Allting dör !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turetur

    • June 2003
    • 15

    Allting dör !

    Jag är en olycklig nybörjarakvarist som har ett 80L akvarium (25x30x110cm)med Lågvoltslampor som belysning 3x15w samt 5x11w, jämtlandsskiffer från stenbrott och kiselsilikat (svart sand) som inredning.

    ...Nästan alla växter dör ! Jag har haft akvariet igång i snart ett halvår och byter 10L vatten varje vecka. De enda växter som hittils överlevt (fast de mår inte heller bra) är javaormbunke och liten anubias (den stora dog) Andra växter som dött för mig är Vattenpest (på två veckor…) Vattentwistaria (bleknar bort på ett par veckor) Liten pilört (höll ut över en månad innan den gav upp, det finns faktiskt kvar små skott ännu…) Samt andmat !

    Vad är fel ! I akvariet bor en En sötvattens räka en Siamesisk algätare, fem glödbandstetror och två kampfiskhonor. (En Kampfiskhane, fem tetror och en algätare har hittills dött)

    Nitrit halten är normal och algerna trivs mycket bra, ljuset är på 11 timmar per dygn, inget dagsljus. Renaren är en eheim aquaball som pumpar 200l/timme.

    Tips någon ?
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Dina lågvoltslampor, är det halogenspotar? Ger kanske inte optilmalt ljus för växter. Det finns lysrör som är bättre lämpade. Vissa sorters skiffer avger ämnen som kan vara skadligt för fiskar. Kolla med någon om din sort är ok att ha i akvarium.

    Vad har du för vattenvärden. Om din nitrithalt är normal? Hur kom du fram till det? Använder du någon form av växtgörning typ TMG?
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      5 lågenergilampor borde räcka ganska långt, dock inte optimalt.

      Jag tror på näringsbrist. satsa på en flaska TMG. Men du kommer säkert få bra mycket utförligare svar...
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • turetur

        • June 2003
        • 15

        #4
        Jag har 5x11+3x15= 100 lågwoltswatt av typen lysrörslampor för att ersätta vanliga glödlampor. Låter nästan i mesta laget för mitt lilla akvarium, kanske kan förklara algerna :-) Dock är det mkt möjligt att de har ett dåligt spektra för växter då de är av billigaste sort från stormarknaden.
        Jag har funderat på skiffret men akvariehandlaren på frösön hade inte haft några problem med det,

        Nitriten har jag ett nutrafen nitrittest till flaska och droppar.

        Jag ska prova den där växtnäringen.
        Tack för råden hittills, fler är välkomna

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Jag är lite mer orolig för att dina firrar dör...
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #6
            Växterna är dyrare. men fiskar lever

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Med så mycket ljus och ingen co2 tillsats så förvånar det mig inte att du får alger och dålig tillväxt. Börja tillsätta co2 eller dra ner på ljuset. Att tillsätta växtgödning när algerna redan har så starkt fäste låter inte som en bra idé.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...