Behöver råd angående Elak fisk....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Surfacing
    • February 2004
    • 5

    Behöver råd angående Elak fisk....

    Hej!

    Jag har preci skaffat mig ett akvarium på 80 liter. Jag har omsårgsfullt inrett det med växter grottor och annat, och i lördags införskaffade jag mig två Dvärj Gurami, en hon och en hane. Första dagen gick de bra ihop och tillbringade första natten i akvariets grotta tillsamans. Tyvärr började sedan hanen att bli mer o mer agresiv mot honan, han jagar henne och nafsar. Verkar som han vaktar grottan också och inte släpper in honan. Honan har nu börjat matvägra och står bara o trycker i ett hörn av akvariet.

    Är det någon som har lite mer erfarenhet än jag med nya fiskar som har något råd att ge mig! Skulle ju jättegärna se att båda min fiskar kan leva tillsmans i akvariet utan att ta död på varandra.

    Mvh John
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Guramihannar är tyranner... det är min uppfattning (har iofs aldrig haft dvärgguramis). Hos mig har jag gjort så att när jag bara ska ha Gurami som innevånare i ett kar så köper jag två honor... om jag sedan vill leka av dem så skaffar jag en hanne... Men när hannen blir på lekhumör regerar han karet fullt ut... Mitt råd är att byta ut hannen mot en hona om du inte ska försöka få yngel... annars kan du kanske köpa en hona till... han kan ju i alla fall bara kan jaga en i taget... Risken är ändå att du får två honor som står och trycker och att hannen kommer att fortsätta vara tyrann...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Mina guramis erfarenheter är inte av den typen.
      Grottor?? är inte guramis fovorit sätt att göra sej gällande på, därimot skumbo om du har flyttväxter i karet så har hanen gjort ett skymbo eller försökt med det å kanske lekt.
      Därför jagar hon bort honan. Men annars är jag helt oförstånde på hans beteende.
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Surfacing
        • February 2004
        • 5

        #4
        Jag tror inte att han hunnit göra ett skumbo efterssom jag bara haft fiskarna i några dagar, brukar de börja me sånt så fort? Om det nu skulle vara ett skumbo som är broblemet, hur länge kommer han att vakta det tror du?

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Ursprungligen skickat av Surfacing
          Jag tror inte att han hunnit göra ett skumbo efterssom jag bara haft fiskarna i några dagar, brukar de börja me sånt så fort? Om det nu skulle vara ett skumbo som är broblemet, hur länge kommer han att vakta det tror du?
          Det beror på vad du har i karet, Jag menar andra sorters fiskar.

          Ibland räcker det med att de flyttar till ett nytt kar, som jag gjort de gånger jag odlade guramis. Å så var det full lek.
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Surfacing
            • February 2004
            • 5

            #6
            okey, det hade jag ingen aning om att de kunde börja bilda skumbo så fort!
            Jag tänkte inte på några speciella fiskar, tänkte mest så den här hanen inte tar o jagar död på allt man stoppar i akvariet i framtiden också!

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Nää men det ä så att ju fler firrar mindre chans att göra sej gällande å så ÅXÅ karets sorlek spelar roll.
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Varje gång jag har haft blå gurami hanar har det slutat med att dom har terroriserat övriga guramis. Och en del andra fiskar oxå. Dvs. tills min senaste hanne på grund av platsbrist fick dela kar med en stor Zebraciklid hanne Då var han inte lika tuff längre...

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jag håller på att driva upp en kull Läppguramisar... De största får gå i mitt 720 l kar på tillväxt och tro mig eller ej, men tonårshannarna försöker bestämma över Altumscalarerna... snacka om attityd!!!!
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Surfacing
                    • February 2004
                    • 5

                    #10
                    Tack för alla råd! Var o skaffade två honor till idag o hanen verkar faktiskt ha lugnat sig riktigt ordentligt =)

                    Mvh John

                    Kommentar

                    Arbetssätt...