                      Senast redigerad av Dopply; 18 March 2016, 21:47.

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #26
                        Ursprungligen postat av Dopply


                        Jag tycker att du ska fundera på vad du vill ha i i dina kar i framtiden först, rent erfarenhetsmässigt så kan jag säga att domdäringa uppstartsfiskarna minsann inte går åt i första taget! Du kommer att få leva med dem i många år, om du nu inte säljer dom dvs..
                        Håller med till 100
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • SannaHahne
                          • August 2013
                          • 68

                          #27
                          I lördags köpte vi lite fiskar. Allt har gått bra med dem. Men nu krånglar växterna. I det lilla har en växt möglat tror jag. Ser ut som vitt slem på stammen. Ser även ut som lite mögel på doppvärmarens överdel och sladd.

                          I det större har växterna bruna fläckar och kanter på bladen. Har haft i växtnäring i lördags och det var en sån variant som ska i en gång i veckan.

                          Vad kan vara fel? Ska vi plocka bort dem?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...