salt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sajo
    • January 2004
    • 39

    salt i vattnet?

    På ektozon-saltet står det att man ska ha i 1tsk/100liter varje vecka. Är det möjligt?
    Om jag byter 50 liter vatten, bör det inte vara så att jag ska fylla på med 1/2tsk salt vid varje vattenbyte? Annars ökar väll salthalten i vattnet?
    Sandra
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    NEJ jag anser det inte vara nödvändigt...

    Om firrarna mår bra för övrigt!!!
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Jag anser att man bör använda salt då det förebygger en hel del sjukdomar etc. Du skall bara hälla i salt för det vatten du byter (efter det att du hällt i för hela akvariets volym alltså).

      En annan sak att tänka på är att när vatten dunstar så dunstar inte saltet, alltså höjs saltkoncentrationen.

      Förövrigt så anser väl jag att ektozonsaltet är lite ploj. Jag använder grovt jodfritt havssalt som kostar 13kr för 2 kg på COOP. Men det är klart, då har jag rätt mycket vatten, hade jag bara haft ett kar kanske jag använt ektozon.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Om du skulle ha Corydoras i karet är det tänktvärt att veta att dessa gillar inte salt nåt vidare...
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • sajo
          • January 2004
          • 39

          #5
          Tack för upplysningarna!
          Jag har hört att salt i vattnet är bra i förebyggande syfe,vad gäller svamp och sår m.m och tänkte att det kanske kunde vara bra. Köpte fiskar för ett tag sedan och upptäckte när jag kom hem att en hade ett sår på bakkroppen, det ville inte läka så jag fick avliva den. (Borde kanske gått tillbaka till butiken med en gång för att fått den utbytt?)
          Sandra

          Kommentar

          • Zaphi
            • November 2003
            • 724

            #6
            Jag glömde säga att detta självklart beror på vilka fiskar du har. Som Poseidon upplyser om så är många malar väldigt känsliga mot salt.

            Om en fisk får sår / svamp finns medicin mot detta, du behöver inte avliva dem... Chansen att få sådana här problem minskar om du tillsätter salt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • limpus
              • December 2003
              • 288

              #7
              ursäkta men lånar lite av tråden....

              1 vad gör det att saltet innehåller jod?

              har ett 375 L med
              4 eldbukar
              2 siamesiska algätare
              1 chaca chaca
              1 ancistrus
              1 gibbeceps
              1 fengädda

              kan det då vara ide å ösa i lite salt i det då ??
              å hur mycket???

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Salt som innehåller jod ska man undvika då jod tillsatsen är doserad efter mänskliga behov och en överdosering av jod är redan i små mängder giftigt för fiskarna.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  *JOD* är starkt giftigt för fiskar, ja, men vad som finns i saltet är *JODID*, som är mycket svagt giftigt, och faktiskt nödvändigt för att hormonsystemet skall fungera (det är därför man tillsätter det i saltet, för att vi människor skall få i oss tillräckligt jodid. Fram till rätt nyligen var struma, jodidbrist, en rätt vanlig sjukdom i sverige, pga vår jodidfattiga berggrund).
                  Att blanda ihop jod och jodid, som man gjort vad gäller rekommendationen att använda jodfritt salt, är som att blanda ihop klor (giftig & frätande gas som bl.a. använts som stridsgas) och klorid (huvudbeståndsdelen i bordssalt).

                  Vad gäller ektozondoseringen så har du alldeles rätt i att om det står på förpackningen att man skall tillsätta full dos för akvariet varje vattenbyte, då får man långsamt ökad salthalt i akvariet. Eftersom man tillsätter så lite salt spelar det förmodligen ingen roll - men jag misstänker att det står fel på förpakningen, och att de menar att man skall tillsätta 1 tesked per 100 liter vatten MAN BYTER. Dvs att det skall vara lika mycket salt i bytesvattnet som i akvariet.

                  Huruvida salt alls gör nån nytta eller inte är omdiskuterat. Många anser att det gör det, andra, som jag, misstänker att det inte spelar någon som helst roll utom möjligen om man använder revers osmos vatten. Jag tror alla är överens om att små doser salt i alla fall inte gör nån skada.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jod 5-10 mg per kilo tillsätts alltid i Sverige.
                    Källa: shenet
                    Jozo salt tillsats 5 mg/100 g.
                    Källa: Akzo
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det är omöjligt, jod är inte i fast form vid rumstemperatur, utan en gas. Precis som klor.
                      Jag kollade på ett saltpaket jag hade (Falksalt), och det står "Jod (KI) tillsatt". KI är kaliumjodid.

                      Hittade också en liten text på Umeå universitet:
                      "Grundämnet jod
                      Jod är en halogen, nära besläktad med klor och brom. Jod är därför ett starkt oxidationsmedel. Jod verkar korroderande på metaller. Fläckar av jod på kläderna kan tas bort med hjälp av ett reducerande medel, t ex natriumtiosulfat ((Na+)2S2O32-) [2]. På grund av sin oxiderande förmåga är jod antiseptiskt, dvs bakteriedödande [2].
                      Jod är något lösligt i vatten och antar då en brun färg. Lösligheten i organiska lösningsmedel är mycket större och jod antar där en intensivt violett färg. Man kan enkelt demonstrera löslighetfördelningen genom att till en vattenlösning av jod tillsätta en liten mängd koltetraklorid, bensin eller annat organsikt lösningsmedel. Praktiskt taget all jod kommer då att samla sig det organsika lösningsmedlet, vilket syns tydligt på färgen.

                      Jod är ett nödvändigt ämne för kroppen. Vid jodbrist uppstår struma, en förstoring av sköldkörteln, som är kroppens sätt att kompensera jodbristen. Jodbrist är ett problem i stora delar av världen. För att undvika jodbrist i dieten tillsätts ofta jod till bordssaltet, vanligen i form av cirka 0,1 % kaliumjodid (KI). Titta på själv på saltförpackningen du köper i butiken!"
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Torstensson
                        • June 2002
                        • 1964

                        #12
                        Frågan e väl då om ngn skulle vilja testa med "JOD-salt".. Det borde ju vara ofarligt!

                        Kommentar

                        • Sven-Olof

                          • October 2003
                          • 43

                          #13
                          Hej. Det är också viktigt att saltet inte innehåller klumpförebyggande medel, det påverkar gällarna på fiskarna.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668
                            Ja, det är upp till var och en att använda det numera enligt vissa inlägg ofariga jodberikade saltet.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Japp, jag har använt jodsalt. Numer använder jag dock Instant Ocean (som förutom jodid innehåller ett dussin andra salter också).

                              Jag har tidigare skrivit detta om jodiden och de likaledes helt ofarliga klumpförebyggande medlen:

                              "Dags för en liten räkneövning:

                              Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.

                              Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:

                              2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
                              0.05/1000 *5 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.

                              Viktkoncentrationen i vattnet blir alltså 0.000025 gram kaliumjodid, och 0.0002 gram klumpförebyggande medel, per liter vatten.

                              Det finns inte en chans att fisken får några skador av såna koncentrationer.

                              Och vi pratar faktiskt födoämnesklassade substanser här, inte dioxin.
                              Det kan faktiskt tillochmed vara så att jodiden är direkt nyttig för fisken, eftersom svenskt vatten har låg jodhalt - det är därför jodiden tillsätts till saltet till att börja med. Kan också vara värt att minnas att jodid är mycket svagt giftigt, till skillnad från jod.

                              Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter ju 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
                              Enligt denna lista: http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
                              så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.

                              Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.

                              Vad gäller de andra så låter "cyanid" kanske maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner.
                              Jag lyckades kolla upp natriumferrocyanid, och om man sväljer en större mängd av substansen ren kan man drabbas av kräkningar och illamående. Den har inga kända kroniska effekter.

                              Och, återigen, samtliga dessa substanser är närvarande i oerhört låga koncentrationer (och ferrocyaniden dessutom biologiskt nedbrytbar).

                              Så: Jag skulle bestämt vilja påstå att både jodiden och klumpförebyggande medlen i salt är totalt ofarliga för våra fiskar i de koncentrationer vi har i våra akvarier."
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...