foderförslag till ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    foderförslag till ancistrus?

    Är det nån som har något bra och enkla förslag på vad man ge en ancistrus förutom vanligt flingfoder?

    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Huggew
    • February 2003
    • 247

    #2
    ärtor, gurka mm
    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Mal-piller, brukar vara populärt.

      (Men pass upp om du har en katt, min är rent galen i mal-mat)

      Kommentar

      • Sofia H
        • April 2003
        • 25

        #4
        Hej!

        Mina ancistrus är inte så förtjusta i algtabletter (Hikari Algea Wafers, med reservation för stavningen...)Däremot gillar de skalade ärtor. Låt dem tina en stund och tryck ut dem ur skalen, mina tre halvvuxna fiskar får 4 - 6 st per kväll. En skiva zucchini är också bra, stick t ex en gammal sked genom skivan så den blir tung och ligger kvar på bottnen. Det mjuka partiet mitt i skivan bör du ta bort, för det skräpar så kopiöst. Halverad brysselkål brukar också slinka ner. I veckan provade jag med broccoli, men då åt jag själv upp "blomknopparna" för de lossnar ju lätt, och då blir det skräpigt! Grönsaker är gott...

        Med grönsaker så gäller ju inte regeln "mata inte mer än att fiskarna äter upp det på max två minuter". Det kommer förmodligen att bli lite rester kvar hur du än gör. Var noga med att ta bort matrester ca 2 - 3 gånger per vecka, jag gör det när jag ändå gör delvattenbyte. Trots att mitt akvarium är mycket glest befolkat och rent, märker jag ändå skillnaden på fiskarnas beteende när jag bytt 10 - 20 % av vattnet. Lycka till med fiskarna!/Sofia.

        Kommentar

        • klinga
          • February 2004
          • 25

          #5
          ....det här med gurka.....
          försökte nyss ge mina ancistrus några små gurkbitar. Då hade jag inte fattat att man kanske borde ha "tyngt ner" dom. Några av mina andra firrar, kopparbarb och Guppy, gillade verkligen de bitarna som flöt omkring, men jag tror inte att något nådde botten. Beträffande algtabletterna är ju dom också väldigt uppskattade av andraän just "malarna".

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Då hade jag inte fattat att man kanske borde ha "tyngt ner" dom.
            Om man kokar den i vatten ett tag så sjunker den sen.
            Då slipper man hålla på med "tyngder".

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • nybörjaren
              • July 2003
              • 132

              #7
              Men jag har ett problem att min stora ancistrushane fastnar med sin borst när jag lägger ner gurka eller squash så han får hela tiden slita sig loss. Det är synd att jag inte kan ge det längre utan får mest köra med algtabletter och skalade ärter. Fler med samma problem?
              cikliden

              Kommentar

              Arbetssätt...