vad odla i ett 25 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ernst
    • October 2003
    • 54

    vad odla i ett 25 liters?

    Har ett ca. 25 liters med syresten där jag tänkte försöka odla något men vet ej vad-ancistrus, corydoras eller platy och guppy?
    Tacksam för råd o tips !
    Kar:540 l.
    10 st. corydoras paleatus albinos.
    4 st. corydoras adolfoi.
    22 st. kejsartetror.
    2 st. dvärggurami.
    2 st. nanochromis transvestitus.
    5 st. mix-scalare.
    3 st. ancistrus malar (varav en sk. "hifin").
    1 st. clown pleco.
    1 st. rot. hexenwels(RIP).
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Platy går fint. Har ett 25L bredvid datorn nu med 1 hane och 4 honor och flera yngel. Kör enbart med växter som yngelgömsle. En del överlever. Lite "survival of the fittest".
    Klart att du måste sköta vatten och sådant men det går finfint att ha odlingsfisk i det.
    Har även fött upp kampfisk och guppy och svärdbärare i samma kar (dock ej samtidigt).
    Sköter man bara vattnet ordentligt så går det jättebra.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      I det lilla karet hade jag föreslagit 2 par guppy eller 1 hanne och 2 honor. Det ska ju få plats med yngel med. För är det något guppy är bra på så är det att yngla mycket. Det blir ju inte riktigt 25 l när sand, stenar mm kommer i karet.

      Lycka till!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • gogar
        • November 2003
        • 365

        #4
        Ja, om du verkligen ska rädda alla yngel så........ Jag kör aldrig så; utan låter de gå i akvariet med växter för de som vet att gömma sig. Tufft; men bra för stammen.
        Sen flyttar jag naturligtvis fisk så det inte blir för många.
        Mvh Håkan
        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

        Kommentar

        • Svalu
          • February 2004
          • 84

          #5
          Epiplatys dageti, trevlig och charmig fisk med temprament-Odlas med fördel i mindre akvarier.
          #Om du inte hittar vägen, bygg en"
          Julius Ceasar

          Kommentar

          Arbetssätt...