Ska starta upp akvariet på nytt, behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #16
    Ursprungligen postat av Gamina
    Varför inte det? Gruset är ju tvättat.
    Luktar gruset eller ifall man ser missfärgningar som spår efter svavelväte är det kanske risk för att drabbas igen. Hände mig för många år sen.

    Kommentar

    • Gamina
      • January 2016
      • 29

      #17
      Ah det var så du tänkte. Nej gruset ser precis ut som sjösten brukar göra.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Varför inte det? Med kalk går inte pH över 7,6 och 99% av alla växter trivs utmärkt i ett pH på 7,5. Däremot trivs de inte i ett vatten som är instabilt och kalk gör vattnet stabilt.
        Man vill inte att gruset buffrar pH, binder CO2 eller höjer KH vilket blir följden ifall man t.ex. tillsätter CO2. I boken "The optimum aquarium" av Kaspar Horst/Horst E Kipper nämner man bl.a. detta. Sen kan man nog titta på vilket forum som helst där man sysslar med växtakvarier att man att man vill att gruset är inert och inte påverkar vattnets värde, snarare används idag oftast pH-sänkande bottensubstrat.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #19
          Sen kan man ju tillägga att det faktiskt går att få växter att växa i sjösten också.. Inte omöjligt alltså men inte optimalt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Man vill inte att gruset buffrar pH, binder CO2 eller höjer KH vilket blir följden ifall man t.ex. tillsätter CO2. I boken "The optimum aquarium" av Kaspar Horst/Horst E Kipper nämner man bl.a. detta. Sen kan man nog titta på vilket forum som helst där man sysslar med växtakvarier att man att man vill att gruset är inert och inte påverkar vattnets värde, snarare används idag oftast pH-sänkande bottensubstrat.
            I den boken som skrevs på 80-talet utgår från den verklighet som gäller i Tyskland dvs där kranvattnet är superhårt och så är definitivt inte fallet i Sverige. Jag har träffat Horst Kipper några gånger och Kaspar Horst väldigt många gånger (ingen av dom lever dock idag) och diskuterat detta med Kaspar flera gånger och han höll med om att med vårt vatten så borde vi ha kalk i vattnet eftersom KH här är så extremt mjukt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              I den boken som skrevs på 80-talet utgår från den verklighet som gäller i Tyskland dvs där kranvattnet är superhårt och så är definitivt inte fallet i Sverige. Jag har träffat Horst Kipper några gånger och Kaspar Horst väldigt många gånger (ingen av dom lever dock idag) och diskuterat detta med Kaspar flera gånger och han höll med om att med vårt vatten så borde vi ha kalk i vattnet eftersom KH här är så extremt mjukt.
              Samtidigt motverkar kalken ett svagt surt vatten som man oftast eftersträvar i ett växtkar. Även på t.ex. Tropica's hemsida kan man läsa att det är önskvärt med lågt pH i bottensubstrat.

              Kommentar

              • Gamina
                • January 2016
                • 29

                #22
                Nu var egentligen inte planen ett växtakvarium utan ett vanligt sällskapsakvarium. Tanken slog mig dock igår att jag kanske ska satsa hårdare på växterna än jag tänkt. Ska jag göra det måste jag nästan gå på med klodioxid och liknande och då börjar det kännas besvärligt samtidigt så är jag väldgit intresserad av växter och mitt hem är fullt av krukväxter så att odla även under vatten vore en ganska logisk fortsättning på djungeln.
                I det här läget kommer då frågorna om koldioxid. Jag har inte satt mig in i det alls och för mig verkar det rätt knövligt är det det?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gamina
                  Nu var egentligen inte planen ett växtakvarium utan ett vanligt sällskapsakvarium. Tanken slog mig dock igår att jag kanske ska satsa hårdare på växterna än jag tänkt. Ska jag göra det måste jag nästan gå på med klodioxid och liknande och då börjar det kännas besvärligt samtidigt så är jag väldgit intresserad av växter och mitt hem är fullt av krukväxter så att odla även under vatten vore en ganska logisk fortsättning på djungeln.
                  I det här läget kommer då frågorna om koldioxid. Jag har inte satt mig in i det alls och för mig verkar det rätt knövligt är det det?
                  Inte om man köper rätt CO2-utrustning. Enklast med ett trycksatt och system gärna med controller.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11217

                    #24
                    Jag har valt att köra mitt sällskapskar med PMDD och EasyCarbo (köpt stor dunk så blir det billigare i längden)

                    Det håller sig grönt och är snyggt. Vill man ha supersnyggt och rejält grönt är det näring och co2 som gäller.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Gamina
                      • January 2016
                      • 29

                      #25
                      Hmm undrar om jag är misstänksam om jag tror att Easy carbo innehåller bikarbonat buffrad mot pH 6,4
                      Hur mycket koldioxid behöver man tillsätta på ett ungefär?

                      Kommentar

                      • Gamina
                        • January 2016
                        • 29

                        #26
                        För att komma igång startade jag upp en mindre burk. Tanken är att få igång filter och lite tillväxt på plantor. Det flyttade in ett par medelstora Ancistrusar i karet häromdagen. Nu funderar jag på om det ska få räcka med dem eller om det är vettigt att sätta till ett stim 'frisimmande' fisk också? Karat är på mellan 90 och 120 liter. Filtret från det här karet kommer sedan att flytta med fisken när jag startar upp det stora. Det är stort för den här lilla burken men det bör väl knappast skada?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...