Ska starta upp akvariet på nytt, behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gamina
    • January 2016
    • 29

    Ska starta upp akvariet på nytt, behöver råd

    För många år sedan hade jag ett akvarium som men fick massor av problem. Till slut tröttnade jag eftersom det aldrig blev någon ordning på det. Växterna fungerade inte och jag fick blågröna alger som blev stora sjok på bara ett par dagar. Jag tror jag vet orsaken till de problemen och har nu skaffat in annat material som förhoppningsvis är bättre (ny ljusramp och nya rör). Det fanns dock ett antal andra problem och saker jag tror jag borde gjort på annat sätt.
    Mina filter satte alltid igen väldigt fort, även innan problemen med de blågröna algerna uppstod. För att försöka få ordning på det problemet ökade jag filterkapaciteten och hade tillslut 3 filter som tillsammans låg på ett flöde på minst det dubbla (tror det var tredubbla) av vad som rekomenderades (minns inte exakta flödet). Det jag läst är att man egentligen inte ska behöva göra rent filtret alls men mitt fick märkbart sänkt kapacitet redan efter en halv vecka efter en vecka var jag tvungen att göra rent det eftersom flödet då var minimalt. En tanke är att jag matade för hårt men panarmalarna hade stundtals svårt att få något av maten eftersom de andra fickarna åt upp den på vägen till bottnen. Det gör att jag är något tveksam på den teorin. Självklart påverkade det att växterna inte fungerade bra. Det gav om inte annat lösa växtdelar som fastnade i filtret men det förklarar bara delar av problemet eftersom hela materialet var helt slemmigt och jag fick rengöra kraftigt för att få upp flödet igen.
    Ett annat problem jag fick på ett tidigare försök var svavelväte i bottengruset. Hur kommer man från det problemet? Jag löste det genom att minska på grusmängden och sätta in ett par krukor att ha växter i. Jag fick mycket tofsalger som jag senare fått höra kan ha berott på lerkrukorna.

    Jag misstänker att jag hade för bråttom när jag startade upp det hela. Den här gången har jag en tanke att möblera akvariet med grus, stenar och rötter, fylla vatten och plantera några växter. Efter det får det gå någon-några veckor innan jag tillsätter några ancistrusar (300 liters akvarium). Därefter får det åter gå ett tag och utveckla sig i fred innan jag tillsätter nästa fiskart. Tanken är att i slutändan landa på ungefär 15 st stimbildande fiskar på 3-4 cm, 3-4 Ancistrusar och kanske 10 pansarmalar. Jag vill inte ha ett rörigt överbefolkat akvarium utan det ska vara lugnt vilsamt och så lättskött det går = måste få ordning på det där igenkorkade filtret.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Pansarmalar uppskattar sand som bottenmaterial, om det går att ordna.

    Kommentar

    • Gamina
      • January 2016
      • 29

      #3
      Planen är att ungefär 1/3 av bottnen ska vara sand, resten blir sjösten.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Varför skall du vänta i flera veckor på att sätta in de första fiskarna. Starta med ancistrusar redan efter 1-2 dagar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Gällande kloggande filter.

          ​Något kloggar filtret.

          I de allra flesta fallen är det pga överbelastning av något slag.

          De två största bovarna är:

          För mycket mat till fisken. Att de äter upp all mat är inte ett sätt att komma undan detta. De skiter ju ut allt de käkar upp.
          Så antingen är det mat eller skit in i filtret.

          Döda växtdelar som inte samlats upp.


          I övrigt håller jag med Kjell. Fisk skall i så fort det bara är bra temp i karet. Det blir inga goda bakterier utan fisk. Utan bakterier = ingen balans alls.

          Att man skall ta det luuuuugnt med antalet fisk, och framför allt matning de första veckorna är en annan sak.

          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Ursprungligen postat av Gamina
            Planen är att ungefär 1/3 av bottnen ska vara sand, resten blir sjösten.
            Vad är tanken med sjösten? Innehåller kalk för övrigt.

            Kommentar

            • Gamina
              • January 2016
              • 29

              #7
              Ah då är det kanske ändå övermatning. Får se över det när jag kommer igång. Förra gången var det säkert även växtdelar iom problemet med ljuset men det var inte ensamt orsaken.
              Får sätta till Ancistrusen direkt då. Att vänta med de andra är det smart?

              Jag har sjösten hemma och jag tycker den är så himmla fin. Hade den förra gången och trivdes bra med den (och uppenbarligen fiskarna också. Alla ynglade som tusan tills de blågröna algerna tog över). Jag tror inte den var orsaken till svavelvätet. Det kan kanske snarare hade att göra med eventuell övermating.

              Hur vet man hur mycket mat man ska ge så alla får vad de behöver men man inte belastar systemet för hårt?

              Tack för tipsen
              Senast redigerad av Gamina; 13 January 2016, 12:21. Anledning: felstavning

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det är ju ändå ett 300 liters akvarium och ett sådant kan man belasta betydligt snabbare än ett litet akvarium så jag hade nog även lagt i lite fler fiskar.
                Det är väl svårt att "veta" om man lägger i för mycket mat men en försiktig matning varannan dag den första månaden brukar vara rätt OK
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Vad är tanken med sjösten? Innehåller kalk för övrigt.
                  Förr innehöll det som kallades engelsk sjösten kalk men det som säljs idag under detta namn inte håller sällan kalk (tyvärr eftersom kalk är bra i akvariet).

                  Annars i akvarier med Corydoras hade jag nog enbart valt sand/finkornigt grus.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gamina
                    En tanke är att jag matade för hårt men panarmalarna hade stundtals svårt att få något av maten eftersom de andra fickarna åt upp den på vägen till bottnen. Det gör att jag är något tveksam på den teorin.
                    Jag har corydoras i mitt akvarium och när jag matar med torrfoder och fryst mat så hinner den i princip aldrig nå botten. Jag matar dock även med algtablett och tabletter med mer protein. När jag släpper ner dessa så är det dock mina andra malar som flockas och mumsar i sig.
                    Det jag vill komma till är att Corydoras nog klarar sig på de matrester som alltid uppstår när lite större fiskar äter. Jag tror det blir lätt att mata för mycket om man matar så att det blir liggande på botten någon längre stund.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Corys har det naturligt i sitt beteende att mer eller mindre konstant leta på och i botten efter mat. Så "rester" hittar de hela tiden.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Gamina
                        • January 2016
                        • 29

                        #12
                        Tackar åter för alla råd. Tror jag har lite mer koll nu och en något mer utarbetad plan.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Grus som det tidigare varit drabbat av svavelväte hade jag inte återanvänt. För växtakvarier rekommenderas inte grus innehållande kalk för övrigt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            För växtakvarier rekommenderas inte grus innehållande kalk för övrigt.
                            Varför inte det? Med kalk går inte pH över 7,6 och 99% av alla växter trivs utmärkt i ett pH på 7,5. Däremot trivs de inte i ett vatten som är instabilt och kalk gör vattnet stabilt.

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Gamina
                              • January 2016
                              • 29

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Grus som det tidigare varit drabbat av svavelväte hade jag inte återanvänt.
                              Varför inte det? Gruset är ju tvättat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...