sniglar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    sniglar!

    Jag har sett en liten snigel eller snäcka i mitt akvarie. Ska jag ta bort den eller är de bra att ha. Äter de alger? Jag har hört att de förökar sig fort och är ett otyg. Vad ska jag göra???
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Snäckor äter inte alger. Ta bort den annars finns det stor risk att de förökar sig och snart har du ett problem. Kommer det fler snäckor du vill bli av med kan du göra så här...

    Metod 1. lägg en bit rått kött i karet och släck sedan ljuset. Efter någon timme kan du tända och plocka bort köttbiten som kommer vara överröst med snäckor.
    Metod 2. köp eller låna praktbotior.
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Måste fråga en sak angående kött metoden. Vad skall det vara för kött? Kan det inte vara giftigt för fiskarna?</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Kan jag köpa några dvärgbotia till mitt akvarium? Räcker det med 3 st, jag har läst att de är stimmfiskar....
        Jag tänker också köpa några räkor till mina håralger. Så jag får nog låta bli att köpa platy eller liknande fisk....
        Kanske jag ska istället köpa ett större akvarium???
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          varför skulle snäckorna bli ett problem? om man inte över matar akvariumet så kommer dom aldrig bli så många att det blir ett problem utan kommer då bara hjälpa till med nedbrytningen av en massa skit vilket gör att akvariumet fungerar bättre. Invaderar dom hela karet i orimliga mängder kanske man ska tänka över varför dom gör det?
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • Bubblan89
            • November 2002
            • 1220

            #6
            Hej!
            Jag tycker att när man har några stycken så är det fint, men de blir ju ganska snbbt fler än vad man vill ha.
            Jag har 3 pakistanbotior och 1 praktbotia i mitt 112 liters akvarium, där finns det inga sniglar alls. I mina små akvarier blir de bara fler och fler jag brukar slänga i lite sniglar då och då i det större akvariet, pakistan botiorna äter dem som godis

            Kommentar

            • Linn.c
              • July 2003
              • 128

              #7
              Hej,
              förut hatade jag sniglarna och plockade frenetsikt bort dom tills jag insåg att dom faktiskt gör nytta i karet. Och jag har faktiskt börjat att tycka om dom så länge dom inte blir allt för många. Så se inte sniglarna enbart som ett problem

              Hälsningar
              Linn
              Besök gärna min zoon:

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Hej,

                knepigt nog har jag aldrig haft några snäckor. Det vore kul med lite mer "smått liv" i akvariet. Men det kan ju bero på kräftorna och cikliderna...

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Tack för alla svar, jag plockade bort den jag såg, kommer det flera kanske jag låter några vara kvar....
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • sara74
                    • February 2004
                    • 10

                    #10
                    Hallå. Om du har problem med runda snäckor rekomenderar jag dig att köpa praktbotior minst tre st.
                    jag har 3 botior, 4 blå platyn ett stort gäng guppys med massa yngel,
                    14 underbara neontetror, två malar . några snäckor , allt i samma 160 liters akvarium. och har inga stora problem med snäckorna längre.

                    Lycka till!!!!
                    s.g ox

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Mina snäckor käkar alger, så de får vara kvar. Tycker att antalet håller sig konstant. Blir det för många får man pilla väck dem.

                      Kommentar

                      • Blunder90
                        • July 2003
                        • 155

                        #12
                        Hejsan jag fick mitt 54liters akvarium fullt av sniglar men jag flyttade över alla fiskar i en hink och sen tmde jag mitt akvarium på vatten sparade typ 15liter vatten sen tog jag ut all inredning och rengjorde alla växter med varmt vatten och så tog jag gruset och la på en plåt och satte ungnen på 200grader satte in plåten med gruset i ungnen och lät det stå ca 1timme sen hälde jag det i en hink och skölde gruset med kallt vatten sen la jag tillbeka det i akvariumet och efter att ha gjort rent växter,doppvärmare,rutor och gruset och stockarna och innefilter fylde jag på nytt vatten och dem 15literna sen så har de inte kommit nya sniglar sen ett 3 månader tillbaka. Kramisar Linn
                        Mitt namn är Linn och jag är 15år

                        Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

                        Kommentar

                        • Robot
                          • February 2004
                          • 1174

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Blunder90
                          Hejsan jag fick mitt 54liters akvarium fullt av sniglar men jag flyttade över alla fiskar i en hink och sen tmde jag mitt akvarium på vatten sparade typ 15liter vatten sen tog jag ut all inredning och rengjorde alla växter med varmt vatten och så tog jag gruset och la på en plåt och satte ungnen på 200grader satte in plåten med gruset i ungnen och lät det stå ca 1timme sen hälde jag det i en hink och skölde gruset med kallt vatten sen la jag tillbeka det i akvariumet och efter att ha gjort rent växter,doppvärmare,rutor och gruset och stockarna och innefilter fylde jag på nytt vatten och dem 15literna sen så har de inte kommit nya sniglar sen ett 3 månader tillbaka. Kramisar Linn
                          Holy cow! Det var inte lite jobb det... När jag hade ett 54 liter en gång så hade jag väl en del snäckor men som mohlin säger så brukar antalet hålla sig rätt konstant tycker jag...
                          Nu har jag inte sett en enda snäcka i mitt kar sen jag skaffade några praktbotior...

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Blunder90.

                            Risken är att du får in nya sniglar/snäckor nästa gång du köper växter, så jobba inte ihjäl dig! Man kan krossa dem mot glaset, så käkar fiskarna upp resterna. Om man är lite morbid av sig, vill säga.

                            Kommentar

                            • magic1
                              • March 2003
                              • 7

                              #15
                              skaffa en guld fisk dom äter upp dom men spara inga sniglar för dom lägger en massa ägg i akvariet när dom vart där i ungefär 1 månad . det e omöjligt o få bort äggen sen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...