är det för bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    är det för bra?

    Jag byter vatten ca 30% varje vecka, använder aquatan och nitrivec vid vattenbyten för att vara på den säkra sidan. Är det för bra? Jag vill att mina fiskar ska må bra och ännu har inga dött. Har haft de ca 2 mån.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • sippe
    • April 2002
    • 308

    #2
    lite överdrivet tycker jag, du kan ju göra vattenbyte 30% en gång var annan vecka.


    /Sippe

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Jag skulle skippat preparaten, jag gör själv vattenbyten varje vecka och har <b>aldrig</b> användit några preparat, inte ens vid uppstarter. Växterna speciellt, mår mycket bättre med vattenbyten varje vecka.</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Vattenbytet varje vecka är inte av ondo men nitrivec är i alla fall överflödigt nu när akvariet är inkört. Angående aquatan beror det på vilket vatten du har, de flesta behöver det inte men vissa vattenverk och framför allt egen brunn behöver det ofta.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag tänkte skaffa några fler fiskar, platy eller svärdbärare, vad tycker ni är lämpligt? hur många?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Ursprungligen skickat av sippe
            lite överdrivet tycker jag, du kan ju göra vattenbyte 30% en gång var annan vecka.
            I ett såpass litet kar som 55 liter så tycker jag att man defenitivt bör göra vattenbyten varje vecka.

            Nitrivecen skall dock inte behövas i ett inkört kar och om det behövs aquatan beror som sagt på hur kranvattnet är.

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              En sak till i ett sånt litet kar är det svårt att uppnå rätt balans.
              Men!! Så! Har du i för många fiskar i, så kommer den balansen som ändå upptåt att försämras markant.

              Vad har du för filter??

              PS: Jag rekommenderar åxå vattenbyte en gång i veckan minst 30% med för del skulle jag tagit 40% men du får hitta din egen väg. Det som ä bra för mej ä kanske rena dödsfällan för dej.

              Lycka till!!!

              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Viktigast av allt är att det är roligt! Blir det inte lika roligt utan platy så tycker jag du kan köpa en hane och två honor. Men slarva inte med vattenbytena. Sen beror det också på vad du har för filter.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Jag har ett innerfilter, det är bra för vid vattenbyten blir det lite grummligt och bara efter några minuter är vattnet fint igen. Mina tetror börjar bli riktigt sällskapliga. Kommer fram när man närmar sig akvariet. Fast de tror väll att det är matdax....
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...