delvattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    delvattenbyte

    Jag ska nu göra mitt förtsta delvattenbyte i mitt 54 liters och har några funderingar.
    Ska jag låta det nya som ska i stå en stund med medlena i eller kan jag hälla i det i akvariumet på en gång? Ska men hälla i något extra av något medlel? ( hade tänkt ha i sera aquatan och sera nitrivec )

    Övriga tips vid vattenbyten är mycket välkomna!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Jag brukar hälla upp bytesvattnet först av allt, sedan tömmer jag ut 15 liter ur respektive 54a och sedan är det bara att fylla på. De flesta anser att Aqutan är onödigt, jag har alltid använt det och kommer att fortsätta med det. Till småkaren häller jag en knapp tesked Aqutan i första omgången fylld vattenkanna. Till mitt stora häller jag Aqutan direkt i karet innan jag fyller på.
    Nitrivec använder jag bara vid nystart av kar, följ instruktionerna på flaskan.
    Lycka till med ditt nya kar!
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      kommunalt vatten är så vitt jag vet så pass bra över allt i sverge att det inte behööer stå och lufta först. jag har du aldrig gjort det.

      PS.
      nu ljuger ja iof lite, vissa kan ha dåliga rör för nära vattenverk etc. men hör nog till ovanligheterna.
      DS.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Men har man vatten från egen brunn, så kan man vara tvungen att låta det stå och lufta en dag innan. Det brukar nämligen kunna variera ganska mycket, speciellt när det är nyttappat, vilket inte kommunalt vatten brukar göra. Men som skrevs, det KAN variera även i komunalt vatten.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Jag bor på en ö där vi har en egen brunn borrad ner i berget. Jag vet inte riktigt hur vattnet är. Hur tar man reda på det? På Nitrivec flaskan står det "Vid vattenbyte och rengöring av filtret tillsätt 10 ml <b>sera nitrivec</b> per 100 liter vatten"
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Om du inte tillsätter Nitrivec så kommer inte Sera att få sälja så mycket sånt.
            Har du provat utan, och hur gick det då?
            Om inte, tror du inte att om akvariet fungerar som det skall, att bakteriekulturen som finns i det klarar av ett vattenbyte?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Ursprungligen skickat av Lubbe
              Jag bor på en ö där vi har en egen brunn borrad ner i berget. Jag vet inte riktigt hur vattnet är. Hur tar man reda på det? På Nitrivec flaskan står det "Vid vattenbyte och rengöring av filtret tillsätt 10 ml <b>sera nitrivec</b> per 100 liter vatten"
              Har ni aldrig tagit vattenprover? Har kommunalt själv så jag vet inte vart man vänder sig med vattenprover.
              Är det helt nystartat ditt kar så får du läsa igen på flaskan... då gäller viss mängd Nitrivec under 10 dagar i följd. Köp ett nitrittest istället och håll koll själv. Har du inte köpt tester ännu så köp även för pH och KH.

              Gosatta: Vårt kommunala vatten är mjölkigt direkt från kranen. Ser inte så kul ut när det kommer i karet. Därför häller jag upp bytesvattnet först, det står inte längre än det tar att tömma ut bytesmängden men hinner bli kristallklart på den tiden.

              Karon: Vem frågar du? Var gärna lite tydligare om vem du riktar dig till.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...