Ny börjare på att göra rätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Ny börjare på att göra rätt

    Hej, ny här och har ett akvarium som jag ska starta upp. Har haft akvarium tidigare men alltid blandat fiskar och växter hej vilt hihi. Vill nu försöka bygga ett riktigt bra akvarium med invånare som passar ihop och hoppas ni vill hjälpa mig.
    Jag har en förkärlek till malar men vill ändå ha lite fiskar också, så detta akvariet blir uppbyggt runt panda och pygme pansar malar plus andra så klart hihi.
    Jag tål kritik och vill lära mig så kom med ert kunnande och era ideer.

    Mitt akvarium är på 222l på alu ram och alu ben ställning. Har just nu en ljusramp med endast ett lysrör i.
    Bör jag byta ljusramp till en med två lys rör i och i så fall varför?

    Har skickat efter en Hagen Fluval U serien U4 pump och en Hagen Fluval E serien E200 doppvärmare.
    Valde dessa då jag använt fluval tidigare och varit nöjd och gilla det jag läst om denna nya serien.

    Som botten material tänkte jag använda 5-10 kg av Tetras complete substrate och över det lägger jag ett lager med Julas blästringsand.
    Gör så här då jag vet att finkornig sand kan bli lite för tät, har jag läst i många trådar här hihi, så hoppas detta ska bli bra för växterna.

    Kommer ha några fina stenar men annars mest trädgrenar.

    Växter är jag inte så bra på och tidigare så har jag blandat många olika sorter och hade inget bra resultat på mina växter hihi.
    Nu funderar jag på dessa fyra sorterna, Anubis, Java ormbunke, vattenpest och hornsärv.
    Anubis och Java är mest tänkt som växter på trädgrenarna.
    Är det här bra växter att ha ihop och blir det bra så eller ska jag ha/ välja några andra/ fler sorter?
    Har funderat på lågväxande gräs men vet ej om det passar in eller vad det heter.

    Fiskarna skulle jag vilja ha dessa:
    Panda pansar mal- 10 st
    Pygme pansar mal- 10 st
    Otocinclus- 5-10 st
    Smyckestetra- 20st

    Sen så gillar jag även kardinalfisk men den kommer ju från Kina. Annars tror jag det hade blivit fint att blanda kardinalfisk och smyckestetra.
    Hade ni blandat in ett stim kardinalfisk?
    Skulle även vilja ha lite räkor men vet inte vilka jag borde välja.

    Finns det fiskar, växter eller något annat jag borde veta/ välja/ fundera på/ som ni tycker och har kunskap om?

    Tacksam för all hjälp och hoppas jag postar detta nu på rätt ställe.

  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    De borde gå att kombinera med kardinalfisk, men tänk då på att välja någon art av smycketetra som tål lite svalare vatten (23-24 'C).

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Tack, ska läsa på mer om dom fiskarna och se vilka som finns i den familjen.

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Blir inte smyckastetra.
        Kommer ha ett stim på minst 20st av kardinalfisk i stället.
        Bör jag ha någon mer sorts fisk eller räcker det med malarna och kardinalfisken?
        Kom gärna med ideer.

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Pansarmalar vill ha ganska finkornig sand för att trivas.
          / Johan

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            Toggaj, jag tänkte ha Julas blästringssand då jag läst många trådar här på zoopet att det funkar för pansarmalar.
            Har dock aldrig använt den själv och har inte hunnit köpa den än heller.

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              #7
              Den funkar alldeles utmärkt. Jag fick för mig att du tänkte använda grövre grus./Johan

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                #8
                Så bra, nu ska bara allt innhandlas så att jag kan börja inreda mitt akvarium hihi.
                Lika spännande varje gång
                Tack alla för er hjälp

                Kommentar

                Arbetssätt...