Hur stort är ett normalt vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Hur stort är ett normalt vattenbyte?

    Har läst guiden och den är verkligen bra, men sen då?
    Varför står det inte hur man gör efter dom 3-4 första veckorna, då man ska låta bli med slamsugning, rengöra filter och vatten byten.
    Jag har ett 222l akvarium som snart kommer igång, men jag vill inte vänta med svaret på ; hur stort ska mitt första vatten byte vara efter dom 3-4 första veckorna?
    Och
    Hur ofta ska jag sen göra vatten byten och hur stora ska dom vara?

    Svaren ska baseras på normalt akvarium som nyligen blivit uppstartat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hur ofta man byter vatten beror på många saker som storlek på akvariet, hur många fiskar man har, hur stora de är, vilka det är, hur mycket växter man har, vilka växter man har, vilket filter man har, vilka vattenvärden man har, används växtgödning och i så fall vilken etc. etc.

    Så vad som är normalt varierar utifrån dessa kriterier.

    Om man ändå skall dra till med något extremt grovhugget så byter jag inte alls vatten den första månaden och sedan byter jag ca. 1/3 var 14:e dag i ett akvarium med mycket växter och 1/3 i veckan i ett akvarium utan växter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Tack så mycket för det svaret.

      Nu förstår jag lite bättre och kommer fråga under min första månad när jag ändå väntar, då vet jag ju svaren på alla dom där fråge tecknena hihi.
      Jag kommer ju både ha mycket växter och endel fiskar så vi får se hur det blir i slut ändan hihi

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Fler frågor föresten.

        Är det bara vattnet man byter i början?
        Låter man pumpen vare eller beror det på vad man har för filter i pumpen?
        När ska jag börja rengöra pumpen och vilka av materialen i pumpen ska jag rengöra?
        Har en hagen fluval U4 pump.

        Är enormt tacksam för alla svar och erfarenheter ni vill dela med er av.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2875

          #5
          Delvattenbyte kan vara aktuellt att göra direkt i början (varannan dag första veckan) ifall man använder soil som bottensubstrat då detta släpper ifrån sig en del ammonium, men även ifall man ser tecken på att fiskarna "mår dåligt". Man behöver alltså inte vara rädd för att göra mindre vattenbyten direkt från start.
          Filtret behöver man göra rent när man ser att flödet minskat påtagligt. Man rengör filtermedia och filtrets övriga delar lite varsamt i ljummet vatten.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Zombivarg
            Fler frågor föresten.

            Är det bara vattnet man byter i början?
            Låter man pumpen vare eller beror det på vad man har för filter i pumpen?
            När ska jag börja rengöra pumpen och vilka av materialen i pumpen ska jag rengöra?
            Har en hagen fluval U4 pump.

            Är enormt tacksam för alla svar och erfarenheter ni vill dela med er av.
            Filtret gör man rent när det är så mycket skit i det att pumpen tappar rejält i effekt. Detta gäller alltid och mina filter brukar gå något/några år mellan rengöringarna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Delvattenbyte kan vara aktuellt att göra direkt i början (varannan dag första veckan) ifall man använder soil som bottensubstrat då detta släpper ifrån sig en del ammonium,
              Instämmer i det där med soilen men om man använder sådant så bör man överhuvudtaget vänta med att släppa i fisk de första veckorna.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #8
                Tack så mycket för era svar.

                Jag kommer ha Julas blästersand i karet, köra PMDD och så småningom även co2.
                Bra med växter då jag gillar att fiskarna har gömställen och det ser mer naturligt ut.
                Sen blir det lite fiskar typ smycketetra, corydoras, sniglar, amon räkor, kanske kakadu ceklid, får se hur många jag får plats med och vilka som passar ihop, då detta karet ska vara syd amerikanskt.

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #9
                  Har två kontraster här hemma. slöjstjärtkaren byter jag 80% i varje vecka, rengör min fluval fx6 var tredje månad som det ser ut nu, borde kanske oftare. Å andra sidan har jag mina 30-litare med räkor där det är rätt mycket växter och filtret blir renare med tiden. Ingen skit alls! Byter vatten för att få dit, inte ur, näringsämnen osv

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Kör med endast ytterfilter i mitt Juwel Rio 300 samt på insuget till filtret ett Eheim förfilter 4004320,förfiltret rengör jag varannan vecka.Förfiltret fungerar perfekt och tar upp mycket smuts och sparar ytterfiltret.

                    Har väldigt klart vatten

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      #11
                      Super tack.

                      Så bra när man får lite mer hum om hur ni gör med era burkar.
                      Jag får ge mig till tåls lite gran och vänta tills jag kommer så långt hihi

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Jag köpte ett begagnat kar och lånade filtermedia från min brorsas inkörda akvarium för att få in bakterier. Det fungerade mycket bra. Jag slarvar och rengör akvariet ca en gång i månaden. Mina fiskar är ganska brutala och tar ihjäl varandra, dock kollar jag vattenvärden så fort någon ser hängig ut. Jag har valt dropptester då stickorna känns sådär i mitt tycke. Jag brukar byta rejält med vatten (mer än vad som rekommenderas) mest för att det fungerar och jag gillar känslan av att det städas ur. Jag kör ett tråkigt innerfilter som tillhör karet (juwel 190) har även lagt till ett bottenfilter med stark pump. Är väldigt nöjd med bottenfilter och har fått kristall klart vatten. Tidigare hade jag sand, men den blev sunkig och såg smutsig ut. Den blev för kompakt och det blev ingen bra biologi med sand. Du får nog känna dig fram i början och inte bli alltför ledsen när/om det inte vill sig i alla lägen. Ibland mår akvariet bra och allt ser fint ut, i vissa lägen har fiskar dött, vattnet varit kass mm och jag vet inte vad jag gjort annorlunda! Det är i de lägena man lär sig mest. Ett stort lycka till!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Zombivarg

                          • December 2015
                          • 249

                          #13
                          Tack, tror säkert att det kommer gå bra, typ som att åka bergodalbana hahaha.

                          Ja, jag har aldrig använt sand tidigare så det blir verkligen en utmaning, samma med PMDD och Co2, det sista kommer jag skaffa när jag sparat ihop lite mer pengar hihi
                          Ja vi är alla olika och gör så som det känns bäst för oss själva, men det skadar aldrig att lära sig nya metoder.

                          Jag har så mycket frågor och läser så mycket jag kan, just nu jobbar jag mig igenom tråden "tvättstugan" hihihi.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Jag är grymt sugen på ett kar med en massa växter, att testa ppdm även om jag hört både bra och dåligt om det! Kollar på ett foto i tråden "drömmen om Diskus" sida 1. Det fotot tillsammans med Bluewings blå Diskus gör mig trollbunden!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Zombivarg

                              • December 2015
                              • 249

                              #15
                              Ja bluewing har jäkligt fina burkar, väldigt inspirerande hihi
                              Har läst om det projektet riktigt bra och lärt mig massor
                              Har bara hört posetivt om PMDD, har även läst på vad växter behöver och vad som finns i PMDD, varför det är bättre än andra växtnäringar osv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...