Hur ofta byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Hur ofta byta vatten?

    Jag undrar hur ofta man ska byta vatten på ett litet akvarium?(43 l)Har fått så många olika bud om hur man ska göra?Allt från 1/2 1 ggr per vecka, till varannan vecka, alt 1/3 varje vecka osv osv.Vad ska man tro?Efter att ha läst en massa inlägg här om vattenbyte, vita dimmiga akvarier,nitrit osv känner jag mig helt förvirrad..Hade aldrig kunnat föreställa mig att så mycket kan gå fel med ett akvarium...Mvh/catwoman
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    det finns inget exakt svar. det beror på filter / antal fiskar / biologisk belastning.

    det handlar mer om rutiner och att mäta lite värden och se till byta tillräckligt. Och "tillräckligt" är alltså relativt.

    börja med att köra 1/3 varje vecka och se om det verkar bra.
    fish r friend

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Tjenis.
      Var tredje vecka 1/3 del och rengöring av pump var annan eller var tredje boroene hur mycke fisk du har växtnäring och akvasafe eller liknande.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        CatWoman det intressanta är det som cool säger att det beror på belastningen i karet...Skulle du kunna precisera lite mer om vad du har för filter å firrar, grus Ju allt som du har i karet påverkar dess hälsa...
        Men!! Att byta vatten en gång vart tredje veckan på ett så litet kar är nåt jag absolut avråder dej från.
        Svara på frågorna så kan vi hjälpa dej bättre.

        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          Jaa du..Jag vet inte vad jag har för filter.Jag har en eheim-pump det är allt jag vet.Är inte så himla insatt i tekniska detaljer. ;-) Sen har jag 5 vuxna guppisar och 3 små.That's all.Skulle vilja ha en eller två pansarmalar oxå.Dom är ju så söta!men det kanske blir för mycket??Tycker att guppisarna smutsar ned ganska mycket.Eller så beror det på att akvariet är litet?Fort smutsigt blir det iaf. Mvh/catwoman... P.S.Tack för alla svar man fått som nybörjare.man blir ju jätteglad för all hjälp!!!

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Okey...Karet är iallafall inte överbefolkad. Det är bra.

            Ett gäng Corydoras skulle hjälpa att ha rent i botten från mat rester bl.a. en sak att tänka på är att gruset får inte ha vassa kanter helst smårunda typ engelskgrus. Det rekommenderas 1-2mm storlek men går även bra att ha större.(egen erfarenhet).Vassa kanter kan skada Corydoras skäggtömar.

            Å vattenbyte 1/3 en gång i veckan är nog rätt lagom.
            Filtret gör du rent efter behov...Å att du försöker uppnå god vatten cirkulation.

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag



            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • cool
              • October 2002
              • 1869

              #7
              Om du upplever skitit vatten förfort så kan det vara att du matar me för mycket mat eller att du har smuligmat
              Och pansar malar vill vara i grupp 6st eller mer
              Tobbe det e ja som e cool o inte orm
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                Ursprungligen skickat av cool
                Om du upplever skitit vatten förfort så kan det vara att du matar me för mycket mat eller att du har smuligmat
                Och pansar malar vill vara i grupp 6st eller mer
                Tobbe det e ja som e cool o inte orm
                Sorry...Det var inte min mening att blanda ihop er...
                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                Arbetssätt...