Silvermolly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sussi_81
    • February 2004
    • 9

    Silvermolly yngel

    Hejsan,

    mina silver molly har fått yngel. Jag har aldrig haft yngel innan och vet nte alls hur det funkar. Tog ur ynglen och satte dom i en glassburk, men vad ska dom äta? Och hur lång tid tar det för dom att växa? Hur sköter man dom bäst? När kan man släppa ner dom till dom andra fiskarna? Dom är ca. 1 cm nu och jag upptäckte dom först idag.

    Mvh Sussi
    *Sussi*
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    #2
    Det är inget vidare att ha dom i en glasburk förutsatt att du inte har en syrepump? Har du det?
    Annars lär dom dö snart. Dom klarar sig nämligen inte utan syre.
    160 liters sällskap

    Kommentar

    • apan_ola
      • March 2003
      • 280

      #3
      Vad har du för andra fiskar?
      160 liters sällskap

      Kommentar

      • Sussi_81
        • February 2004
        • 9

        #4
        Hej,

        jag har inte locket på och har tänkt att byta vatten var dag. Vad är skillnaden mellan att ha dom i en glassburk och en skål??? Har läst att andra fått det tipset, det ska funka fint bara man bytar vatten var dag.

        Hälsningar Sussi
        *Sussi*

        Kommentar

        • Sussi_81
          • February 2004
          • 9

          #5
          Hej,

          jag har olika tetror, en eldstjärt som är väldigt glupsk, en mal, 3 silvermolly, två andra fiskar som jag inte riktigt vet vad det är för sort dom är vitsvarta och går på bottnen. Fick dom i present av min bror för jag hade såna problem med sniglar och dom skulle äta det. Har inte haft problem sen dess...
          Kan inte ha ynglen bland dom andra då jag sett att dom försöt äta upp dom.
          *Sussi*

          Kommentar

          • apan_ola
            • March 2003
            • 280

            #6
            Om du gör täta vattenbyten ska det gå.... Tvivlar på att det räcker med en gång per dag? Hur stor är burken?
            160 liters sällskap

            Kommentar

            • Sussi_81
              • February 2004
              • 9

              #7
              Burken är en vanlig två liters glassburk.

              Jag har en glasskål som det kanske går in ca 3 liter i. Ska jag byta till den istället??
              Har som sagt aldrig haft yngel, så jag vet inte alls hur jag ska göra med dessa små krabater....Vet inte om man ska ha i sand o växter, eller vad man ska ge dom att äta...Är det levande frågetecken just nu.
              *Sussi*

              Kommentar

              • catwoman
                • February 2004
                • 183

                #8
                Jag har mina guppy-yngel i ett litet plastakvarium på kanske 7 l.Det funkar jättebra.Har grus o växter i det o jag matar ynglena med vanlig fiskmat..Dom växer o mår bra.Vet inte om jag skulle rekommendera att lägga i syretablett.Jag la i en hel tabl i samband med ett nästan helt vattenbyte o ynglena mådde JÄTTEDÅLIGT!Flera dog o resten var helt apatiska.Men häll i lite vatten från det stora akvariet så mår dom nog bra.Och ha för säkerhets skull inte i en hel syretablett i liten skål...Om du nu hade tänkt göra det förstås?Eller kanske bara en liten syresten?

                Kommentar

                • Nicke Lilltroll
                  • February 2004
                  • 730

                  #9
                  Mina Black Mollys ynglade ofta men jag har aldrig flyttat några yngel. Av mina 4 så har jag nu sålt 20 st fullvuxna. De hittar ställen att gömma sig på och växer ganska snabbt. Nu lär det inte bli fler eftersom mina scalarer är glupska men ingen av mina andra fiskar åt upp ynglen. Mitt råd är alltså att du låter yngeln stanna i ditt stora akvarium nästa gång. De mår allra bäst där och brukar själv hitta mat. Det tar inte många dagar innan de börjar nafsa på alger eller på annan mat som de kan knapra på. Nu kan du inte släppa i dina yngel eftersom de andra fiskarna direkt kommer att tro att det är mat.
                  720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                  54 liter Paletter

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                  Kommentar

                  • kia
                    • August 2003
                    • 366

                    #10
                    Grattis till yngel, det är alltid kul. Jag har ingen erfarenhet av silvermollys men jag har en oherrans massa segelfensmolly-yngel. De föds större än silvermollys och av tidigare kull klarade sig 50 st utan flytt från modersakvariet. Senast kullen (140 st) flyttade jag dock till en plastback eftersom jag har pakistanbotior (som jag tror du har) och de verkar väldigt glupska.

                    Jag har aldrig givit dem specialfoder för yngel. De åt finsmulade (mortlade) flingor och algtabletter från början. De har en ofattbar aptit.

                    Jag tror nog att du kan ha dem i din burk om du byter vatten ofta. Du kan ju röra om ytan då och då också, när du paserar. Smuts kan du suga upp med minsta sortens slang, ev yngel som följer med är bara att lägga tillbaka.

                    En idé (som jag inte vet om den är vedertagen) är att ta någon del vatten från akvariet och resten nytt vid vattenbytena så får du kvar bakteriefloran. Så fort ynglen är i storlek "icke ätliga" så koppa tillbaka dem i akvariet. Är de lika snabbväxande som mina segelfenor varit så tar det inte så lång tid. Lycka till.

                    Nybörjare, Nivå II .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                    Kommentar

                    • Sussi_81
                      • February 2004
                      • 9

                      #11
                      Hej allihop!

                      Tusen tack för era svar!

                      Jag har nu fixat en plastback som jag ska ha mina små bäbisar i. Flyttade dom till en hink igårkväll. Har även ordnat så nu har dom både pump och doppvärmare, så jag hoppas dom ska klara sig

                      Tack igen för alla svar!

                      *Sussi*

                      Kommentar

                      Arbetssätt...