hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Ursprungligen skickat av _Stina
    Jag ahr läst i en bok om fiskar eller ett litet häfte som min kompis fick i Katrineholm när hon köpte sina fiskar att man ska INTE byta vatten för ofta det störs fiskarna av en gång i månaden räcker gott och väl Stod det! Så haha Shadowdawn!!
    Allt man läser är inte sant, speciellt inte det som står i små broschyrer. Jag fick en broschyr idag där det stod att jag har vunnit 50000 dollar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #17
      Visst, det funkar att inte byta vatten på 3 månader i ett 60 liters, (Har hänt mig), bara fiskarna får vänja sig... men det är ett helvete att vänja fiskarna tillbaka sen till det rena vattnet..

      Så att byta 20% med jämna mellanrum är bättre...

      Vattenbyternas frekvens beror till stor del på dess invånare...

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        3 månader utan vattenbyte i ett 60 liters, utan dödsfall? Hur mycket fisk?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Tias
          • December 2003
          • 98

          #19
          Jag tycker inte att man ska följa blint vad andra säger eller skriver i böcker angående vattenbyte..

          har ALDRIG gjort något typ av test i mitt akvarie varken (nitrir/nitrat/ph) eller vad det nu är för något alla verkar vara rädda för, har haft akvarie i 13 år och inga problem med fiskar/växter som inte trivs knappt några sjukdommar heller. jag skälv gör inga vecko/månads byten av vatten utan byter 30-50% av vattnet när jag gör rent i akvariet. och det kan dröja mellan 2-6 månader typ och det passar mig och mina fiskar/växter

          Så mitt råd till alla er som läser detta är gör som det passar er.

          """"det är värre att "störa" fiskarna för ofta än att låta det vara nån vecka för länge det stressar dom"""
          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

          www.tielias.blogspot.com

          Kommentar

          Arbetssätt...