Hur viktigt är det att död fisk tas bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lova
    • February 2004
    • 31

    Hur viktigt är det att död fisk tas bort?

    Hej

    Jag misstänkeer att en mal dött. Har inte sett den på flera dagar. Har kollat igenom akvariet ordentligt utan att hitta den.

    Hur viktigt är det att ev död fisk avlägsnas? Påverkar 1 död liten mal vattnet negativt för de andra fiskarna?

    /Lova
    150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    #2
    det beror på vad dom adnra fisakra är för några dom flästa är ju as ätare så jag tror nog inte det händer något
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

    Kommentar

    • ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

      #3
      Det beror på hur stort akvariet är, vad för andra fiskar du har och hur många dem är.

      Är det dock en liten ancistrus på några centimeter så borde det gå bra.
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man bör alltid försöka plocka bort döda fiskar - många sjukdomsalstrande bakterier, parasiter etc finns inne i fisken men när den dör så lämnar de den döda fisken för att uppsöka ett nytt värddjur, dvs en frisk fisk och på så sätt blir denna också sjuk.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...