rengörning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyhigh
    • February 2004
    • 13

    rengörning

    kanske skall köpa en bok men......
    När man gör storengörning och tömmer allt vatten,
    vad tvättar man akvariet med för att få bort allt skräp?
    Diskmedel?

    joaim
    Första akvariet för familjen 3 grabbar + mamma pappa
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    man gör inte stor rengörningar efter som man då iprincip dödar akvariumet och då är det som att starta på nytt igen.

    Diskmedel skulle iaf inte jag låta komma nära mitt akvarium.

    PS.
    eller man å man, man bör inte göra det ska det kanske stå
    DS.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Du bhöver inte tömma allt vatten någon gång,gör delvattenbyten
      istället.Tömmer du vattnet och gör rent allt så försvinner
      alla bra bakterier i karet,det blir som en nystart av akvariet.
      Gör inte rent någonting med diskmedel för guds skull,använd bara
      rent vatten istället.
      MVH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Tycker du att stenar och gruset är gröna så rör omkring lite så det gröna vänder sig neråt istället, då bryts algerna ner..

        Kommentar

        • Sanne
          • February 2004
          • 15

          #5
          Men i mitt 54 liters blir det jätteäckligt bland stenarna om jag inte byter. Har storrengjort hela akvariet, men sparat smutsen i pumpen, o så mkt vatten jag haft kärl till. Kanske har jag bara haft tur då? Tacksam för goda råd, ni som vet?
          Funkar en sån där "botten-sug". Kopplar man den till nån slang, eller? Själv har jag långt till vatten från akvariet.

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Sug upp "slammet" vid vattenbyte med en slamsug, det fungerar. Det är egentligen bara en cylinder som du sätter i änden på en slang, så kan du låta hävertprincipen jobba ned i en hink ´bredvid på golvet.

            Men om du nu får så mycket skit i akvariet kanske du skulle fundera på att mata mindre, alternativt ha färre fiskar i karet.

            Kommentar

            • skyhigh
              • February 2004
              • 13

              #7
              Tack alla för bra svar,
              jag har en sådan botten hävert har inte testat ännu men det blir väl snart.

              JAG HAR EJ ANVÄNT DISKMEDEL
              Men när vi fick akvariet(160L) av svärfar så hade det stått i hans garage i två år så det var ganska skitigt!men jag sköljde bara ur det med vatten och svampade rent glaset.
              Första akvariet för familjen 3 grabbar + mamma pappa

              Kommentar

              • Lova
                • February 2004
                • 31

                #8
                jag tycker botten-sug funkar mycket bra... Går snabbt och enkelt att göra delvattenbyte... Sen kan man köra runt med sugen på botten bland gruset och på så viss "dammsuga" bort smuts. Man kopplar den inte till någon slang, utan "pumpar" genom att trycka på en pump som sitter på sugen.

                Praktiskt och enkelt

                / Lova

                Ursprungligen skickat av Sanne
                Men i mitt 54 liters blir det jätteäckligt bland stenarna om jag inte byter. Har storrengjort hela akvariet, men sparat smutsen i pumpen, o så mkt vatten jag haft kärl till. Kanske har jag bara haft tur då? Tacksam för goda råd, ni som vet?
                Funkar en sån där "botten-sug". Kopplar man den till nån slang, eller? Själv har jag långt till vatten från akvariet.
                150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

                Kommentar

                Arbetssätt...