Vilka fiskar går högt i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jazzo
    • February 2004
    • 42

    Vilka fiskar går högt i akvariet?

    Hej!

    Jag skulle behöva lite tips på vilka fiskar som går högt i akvariet, min pojkvän har nämligen ett 85 liters akvarium med 10 neontetror och 10 glödbandstetror och det blir lite väl mycket fisk på botten/mellan nivå. Kan man överhuvudtaget ha mer fisk i akvariet eller trivs de inte då? Han funderar på att skaffa en algätare med, dock inte än eftersom algbildningen är rätt liten just nu.

    Tack på förhand!

    /Malin
    ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    levandefödare av olika slag håller sig ofta högt. bilbukar håller sig prick under ytan.

    när du ändå håller tetror 10 och 10, kör 10 små marmorerade bilbukar, det kommer fungera aldeles förträffligt tror jag.
    fish r friend

    Kommentar

    • Rebecka
      • September 2003
      • 561

      #3
      Fiskar med munnen högt uppe, alltså mot ytan, simmar högt upp mot ytan. Fiskar som malar, botior och algätare som har munnen nästan under magen håller sig till de nedre vattenregionerna.. Detta för att kunna hitta föda på bästa sätt.
      På så vis kan man ofta se vad dom äter för typ av mat i naturen, men det är en annan historia *ler*
      En kampfiskhane och kanske några honor skulle nog bli fint.
      Tror det kan bli rätt grötigt med fler stimmfiskar.
      http://underwatergarden.blogspot.com


      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Varför inte skaffa 1 dvärgguramihanne och ett par tre honor till honom. De är hur gulliga som helst och måste ju andas vid ytan emellanåt. Dessutom far de ju omkring och kollar in varenda kvadratcentimeter av akvariet.

        /Ove
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Varför inte stänktetror? De är väldigt fina och går bra ihop med dina andra tetror. Killiarten Epiplatys dageti är en annan fin och snäll ytfisk, till skillnad från de större Aplocheilus-arterna som ibland kan ta små tetror. Jag håller också med om att bilbuksfiskar är ett utmärkt förslag, liksom dvärggurami eller honungsgurami. Tänk på att täckglaset bör vara tätt då många ytfiskar hoppar.

          Olle

          Kommentar

          • imported_n/a
            • February 2003
            • 58

            #6
            Hej!

            Jag tror att det kan vara en god idé att satsa på bilbukfiskar. Men då de kan vara svåra på att hoppa ut ur akvariet är levandefödare ett bra alternativ, tänk på att inte ta några av de större variantera såsom svärdbärare eller molly då de kan välta den estetiska harmonin i akvariet då de blir såpass mycket större än tetrorna. Orsaken till att jag föreslår dessa fiskar, förutom att de går högt i akvariet, är de alla är syd/mellan amerikaner liksom tetrorna. Det brukar bli bättre om man blandar arter från samma kontinenter. Inte sagt att man inte kan blanda fiskar från andra kontinenter. Skulle man gör så tror jag att zebrafiskar eller andra danios kan vara ett bra val. Guramis blir för stora i detta sammanhang.

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              mohahaha blå gurami :P dödar allt dom får tag i så skaffa inte dom och guldgurami dödaer varandra så akta dig för dom )
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #8
                Detta att fiskar från samma kontinent alltid passar bäst ihop är en sanning med modifikation. En kontinent är ju mycket stor och rymmer en mängd olika miljöer. En klippstrand i Malawisjön har t ex inte mycket gemensamt med en liten pöl med killis som kanske ligger mindre än en kilometer därifrån. Centralamerika består till stor del av kalkhaltig berggrund, vilket gör att vattnet där är betydligt hårdare än i t ex Amazonas. Däremot är t ex regnskogsbäckar ofta ganska lika oavsett om de ligger i Afrika, Asien eller Sydamerika. Det är alltså viktigare att fiskarna kommer från ungefär samma miljö och har likartade vattenkrav, även om man naturligtvis kan begränsa sig till en kontinent inom detta också. Jag anser inte att dvärggurami eller honungsgurami blir för stora i det här fallet. Det blir däremot t ex blå gurami och guldgurami, även om den oseriöse Qwerty överdriver ganska mycket.

                Olle

                Kommentar

                • Jazzo
                  • February 2004
                  • 42

                  #9
                  Tack så jättemycket för alla svar

                  Jag får hoppas att vi hittar nån fisk som passar bra.
                  Fick lite suspekta flytväxter ifrån den lokala zoobutiken här igår med så jag vet inte riktigt hur det här akvariet kommer att utvecklas. *ler*
                  Molly har jag haft förut och min erfarenhet av dom är att de dör rätt fort, eller så har jag bara varit en kass skötare (lääängesen detta). Men de är fina att titta på. *ler*
                  Nu ska jag sätta mig o läsa på om alla dessa fiskarter så kanske jag hittar nån som faller både mig och min pojkvän i smaken. *tveksamt*

                  Tack!
                  ”I used to think I had all the time in the world to do everything I wanted. But what’s the use of having all the time in the world if you’re always wasting it on things that don’t mean a thing?” - Think about it

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Guramisarna dödar inte varandra.Min hane jagade nästan ihjäl min hona.Men jag köpte lite fler växter och en hona till.Nu funkar det jätte bra
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1660

                      #11
                      Att du upplevde mollyna som svårskötta beror nog på att de egentligen är bräckvattensfiskar som vill ha hårt vatten med salttillsats. Detta gör att de inte passar så bra ihop med mjukvattensfiskar som tetror och gurami. Och gurami kan mycket riktigt vara aggressiva i ett kalt akvarium, men i en naturlig miljö med mycket växter och andra gömställen brukar det gå bra att ha flera ihop och även med andra fiskar av något sånär samma storlek.

                      Olle

                      Kommentar

                      Arbetssätt...