hur använda bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebus
    • February 2004
    • 32

    hur använda bakterier?

    Hej,

    har köpt bakterier till mitt nya 200 L akv eftersom jag satte i fiskar me en gång och fick problem med höga halter nitrtit (nitrat`?). I af nu har jag satt till kapslarna och hoppas att det ska lösa sig till imorgon. Vad jag nu funderar på är hur ska jag använda bakterierna i fortsättningen? Ska jag tillsätta nya vid vajre delvatten'byten (hur ofta och hur mkt gör man dedelvattenbyten förresten?) eller bara när jag får sådana problem att vattenbyten inte hjälper?

    mvh

    andreas
  • steffo
    • September 2003
    • 60

    #2
    använd nitrivec e.d. för att sänka nitritvärdena och gör byten på 50% av vattnet/vecka, tills du får bukt med problemen. tillsätt bakteriekultur enligt anvisningen på flaskan.

    hur ofta och mycket du ska byta vatten beror på antal innevånare, typ av fisk, filtrering mm, men en riktlinje kan vara 30-50%/vecka

    när burken fungerar helt felfritt kan du prova att sluta använda bakteriekulturen, frånsett vid mycket grundliga rengörnmingar (sköljning av allt grus och allting renskrubbat), eftersom det ofta är onödigt.

    jag använder bara kulturen när jag startar upp burkar, om jag inte helt enkelt blandar upp med grus och vatten från ett fungerande kar vill säga och får mycket sällan problem

    //setffo
    life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

    Kommentar

    • steffo
      • September 2003
      • 60

      #3
      använd dock alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten och nyinrättning av fisk. hjälper faktiskt enligt min åsikt, i alla fall i nya kar... fast jag har ju inte kommunalt vatten förstås... bara mycket bra ur egen brunn, så det verkar inte vara några problem på de 20år vi har haft fiskar... nån rot hos sydamerikanerna och lite kalksten hos afrikanerna och allt funkar finfint

      //steffo
      life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

      Kommentar

      Arbetssätt...