Vilka fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnet_90
    • March 2003
    • 126

    Vilka fiskar???

    <font face="Comic Sans MS"><b> Hej! Jag ska starta upp ett 180 L akvarium och behöver tips om vad jag kan ha för fiskar, pump, lysrör. Jag hade tänkt att ha ancistrus som malar eftersom det har jag ca 20 st av för tillfället. Jag hade inte tänkt mig ett jätte strikt biotop akvarium eller ha malawi ciklider då jg inte har en så stor kärlek till dessa. Snälla vad ska jag ha för fiskar? Alla seriösa förslag är välkommna.
    Tack på förhnd
    / Linnéa </b> </font id="Comic Sans MS">
    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Skaffa en Black Ghost.. den liknar en knivfisk och har ett väldigt kul beteende då den är så gott som blind och navigerar med hjälp av ekolod istället... Den går att få tam så du kan mata den ur handen och den är inte rädd för att visa sig för människor då den helt enkelt inte ser oss..

    Kommentar

    • Linnet_90
      • March 2003
      • 126

      #3
      Kan man ha Blck gost tilsammans med ancistrus? Är inte black gost en ganska "icke snäll" fisk? Och vad kan man ha för fiskar mer?
      Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        Hmmmmm!
        Du har nog lite för litet akvarie för en black ghost!
        Vaffö inte satsa på ett fint sydamerika biotop??
        2par regnbågsciklider 15 neontetror 8 pansarmalar o nåra ancistrusar!
        som växter kan du ju ha svärdsplantor!
        Tobbe
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #5
          enligt mig:
          Ytterfilter: Fluval 204 (rekomenderar ytterfilter framför innerfilter)
          Lysrör: GroLux
          Är du nybörjare kan du ju ha ett sällskapsakvarium med ex guppy, svärdbärare, silvermolly med mera. Det finns hur mycket som helst.
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • apan_ola
            • March 2003
            • 280

            #6
            Ett starkt tips, ska du ha ancistrusar kan jag nästan lova dig att dina nyköpta fina svärdsplantor kommer bli hur urtuggade som helst! Satsa på lite grovare storbladiga växter!!!

            Mina svärdsplantor var fina nån månad sen var det inte mer med dom. Jag har fortfarande kvar dom men dom tar sig aldrig, har bundit ihop dem så dom inte syns och planterat växter framför så har mina malar något att tugga på.
            160 liters sällskap

            Kommentar

            • cool
              • October 2002
              • 1869

              #7
              hmmmmmmmm!
              Underlit mina svärds plantor har alldri blivit angripna av ancistrusar!
              Kanske fö ja har bra balans o ger dom mat så det räcker
              Tobbe
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Har min Black Ghost i ett 110 liters... visst, han kanske växer ur det men dom växer inte mer än drygt 5 cm per år tydligen så.. Får väl sälja han när den tiden kommer.. .eller skaffa större akvarium..

                Kommentar

                • Linnet_90
                  • March 2003
                  • 126

                  #9
                  Någon nybörjare är jag direkt inte. Visst så mycket erfarenhet har jag inte men jag är förbanat trött på dessa j**la guppy som man frår ca 30 nya varje månad. Vi har ett sälskapsakvarium på 180 L med guppy, black molly, gul neo molly, svärdbärare, platy, kardinaltetror och lite olika malar. Kanske tre vuxna fiskar max av varjw från börjn men nu är akvsriumet så fullt att det snart är dags att spol ner dem i toan. Kan man ha något annan pump/ filter? Jag kan tuvär inte köpa dyra saker eftersom jag inte är så rik... Någon som har någon bra ide hur man kan inreda akvariumet?
                  Tack för alla bra svar

                  / Linnéa

                  Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...