terrorist i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    terrorist i akvariet!

    En av siameserna är en riktig terrorist. Är arg på sin kompis som är nu för det mesta gömd under 1 av växterna. Den simmar på neontetrorna. Siamesen är snabb så ingen kommer undan. Kommer platy för nära ger den sig på de också. Den enda som klarar sig är malen. Denna arga fisk håller sig i mitten av akvariet och hålle koll. Vad ska göras? I fisk affären sa de att man skulle ha två, men är de så elaka skulle man kanske göra sig av med den. De andra kanske mår dåligt över detta.
    Hade det hjälpt att ha större akvarium?
    Finns det någon här som har erfarenhet av dessa fiskar?
    HJÄLP MIG!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    är du säker på att det är siamesiska algätare och inte kinesiska diton?

    För de kinesiska algätarna kan vara lite griniga...
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      vilken är skillnaden?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag har varit och sökt här på forumet och det ser ut som jag har äkta siames, men de brukar inte vara så här elaka. De darrar också ibland i kroppen, jag trodde att de hade kramper men detta är tydligen också normalt. Finns det inte fler som har tips?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag tror att du fått tag på Flying Fox, som är väldigt lik Siamensis. Tror att skillnaden är att Flying Fox inte har det svarta bandet ända ut i stjärtfenan.... och att Siamensis har två skäggtömmar, Flying Fox har fyra...
          Jag fick fel en gång... köpte 6 st siamensis, och en av dem var en Flying Fox... den betedde sig precis som din och blev bara värre ju större den blev...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Här finns en beskrivning på hur en äkta Crossocheilus siamensis ser ut. Även oäktingarna beskrivs.
            http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html

            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har tittat på artbeskrivningar och det är en äkta siames jag har, de ser likadanna ut också. Jag har väll fått en dåligt "vaggad" hoppas den lugnar ner sig. Brukar de ofta darra eller är mina sjuka på något sätt?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Min tanke exakt, det där med Flying Fox. Jag har haft 2 st, och det gör jag aldrig om. Den ena jagade den andra till döds till sist. Det var ena elaka jäklar.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Mina siameser "darrar" också. Har inte så jätte lång erfarenhet av C.siamensis men jag tycker det verkar som dom generellt har mycket sabba fenrörelser, så när dom är stilla ser det ut som om dom "ryttlar". Det är väl därför man kan se dom ligga och vila på ett blad eller liknande. Dom blir väl trötta helt enkelt.

                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    mina siameser har ej de ljusare streck ovanför de svarta som flying fox har på bilderna. De har också genomskinliga fenor och bara 2 små skägg.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Har dom bara 1par skägg tömmar (2st, en på var sida) är det C.siamensis. Det kan dock vara lätt att missa ett par (Flying Fox har 2par dvs 4st).
                      Men har dom desutom ofärgade genoskinliga fenor, inget (kan dock förekomma) ljust streck över det svarta (som är lite ojämnt, zick-zack, i kanten och sträcker sig ut på stjärtfenan) och att fjällen ovanför strecket har svarta kanter så är saken biff, det är en Crossocheilus siamensis.

                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...