När ens första akvarie går sönder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lukewalker
    • January 2016
    • 5

    När ens första akvarie går sönder

    Hepp!

    Mitt första inlägg här. Sonen fick ett litet akvarie på en sisådär 60 liter, det har fungerat bra fram tills inatt. Då hälften av allt vatten beslutade sig för att lämna akvariet via ett ej upptäckt hål.
    Akvariet stod på en byrå intill sonens säng, Byrån fylldes med vatten och madrassen i sängen sög väl upp det mesta av vattnet. Men mycket rann ut på golv och liknande.

    Tanken är att vi skall tillbaks till affären där akvariet inhandlades. Se vad de säger.
    Likadant att ta kontakt med försäkringsbolaget angående eventuella skador på lösöre.

    Är det någon som råkat ut för något liknande? Hur gick ni tillväga.

    Fiskarna står och i en spann med pump och värme nu. Blir det helt konstiga utan sin lampa?
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Byrån klarade kanske inte av vikten ?

    Kommentar

    • lukewalker
      • January 2016
      • 5

      #3


      Denna bild skulle med.

      Hur tänker du att den inte klarade vikten?
      Menar du att det skulle blivit spänningar i akvariekonstruktionen?

      Kommentar

      • Gamina
        • January 2016
        • 29

        #4
        Hade du någon skiva under typ frigolit eller liknande? Det är vad jag fått höra alltid bra för att få till jämnare belastning och minska risken för spänningar.
        Angående hinkarna så har jag haft fisk i hink utan belysning. Det man måste se upp med är att inte få för höga nitrithalter. I de små volymerna går det fort för nitriten att byggas upp.

        Kommentar

        • lukewalker
          • January 2016
          • 5

          #5


          Nu skall väl bilden komma med.

          Kommentar

          • lukewalker
            • January 2016
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Gamina
            Hade du någon skiva under typ frigolit eller liknande? Det är vad jag fått höra alltid bra för att få till jämnare belastning och minska risken för spänningar.
            Angående hinkarna så har jag haft fisk i hink utan belysning. Det man måste se upp med är att inte få för höga nitrithalter. I de små volymerna går det fort för nitriten att byggas upp.
            Som du ser så stod akvariet rakt på byrån.
            Här ser man även hur mycket vatten som är kvar.

            Man borde kunna ställa det nya akvariet på en tjockare filt alternativt dubbelvikt för att minska spänningarna. Om det nu är det som gjort att det börja läcka. Blir en ny byrå iallafall.....

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av lukewalker

              Som du ser så stod akvariet rakt på byrån.
              Här ser man även hur mycket vatten som är kvar.

              Man borde kunna ställa det nya akvariet på en tjockare filt alternativt dubbelvikt för att minska spänningarna. Om det nu är det som gjort att det börja läcka. Blir en ny byrå iallafall.....

              Ingen bild bifogad då du inte är Guldmedlem,man kan göra det på annat sätt att bifoga men jag kan inte.

              Är det ett helglas eller har du en ram i botten som akvariet står i och sedan direkt på byrån ?

              Kommentar

              • lukewalker
                • January 2016
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5


                Ingen bild bifogad då du inte är Guldmedlem,man kan göra det på annat sätt att bifoga men jag kan inte.

                Är det ett helglas eller har du en ram i botten som akvariet står i och sedan direkt på byrån ?
                Ram i botten som akvariet står i. Oavsett så har vi fått ett nytt av butiken som vi köpte det i.

                De i affären misstänkte att pumpen fått spel och börjat skicka ut vatten genom luftintaget. Där sitter en sådan slang som går ut på baksidan av akvariet för lufttillförsel. Det låter tokigt men inte som en helt befängd teori. Någon som varit med om något liknande att pumpen sprutar vatten åt fel håll?

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  När det är ram i botten skall akvariet stå direkt på byrån/bänken utan något som helst mellanlägg ,det är viktigt.Antar att byråns bänk inte sviktar för då kan akvariet på sikt spricka .

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Väkommen till Zoopet ett av det bästa forumet på nätet,bli gärna Guldmedlem så får du tillgång till hela Zoopet.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Vad är det för pump?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...