Alger på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lova
    • February 2004
    • 31

    Alger på växterna

    Har haft akvarium i ca 1 månad. Nu har det börjat bildas en del alger på bladen på mina växter.

    För att åtgärda detta har jag nu minskat utfordringen med mat till firrarna, samt blivit mer noggrann med vattenbytena, samt skaffat 2 skäggmunsmalar. Efter rekommendation på Zoopets sida ser jag nu också till att akvariet inte är belyst mer än 12 tim/dygn för att undvika att göda algerna...

    Nu undrar jag om man ska "tvätta" växterna i akvariet på något sätt när man gör vattenbyten, eller ska jag räkna med att algätarna tar hand om detta??

    /Lova
    150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Jag matar mina fiskar rätt lite och får som du en del alger men det tycks som att fiskarna äter upp mycket av algerna...

    Både läppgurami och praktbotia och min plecomal har jag sett äta av algerna...

    Har du tjockt med alger så är det nog nåt som är ur balans... Men lite alger här och var är mer ett tecken på friskt vatten...

    Kommentar

    Arbetssätt...