jaguar ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    jaguar ciklid

    hej kan man ha en jaguar ciklideller ett par i ett 540 liter och andra stora americaner
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart
  • imported_n/a
    • February 2004
    • 35

    #2
    Ja det tror jag man kan ha för min kompis har det och det har gott bra!

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      du liko kan man få yngel på dom då också? mär dom är i ett litet kar?
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • imported_n/a
        • February 2004
        • 35

        #4
        Det beror på om dom trivs men jag tror det fungerar.

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          ok men vad kan man ha för sorter till dom cikliderna?
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • Qwerty
            • December 2003
            • 526

            #6
            eller kna mnaha dom med ett par påfågel ciklid oscar?
            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

            Kommentar

            • Kalejdoskop
              • January 2003
              • 323

              #7
              I början när de är små kan du möjligtvis ha jaguarerna med andra ciklider, men när de blir större så äger de karet.. så vill du ha ett par jaggar i ett 540 så blir det de enda fiskarna, förutom malar, som du kan ha.. vi har det och det funkar fint!
              Akvarist - javisst!

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

              Kommentar

              • Qwerty
                • December 2003
                • 526

                #8
                du kalejdskop men har ni fått yngel på era jaguar och kan man ha växter med dom eller?
                363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  de ynglar av sig i ett 540 utan problem. de tenderar att gräva upp/förstöra växter.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • February 2004
                    • 35

                    #10
                    jag tyker det pasar.

                    Kommentar

                    • Qwerty
                      • December 2003
                      • 526

                      #11
                      har någon av er fått yngel på odm eller?
                      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • February 2004
                        • 35

                        #12
                        min kompis fik det en gång!

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #13
                          Ska man ha andra ciklider i samma kar som ett lekpar av jaguarciklid så bör nog karet vara 2 meter eller längre, jag har mina i ett 150cm långt kar(375liter) och precis som Kalejdoskop säger så äger de karet, jag har provat med en mängd olika ciklidarter men så fort det börjar bli dags för lek så måste man flytta de andra cikliderna om de inte ska skadas eller stressas och dra på sig sjukdomar.

                          Påfågelciklid och jaguarciklid är nog ingen bra idé, möjligtvis så skulle det kunna fungera med en ensammen jaguarciklid och en ensammen påfågelciklid men båda arterna är stora och en del jaguarciklider kan vara aggressiva även då de inte leker vilket gör att den snälla påfågelcikliden skulle få det tungt.

                          Har man dem själv i karet så är det inga problem att få jaguarcikliderna att leka i ett 540liters, bara man ser till att honan har någonstans att gömma sig om hanen blir för aggressiv så går det bra. De får enormt stora yngelkullar och det är troligtvis detta som gör att de är så svåra att kombinera med andra revirhävdande fiskar, då ynglena börjar sprida ut sig så täcker de hela akvariets längd.
                          http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=22&image=jaguarcikli d_yngel22.jpg

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Qwerty
                            • December 2003
                            • 526

                            #14
                            du FI hur mogna av ynglen överlever om det blir yngel? oh hur gammla blir dom?
                            363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #15
                              Personligen så tycker jag att det är jättesvårt att driva upp ynglena i någon större storlek, jag har inte gjort något seriöst försök på sista tiden men jag plockade upp ett 40-tal för ett år sedan, 4st blev ca 5cm men endast en av dem överlevde och blev till sist drygt en decimeter innan några ungfiskar av citrinellumciklid dödade den. Förmodligen så bör man ha två yngelkar, ett som man har en större grupp i tills de blir runt 3-4cm och sedan ett större kar dit man flyttar de starkaste ungfiskarna för vidare uppväxt. Alternativt så kan man sälja dem då de är runt 4-5cm men det verkar inte finnas någon marknad för jaguarciklidyngel så personligen så låter jag bara naturen ha sin gång, ibland plockar jag upp några bara för att jag gillar pysslet med ynglena men de flesta får bli mat åt andra fiskar.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...