Apatiska fiskar i zooafären

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Apatiska fiskar i zooafären

    Jag tog en liten vända till zooaffären idag för att köpa ngra pansarmalar.När jag kom dit så fanns det massor av dom..men jag blev lite tveksam angående köpet.Dom bara låg på botten allihopa o rörde sig knappt.Nu undrar jag:är dom så där apatiska eller kan det ha varit något fel?????har ju hört att man ska akta sig för att köpa fiskar som beter sig lite konstigt..Va säger ni?Ska man avstå från att köpa fiskar som verkar lite slöa??Jag köpte inga iaf!Tyckte många fiskar var hemskt stillsamma i den affären.Kanske bara jag som har fel uppfattning om hur aktiva dom ska va.Alla kan ju inte va lika aktiva som guppies som svishar runt hela tiden
  • BellyFlop
    • November 2003
    • 28

    #2
    Apropå aktiva guppys.. Var och kikade lite på Hornbach i Göteborg igår, skulle egentligen ha lite andra grejer men när de nu har en akvarieavdelning så..
    I karet med guppyhannar såg jag att en siamensis hade något i munnen.. död fisk. Tittade lite till.. ytterligare ett kadaver.. och ett till.. och ett till.. osv... sammanlagt sju döda guppyhannar i max 50 liter. Och alla var mer eller mindre uppätna så de hade legat livlösa ett tag.

    Ja, jag borde påpekat detta för någon ansvarig vilket jag inte gjorde. Jag är en dålig människa.

    Har tyvärr inget svar på din fråga, vet inte hur pansarmalar är normalt.
    ----------
    54-litersbalja med kardinaltetra, guppy och ancistrus

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Pansarmalar uppför sig lite märkligt ibland, och jag har varit rent bekymrad för mina när de bara ligger på botten. Men så plötsligt får de fart och simmar omkring som tossingar (påminner mig om katt-beteende faktiskt!). Men om ALLA bara låg på botten hela tiden, så skulle jag nog vara tveksam att handla.

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        pansarmalar är stim fiskar och ganska nervösa sådana ibland. Har dom ingenstans att gömma sig så lägger dom sig helt enkelt still på marken och hoppas på att ingen ska se dom, så sjuka eller nått sånt behöver dom verkligen inte vara.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • morsan
          • August 2003
          • 285

          #5
          Jag har sett samma sak. Men sen föll jag för en pansarmal som var väldigt aktiv och studsade vid rutan o ropade: "Köp mig! Ta med mig hem!" Det kan man ju inte motstå. Men samma mal dog sen på kvällen.. Den fick göra sällskap med rasfränder i en yngelbalja utan lock, vilket resulterade i en torr mal på golvet. Så med andra ord så är de aktiva inte heller alltid så lämpliga
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


          msn: sonya2@hotmail.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Men sen föll jag för en pansarmal
            Corydoras är stimfiskar och man skall aldrig köpa en eller två utan alltid en liten grupp.
            Det är svårt att säga något om just dessa Corydoras som catwoman utan att ha sett dom, men jag tycker att man alltid skall följa den generella regeln om att fiskar man köper skall bete sig på ett aktivt sätt, just in case.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • morsan
              • August 2003
              • 285

              #7
              Vill bara påpeka att jag har fler sen tidigare
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


              msn: sonya2@hotmail.com

              Kommentar

              • oresare
                • December 2003
                • 273

                #8
                När jag har stängt av min pump eller ställt ner den på lägre cirkulation så stannar mina pansarmalar stilla nere på botten och ser lite halvdöda ut. Men så fort det blir strömt igen så simmar de som galningar och mina sex pansarmalar som är det enda jag har i mitt nystartade 112 liters lyckas ändå få det livat precis hela tiden. Alltid något att titta på.

                Men en gång så såg jag några pansarmalar som låg stilla i botten i en zooaffär och när jag tittade närmare så var det 7 st som var döda...

                Kommentar

                • Svalu
                  • February 2004
                  • 84

                  #9
                  Stäng inte av pumpen om du vill ha fiskarna kvar i liv.
                  #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                  Julius Ceasar

                  Kommentar

                  • bisse
                    • March 2003
                    • 165

                    #10
                    svalu:
                    fiskarna dör inte för att pumpen är avstängd en litenstund.
                    222L scalare, eldbuk och dorsiger
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
                    skicka ett e-post
                    MSN: tobias_bisse@hotmail.com

                    Kommentar

                    • Svalu
                      • February 2004
                      • 84

                      #11
                      Jag påpekade vikten av att pumpen är igång-Jag vet att inga firrar dör av att den inte är avstängd en sekund eller timme eller två.
                      -Det framgick inte dock av ditt inlägg.
                      #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                      Julius Ceasar

                      Kommentar

                      • oresare
                        • December 2003
                        • 273

                        #12
                        Jag har stängt av pumpen när jag tagit upp den för att pilla fast en del som åkt lös. Tog säkert 30-40 sekunder och det verkar inte ha gått någon stor skada på fiskarna

                        Kommentar

                        • Svalu
                          • February 2004
                          • 84

                          #13
                          Som sagt tidigare, ha pumpen igång, men gör rent filter osv, fiskar dör inte av en timme eller två utan cirkulaton.
                          #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                          Julius Ceasar

                          Kommentar

                          • Robot
                            • February 2004
                            • 1174

                            #14
                            De flesta pansarmalar brukar ha det beteendet ni beskriver.. Mina praktbotior är ungefär likadana, ligger och gömmer sig en stund, simmar omkring och letar mat och ligger och gömmer sig igen...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...