Nybörjare som fått intresse för ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shimotukito
    • December 2015
    • 1

    Nybörjare som fått intresse för ciklider

    Hej! Jag är ny på det här forumet och även nybörjare vad det gäller akvarium, jag har säkert 1000 frågor angående akvarium ,fiskar och växter men ska inte bli allt för jobbig och tjatig ☺

    Jag har fastnat för ciklider men det känns som att det är svåra fiskar att hantera och man vill ju inte köpa en massa fiskar som bara dör pga att man gör fel. Så mina frågor är om man nu kan börja med ciklider som första fiskar eller ska man välja lite lättare fiskar i sitt första akvarium?

    Har ett juwel 240 rio med original pump, doppvärmare osv, går det att ha ciklider i ett sådant akvarium?

    Om det nu skulle funka med denna utrustning, vad är en bra "setup" med fiskar och vilka ciklider ska man välja?
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Till ett Juwel 240 går det fint med mindre, mellanstora ciklider. Ofta kan faktiskt ciklider vara tåligare än de traditionella nybörjarfiskarna man köper i butiken, så som platy, svärdbärare, guppy. Med mindre erfarenhet av fisk så är det nog lätt att man väljer fisk utifrån färger. En bra nybörjarciklid är till exempel palettcikliden. Sen ciklider finns ju olika världsdelar och som kräver olika vattenvärden. Så det gäller att ta reda på info om fisken. Men du skriver "fiskar och växter", så jag utgår ifrån att det blir åt Sydamerika setup. I och för sig är Palettcikliden från Afrika men det funkar ändå.

    Jag personligen tycker du ska plöja igenom och söka i forumet här. Finns massor med tips på hur man startar upp akvarium. Längst ner i forumet i en tråd så finns det ofta tips om liknande trådar. Bara klicka och läs tills ögonen svider.Bra att börja läsa om är, hur man får igång filtret och biologin, vad som händer i akvariet efter ca 3-4 veckor (Algproblem, inte drabbas av panik), antal timmar belysningen ska vara igång, placering av akvariet mm mm. När du fått lite koll på det tycker jag du ska börja gå in på artbeskrivningarna och bilda dig en uppfattning om vilka fiskar du vill ha. Hittar du en fisk av intresse, börja googla och läs på om just den fisken. Hur stor blir den, är den aggressiv, hur vill den ha sin inredning, vattenvärde, temp osv.
    Det var några få tips från mig. Börja där så kommer du snart att upptäcka hur mycket det finns att lära. Använd de olika forumen, ställ frågor när du inte finner svaren.
    Senast redigerad av ICC; 28 December 2015, 08:12.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Kom på en sak. Läs denna länk/tråd skapad av PatrikMalmo från 2014. Den kommer från en gammal stofil som inte verkar vara så aktiv längre. Men hans anteckningar, kunnande och erfarenhet är grym.
      Spara den gärna till framtiden. Lovar att du kommer att återkomma till den.



      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som ICC redan har skrivit så tycker jag att det är ett bra tips att kolla runt - både bland artbeskrivningar men också i affärer. Ciklider är ju ett så oerhört brett begrepp och det finns såväl svåra som lätta, det finns växtätare och de som är rovfiskar, det finns de som blir 4 cm och de som blir 1 meter, de som vill ha surt vatten och de som vill ha basiskt, de som vill ha växter och de som äter upp alla växter, ciklider som passar utmärkt ihop med andra fiskar och de som inte gör det etc. etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Här är en ganska bra sida som snabbt visualiserar de vanligaste av Malawicikliderna: http://www.cichlid-forum.com/article...us_gallery.php

          Malawickilder är färglada och livliga, om man läser på i förväg är de inte heller särskilt svåra att hålla. De gillar mycket svängrum, men det finns många sorter du kan ha i ditt Rio 240.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          Arbetssätt...