Frågor kring fiskbeteende, vattenvärden och köpråd i tvåmånadersakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    Frågor kring fiskbeteende, vattenvärden och köpråd i tvåmånadersakvarium.

    Hej Zoopet.
    Jag har haft igång mitt akvarium sedan slutet av november och några frågor har under tiden uppstått.

    Fiskarna i akvariet är väldigt stillastående, båda arterna står simmandes mot strömmen i ett gemensamt stim på ett specifikt ställe i akvariet(se bild). Några enstaka fiskar tar ibland en tur runt i akvariet men den största delen av dagen spenderar fiskarna på ett och samma ställe i akvariet. Möjligtvis är detta inget konstigt, men jag finner det lite underligt att samtliga fiskar står som i ett stim på exakt samma plats dag för dag. Undantaget till detta, vilket jag dock inte bevittnar varje dag är när ljuset tänds, då blir det lite mer fart i dem ett tag samt vid matning. I övrigt så matar jag dem 1-2 ggr om dagen varierande med flingfoder och granulat, samt röda mygglarver 1 gång i veckan.
    Fråga 1: Är ovanstående ett vanligt/normalt beteende?
    Bilder på akvariet samt fiskarnas stimbeteende: http://imgur.com/a/3cogi

    Två sorters växter har dött sen jag startade. Jag var okunnig kring ljuskraven och tog sådana jag tyckte såg bra/funktionella ut. Hade en med "blad" som liknade barr vilken dog helt och några av mina kabomba har börjat dö. Misstänker att detta beror på för lite ljus. Funderar på att skaffa javamossa, men min akvarieaffär har inte det och jag vet därmed inte hur jag ska få tag på det.
    Fråga 2: Hur får jag tag på växter/fiskar som mina lokala akvariebutiker inte har?

    Mitt nitratvärde samt klorvärde verkar utifrån mätningar ganska högt(se faktaruta nedan). Vad jag har förstått så tar växterna upp nitrat som näring, men vad händer när detta blir för högt?
    Mitt klorvärde har också ökat något från ursprungligen 0 sedan två utförda vattenbyten. Jag har försökt sänka detta med flytande filtermedia utan framgång.
    Fråga 3: Vad ska jag göra angående mina eventuellt problematiska nitrat- och klorvärden?

    Har också i någon månad letat efter en till art att ha i akvariet. Tanken är att det hade passat bra med en fiskart som i formen skiljer lite från nuvarande arter samt är åt det blåa hållet. Det slutar tyvärr alltid att jag tittar på ciklider vilket jag förstått att det inte går att blanda med vanlig akvariefisk.
    Fråga 4: Har ni något smakråd på en lämplig fiskart till akvariet?


    Fakta:
    Ett gammalt Rena-akvarium på ca 100l tillsammans med en ljusarmatur bestående av ett 18w lysrör.
    Vattentemperatur: 25c.
    Ljuset tänt mellan 10.00-23.00
    Fluval U3.

    I akvariet:
    14 Koppartetror.
    6 Boesemans regnbågsfisk.
    2 Ancistrusmalar.

    Vattenvärden:
    Nitrat: 25-50 (svårt att se exakt)
    Nitrit: 0
    KH: 10
    pH: 7
    Cl2: 0.8
    Har mätt vattenvärdena med mätstickor(vet att det inte är optimalt).

  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Stickor värdelösa så jag hade kastat dem och köpt dropptest. En sticka jag hade visade på 50ppm nitrat, ett dropptest visade ca 15. Men fiskar klarar i övrigt oftast över 100ppm utan problem.

    Innan du faktiskt skaffar dropptest hade jag inte gjort speciellt mycket, möjligtvis sänkt belysningstimmar (till max 12h) för dåligt ljus kan aldrig kompenseras av längre belysningstid, alger kan dock dra nytta av lång belysningstid. Jag hade även börjat med växtnäring. Tillåter plånboken och om du gillar mycket växter hade jag funderat över ljusrampen också. Anubis klarar dåligt ljus och hade nog trivts bättre i ditt akvarium.

    Det är nog ingen fara med dina fiskar, det krävs bra med cirkulation för att fiskarna ska må dåligt men du kan alltid justera utblåset på en fluvat u3. Se bara till att du har god ytvattenrörselse för syresättningens skull.
    Senast redigerad av MVN; 14 February 2016, 16:14. Anledning: stavfel

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      1/ Tycker också att fiskarna uppvisar ett normalt beteende
      2/ Finns ju en del som säljer via nätet (har dock inga adresser) men man skall vara försiktig med att skicka växter denna årstid
      3/ Ja nitrat är ju ganska ofarligt (till skillnad från nitrit) och om det ändå blir för högt så byt lite mer vatten
      4/ Tycker du har lagom med fisk - men någon annan kan kanske tipsa. Men var har du fått det ifrån att man inte kan ha ciklider med "vanlig" fisk. Visst vissa går inte (på samma sätt som det inte funkar för vissa malar etc. etc) men massor av ciklider funkar bra ihop med andra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        Förresten kommunalt vatten kan vissa årstider (speciellt vid snösmältning) tillsätta mer klor och även ha skiftande nitratnivåer (helst ska det inte finnas nitrat eller klor men vissa kommuner har både, klor är mer vanligt än nitrat).

        Har du mätt kranvattnet nyligen? Samt du har möjligtvis inte vattenbyte precis innan du mätte?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Hejsan Enps och välkommen till forumet . Regnbågsfiskar gillar att ha det lite strömt, dom är väldigt pigga och livliga, så lite skumt låter de allt att dom står stilla. Personligen tror jag att karet är i minsta laget för dina M. boesimani som du har, dom blir stora c:a 11 cm och bör helst ha 150L som minimum (helst större enligt mig). Nja, någon fler art bör du nog inte skaffa - hellre då ett större kar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Enps
            • December 2015
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av MVN
            Stickor värdelösa så jag hade kastat dem och köpt dropptest. En sticka jag hade visade på 50ppm nitrit, ett dropptest visade ca 15. Men fiskar klarar i övrigt oftast över 100ppm utan problem.

            Innan du faktiskt skaffar dropptest hade jag inte gjort speciellt mycket, möjligtvis sänkt belysningstimmar (till max 12h) för dåligt ljus kan aldrig kompenseras av längre belysningstid, alger kan dock dra nytta av lång belysningstid. Jag hade även börjat med växtnäring. Tillåter plånboken och om du gillar mycket växter hade jag funderat över ljusrampen också. Anubis klarar dåligt ljus och hade nog trivts bättre i ditt akvarium.

            Det är nog ingen fara med dina fiskar, det krävs bra med cirkulation för att fiskarna ska må dåligt men du kan alltid justera utblåset på en fluvat u3. Se bara till att du har god ytvattenrörselse för syresättningens skull.
            Okej. Jag gör helt enkelt så då att jag sänker belysningstiden med 1h och gällande klorvärdena så har mätstickorna(några st) gett ett litet utslag först de senaste veckorna. Får väl införskaffa dropptest, vilka är de viktigaste? Nitrit, klor och pH kanske?

            Jag misstänker för övrigt att jag gjort fel då jag tillsatt flytande filtermedia i hinken vid vattenbytet där hinken(med vatten) först stått ett halvt dygn för att uppnå rumstemp. Har nyligen läst att det nog är viktigt att vattnet som blandats med filtermediat går igenom akvariefiltret. Det skulle kunna förklara de ökande klorvärdena.

            Kommentar

            • Enps
              • December 2015
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              1/ Tycker också att fiskarna uppvisar ett normalt beteende
              2/ Finns ju en del som säljer via nätet (har dock inga adresser) men man skall vara försiktig med att skicka växter denna årstid
              3/ Ja nitrat är ju ganska ofarligt (till skillnad från nitrit) och om det ändå blir för högt så byt lite mer vatten
              4/ Tycker du har lagom med fisk - men någon annan kan kanske tipsa. Men var har du fått det ifrån att man inte kan ha ciklider med "vanlig" fisk. Visst vissa går inte (på samma sätt som det inte funkar för vissa malar etc. etc) men massor av ciklider funkar bra ihop med andra
              Hörde från akvarieaffären att det överhuvudtaget inte gick ha ciklider i ett akvarium med andra icke ciklid-arter. Men det kan ha varit ett missförstånd och att personalen pratade specifikt om Malawi-Ciklider eller liknande. Har i övrigt hört att Ciklider kräver sandbotten, även detta kanske är en halvsanning?

              Kommentar

              • Enps
                • December 2015
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Hejsan Enps och välkommen till forumet . Regnbågsfiskar gillar att ha det lite strömt, dom är väldigt pigga och livliga, så lite skumt låter de allt att dom står stilla. Personligen tror jag att karet är i minsta laget för dina M. boesimani som du har, dom blir stora c:a 11 cm och bör helst ha 150L som minimum (helst större enligt mig). Nja, någon fler art bör du nog inte skaffa - hellre då ett större kar

                //Inger
                Tack, glad att jag hitta hit.

                Tja regnbågsfiskarna är väl de livligaste i akvariet, men långa perioder under dagen är samtliga fiskar väldigt stillastående(enstaka avstickare), dock simmar de ju mot strömmen. Ville mest veta om detta var det något konstigt då jag inte riktigt minns vanligt fiskbeteende sen senast jag hade akvarium. Gällande akvariestorleken och regnbågsfiskarna så är jag medveten om att mitt akvarium är lite för litet. De är dock hyfsat små i nuläget kanske 5-7cm och planen är att jag ska skaffa ett större akvarium om ett antal månader. Det är inget nytt akvarium jag använder nu, det är över 10 år gammalt och är från min barndom.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Enps

                  Hörde från akvarieaffären att det överhuvudtaget inte gick ha ciklider i ett akvarium med andra icke ciklid-arter. Men det kan ha varit ett missförstånd och att personalen pratade specifikt om Malawi-Ciklider eller liknande. Har i övrigt hört att Ciklider kräver sandbotten, även detta kanske är en halvsanning?
                  Oftast har man nog bara Malawi men det finns inget som säger att man bara kan hålla Malawi ihop med Malawi.
                  En del ciklider (likaväl som en del andra fiskar) skall absolut ha sandbotten (t,ex. Geophagus) medan det inte är nödvändigt för andra

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Apropå det där med stillastående regnbågar så är det nog egentligen ett tecken på att de faktiskt trivs och att du har tillräcklig fart på vattnet. I naturen lever de ju ofta i vattendrag och om de hittar en bra plats som är tillräckligt strömt så liksom simmar de och "chillar" i strömmen medans de spanar efter något ätbart. För min egen del så har jag så med mina Parkinsons att jag lagt en rejäl ström längs frontrutan och njuter dagligen av att se hur de liksom hänger i strömmen. Tycker det är vackert och avkopplande. Matar du dem så gissar jag att det händer lite grejer
                    Är det inte en tydlig ström så är de istället överallt i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • MVN
                      • September 2009
                      • 181

                      #11
                      Ursprungligen postat av Enps

                      Okej. Jag gör helt enkelt så då att jag sänker belysningstiden med 1h och gällande klorvärdena så har mätstickorna(några st) gett ett litet utslag först de senaste veckorna. Får väl införskaffa dropptest, vilka är de viktigaste? Nitrit, klor och pH kanske?

                      Jag misstänker för övrigt att jag gjort fel då jag tillsatt flytande filtermedia i hinken vid vattenbytet där hinken(med vatten) först stått ett halvt dygn för att uppnå rumstemp. Har nyligen läst att det nog är viktigt att vattnet som blandats med filtermediat går igenom akvariefiltret. Det skulle kunna förklara de ökande klorvärdena.

                      Jag tror inte det gör så mycket att flytande filtermedia blev tillsatt i hinken.Om ditt akvarium är inkört sedan november skulle jag helt skippa filtermedia och andra kemikalier, i kommunalt vatten ska inte behövas egentligen. Jag har dock sera aquatan liggandes pga. ett rörbyte i kommunen så jag ska inte säga för mycket...

                      Jag tror de flesta är överens om att följande (i rangordning) är viktigast: PH-, KH- och nitrit-test. Jag hade i ditt fall inte köpt nitrit-test. I ett inkört akvarium som är i balans kommer nitrit-testet enbart att visa 0. Såvida du inte byter filter eller rengör filtret för noggrant och därmed tappar bakteriekultur, finns säkert något mer undantag.

                      Du bör veta att inte heller dropptester ger 100% träffsäkerhet innan du köper ett test, men de är bättre.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...