Mina gurami ska få tillökning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nattensfurste
    • January 2004
    • 32

    Mina gurami ska få tillökning

    Jag undrar bara om det är något speciellt som man behöver tänka på när ett Marmorgurami par ska föröka sig? Hanen har under en tid uppvaktat honan flitigt och nu ser hon ut som en tunna... Ännu har det inte byggds något skumbo men jag hoppas det kommer snart. Eftersom detta är första gången jag får yngel i mitt akvarium tar jag gärna emot tips så jag gör rätt!
    112l
    Ancistrus dolichopterus
    Botia macracanthus
    Platydoras costatus
  • _Stina
    • March 2004
    • 70

    #2
    Det enda du skulle kunna göra för att få mer chans till att ynglerna överlever är att köpa en liten bur.. Så du lägger i honan där i när hon har blivit ganska tjock.. Sen när hon har fått dom tar du bort henne därför kan ingen äta upp dom... Det är mycket vanligt att det händer!

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Enl art beskrivningen så ska man ta bort honan efter leken.OBS inte ta bort som i avliva utan sätta henne någon annanstans då hanen blir lite agresiv.Hanen vaktar tydligen ynglen.Men räkna med att några blir mat åt dom andra fiskarna.
      Fredrik

      Å du _Stina snälla svara bara när du har en aning om vad du svarar på.Guramin:a är inga levande födrare utan dom bygger skumbo med rommen i

      Kommentar

      • peterf
        • January 2003
        • 45

        #4
        Om du inte har några flytväxter eller växter som växer upp till ytan så skaffa det. Jag fattade inte varför mina hela tiden uppvaktade varandra men det aldrig blev mer än så. Sen köpte jag flytväxter och riktade utblåset ifrån mitt filter neråt när jag såg att det började bli dags. Innan dess blåste alltid skumbona sönder. Jag har inte tagit bort honan efter lek. Hanen har varit lite stygg men inte så farligt. Men mitt mindre akvarium är 250 så i ett 112 kanske det behövs, det är nog som vanligt olika ifrån individ till individ. Men du kan ju testa. Ett stort lycka till iaf...
        En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
        375L Sydamerika
        250L Asien

        Kommentar

        Arbetssätt...